Colac de salvare la Mangalia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fostul şantier naval militar scapă de faliment printr-o asociere cu firma Lurssen din Germania AVAS lansează la apă o formulă mai puţin uzitată - asocierea în participaţiune. Este mai

Fostul şantier naval militar scapă de faliment printr-o asociere cu firma Lurssen din Germania

AVAS lansează la apă o formulă mai puţin uzitată - asocierea în participaţiune. Este mai simplă decât o societate mixtă, dar deloc transparentă.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că şantierul naval Mangalia SA (fostul şantier militar) va intra în asociere cu firma Lurssen Lar Investment GmbH din Germania.

Anunţul contrastează cu declaraţiile entuziaste făcute, cu câteva zile înainte, la Constanţa, de ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, privind "achiziţionarea şantierului naval militar Mangalia". Cu aceeaşi ocazie, preşedintele Traian Băsescu, comenta, citat de Mediafax, că achiziţionarea de către Germania a şantierului are legătură cu programul de corvete care urmează să se dezvolte pentru Forţele Navale.

Declaraţiile de ordin militar pot fi corecte, dar economic vorbind, lucrurile stau un pic altfel - contractul de asociere este departe de-a însemna că Lurssen a cumpărat şantierul.

Practic, nici măcar nu se poate vorbi de constituirea unei societăţi mixte, cum s-a procedat, spre exemplu, în cazul şantierului vecin 2 Mai: acesta a constituit o societate împreună cu Daewoo Heavy Industries (Coreea), fiecare având cote de participare 49, respectiv 51% din capitalul social.

Scopul scuză mijloacele

Prin comparaţie, o asociere în participaţiune nu înseamnă, potrivit Codului Comercial, constituirea unei persoane juridice distincte.

Asocierea este o formă de cooperare, pentru anumite proiecte, în care partenerii stabilesc cotele de participare, inclusiv la profitul/pierderea rezultate din realizarea proiectelor. Spre exemplu, formula se întâlneşte pe scară mai largă în cazul proiectelor imobiliare, în care dezvoltatorul intră în asociere cu proprietarul terenului.

Formula are avantajul că este simplu de realizat şi dezavantajul (dacă e vorba de implicarea activelor statului) că nu este transparentă.

"Pentru că nu suntem în cazul unei societăţi comerciale distincte, nu poţi afla date, de la Registrul Comerţului, despre participarea fiecărui asociat. Sau nu poţi găsi rezultatul financiar pe site-ul Ministerului Finanţelor", spune Alexandru Rusu, avoact asociat la BPV Grigorescu. Dacă asocierea este sau nu profitabilă, se poate deduce, indirect, prin evoluţia rezultatelor financiare ale asociaţilor.

Asocierea în participaţiune pare să servească însă foarte bine... scopului, în cazul şantierului naval Mangalia. Pe de-o parte, se asigură salvarea de la faliment.

Ros de datorii, rămas cu numai câteva sute de angajaţi şi practic fără surse de finanţare (lipsesc inclusiv resursele pentru păstrarea inventarului pentru producţia de apărare - spune AVAS), şantierul a primit anul trecut o singură ofertă de cumpărare. Suma oferită atunci de o companie autohtonă nu ajungea însă nici la valoarea de lichidare a şantierului.

Contract cu acoperire militară

Al doilea avantaj al asocierii este că asigură şi confidenţialitatea contractelor de reparaţie şi modernizare a navelor militare româneşti.

După cum declara ministrul Apărării, "Germania va avea un rol important în modernizarea şi dezvoltarea Marinei Române". Lurssen este unul din principalii constructori navali europeni, cunoscut pentru iahturile de lux pe care le produce, dar şi pentru fregatele şi alte nave de război.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite