Clasa de mijloc din Rusia creşte odată cu economia ţării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Opt milioane de persoane au un salariu de cel puţin 2.000 de dolari pe lună La 15 ani de la prăbuşirea regimului sovietic, Rusia rămâne o ţară a paradoxului economic. Guvernul se

Opt milioane de persoane au un salariu de cel puţin 2.000 de dolari pe lună

La 15 ani de la prăbuşirea regimului sovietic, Rusia rămâne o ţară a paradoxului economic. Guvernul se scaldă în miliarde de dolari provenite din petrol şi gaze naturale, dar salariul mediu lunar este de doar 350 de dolari. Cu toate acestea, ruşii nu se dau în lături de la a-şi cheltui banii pe maşini, haine de firmă şi cosmetice de lux, iar straturile clasei de mijloc se îngroaşă de la an la an.

Conform unui studiu realizat de Institutul de Sociologie al Academiei de Ştiinţe a Rusiei şi Fundaţia germană Friedrich Stiftung, clasa de mijloc reprezintă doar 20-22% din populaţia adultă a ţării, aceste persoane având un salariu mai mare de 400 de dolari pe lună. Cu toate acestea, invazia producătorilor vestici de maşini, mulţimile de cumpărători care iau cu asalt hipermarketurile Auchan, dar şi succesul de care s-a bucurat producătorul de mobilier Ikea demonstrează că o nouă categorie socială îşi face loc printre miliardarii ruşi - clasa de mijloc. Se pare că analiştii nu s-au înşelat, când afirmau în urmă cu aproape trei ani, că Rusia va avea o clasă de mijloc până în 2010.

Cel mai mare mall din Europa de Est, situat în sud-estul Moscovei, ce se întinde pe nu mai puţin de 150.000 de metri pătraţi, este neîncăpător în fiecare weekend. Deşi este plin numai cu produse occidentale scumpe, Mega Mallul s-a bucurat de succes încă de la deschidere, în 2002. Acum un an, a fost declarat cel mai frecventat centru comercial din lume, cu 52 milioane de vizitatori. Asta chiar dacă erau aşteptaţi doar în jur de 25 milioane de vizitatori.

60% din cumpărătorii de maşini îşi fac credit

Noua clasă de mijloc din Rusia găseşte aici de la mobilă Ikea până la cosmetice de lux şi haine ale marilor case de modă. Construcţia mallului a costat nu mai puţin de 200 milioane de dolari, conform site-ului gso.ru. Iar printre cumpărători nu se numără cu siguranţă cei 33 de miliardari ruşi a căror avere cumulată este estimată de revista "Forbes" la 172 miliarde de dolari sau 10% din populaţia ţării, cât reprezintă cei aproximativ 88.000 de milionari în dolari. Cu toate acestea, în Rusia sunt opt milioane de persoane care au un salariu de cel puţin 2.000 de dolari pe lună şi ale 3,5 milioane care câştigă dublu, conform unui studiu realizat de compania americană de cercetare de piaţă Merrill Lynch&Co.

Nici dealerii de maşini nu se pot plânge, mai ales că cererea pentru automobilele străine a crescut simţitor în ultimii ani. "Chiar dacă ai un salariu de doar 600 de dolari pe lună, tot îţi poţi permite să-ţi cumperi o maşină decentă dacă îţi faci credit", afirmă directorul unei firme importatoare de automobile din Moscova, Alexei Dorofeyev, citat de AFP. La numai 22 de ani, Dorofeyev vinde maşini ca Renault, Daewoo sau Kia. El este reprezentantul noii clase sociale care prinde contur din ce în ce mai definit. Acea clasă de mijloc care merge în vacanţă în Turcia sau Egipt şi nu în staţiunile luxoase de care se bucură oligarhii post-sovietici.

80 milioane de posesori de telefoane mobile

Dacă acum doi ani, 60% din clienţii lui plăteau pentru maşina dorită cu banii jos şi 40% îşi făceau credit, acum, cifrele s-au inversat. Vânzările de haine, cosmetice, electronice au explodat. Mai ales că acum sunt alimentate de o avalanşă de reclame televizate şi panouri publicitare. Majoritatea investitorilor, când vorbesc de Rusia, se gândesc la energie - căderea companiei Yukos, dezvoltarea Gazpromului, dar şi politica actuală a Kremlinului.

Dar pentru multinaţionalele din SUA, Europa şi Asia, explozia numărului de consumatori de masă, nu petrolul sau gazele naturale, sunt principalele ţinte. În 2005, investiţiile străine directe s-au ridicat la 16,7 miliarde de dolari, cu 38% mai mult decât în 2004. Coca-Cola a cumpărat producătorul de sucuri rus Multon pentru 600 milioane de dolari, iar compania olandeză producătoare de bere Heineken a făcut investiţii de 750 milioane de dolari. Iar, dacă în anul 2000 erau doar 3.000.000 de posesori de telefoane mobile, sunt nu mai puţin de 80 de milioane de ruşi, scrie "BusinessWeek".

Cu o populaţie de 11 milioane de locuitori care au salarii triple faţă de cei din provincie, la Moscova se face cel mai bine simţită această nouă clasă socială, aproape inexistentă până acum câţiva ani. Studiu realizat de Institutul de Sociologie al Academiei de Ştiinţe a Rusiei şi Fundaţia germană Friedrich Stiftung relevă că, în prezent, 25% din polulaţia Rusiei se califică pentru clasa de mijloc. Din cei 1.750 de ruşi intervievaţi, 60% din ei consideră că aparţin acestei categorii sociale, dublu faţă de studiul realizat în anul 1999.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite