Chirac şi Merkel îşi împart eşecurile producătorului de avioane Airbus

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei mai mari acţionari ai EADS, Germania şi Franţa, se pregătesc pentru restructurarea constructorului aerospaţial Jacques Chirac şi Angela Merkel sunt tot mai aproape de un acord în

Cei mai mari acţionari ai EADS, Germania şi Franţa, se pregătesc pentru restructurarea constructorului aerospaţial

Jacques Chirac şi Angela Merkel sunt tot mai aproape de un acord în privinţa soartei Airbus, în ciuda faptului că preşedintele francez se plânge că, în procesul de restructurare al companiei, ţara sa e penalizată mai mult decât Germania.

Cei doi şefi de stat s-au întâlnit vineri la castelul Meseberg de lângă Berlin şi au discutat despre "poverile şi oportunităţile" restructurării sensibile din punct de vedere politic a producătorului european de avioane. Jacques Chirac şi Angela Merkel au spus că acest proces ar trebui să fie echilibrat în ce priveşte cele două ţări. EADS, compania mamă a Airbus, încearcă să depăşească rivalităţile franco-germane din boardul său pe tema unor subiecte precum concedierile şi închiderea uzinelor, dar şi unde anume se va produce tehnologia compozitelor din fibră de carbon pentru noul model A350. Acest program de 10 miliarde de euro este destinat construirii de avioane de cursă lungă şi capacitate medie.

În încercarea de a-i mai îmbuna pe directorii şi angajaţii Airbus, cei doi lideri au spus că, în ciuda greşelilor de management din trecut, Airbus "rămâne un model de succes", arată "Financial Times". Potrivit lui Chirac, măsurile de restructurare propuse săptămâna trecută de directorul executiv al Airbus şi codirector al EADS, Louis Gallois, sunt "delicate", deşi "Franţa ar fi penalizată puţin mai mult decât Germania în privinţa concedierilor".

Restructurarea Airbus, cu sensibile implicaţii politice

Merkel a spus că ea şi şeful statului francez au convenit ca dezvoltarea tehnologică a Airbus să fie distribuită în mod egal între cele două ţări, deşi Germania se temea că producţia pieselor de înaltă tehnologie pentru modelul A350 va fi concentrată în Franţa. Măsurile de restructurare trebuie să fie stabilite şi implementate de către Airbus, dar deciziile trebuie să fie bine gândite pe termen lung, a mai spus cancelarul german.

Franţa şi Germania deţin, fiecare, câte 22,5% din acţiunile EADS şi controlează boardul companiei. Potrivit lui Merkel, EADS se va pronunţa asupra planului de restructurare al Airbus până pe 9 martie, când grupul ar trebui să anunţe rezultatele financiare pentru anul 2006 şi inclusiv pierderi de câteva sute de milioane de euro la Airbus.

Programul de restructurare, numit "Power 8", este menit să transforme Airbus într-un competitor de temut pentru rivalul său american Boeing, iar unul dintre obiectivele sale este reducerea costurilor de producţie cu 2,1 miliarde de euro pe an până în 2010 şi mărirea productivităţii cu 20%. În cadrul procesului, se aşteaptă ca Airbus să desfiinţeze în jur de 10.000 de locuri de muncă, din cele 56.400 existente în prezent, dar nu se ştie deocamdată dacă aceste concedieri se vor face în urma închiderii unor uzine mai mici de producţie din Germania şi Franţa sau doar ca măsură de eficientizare.

O versiune a acestui plan de restructurare, prezentat săptămâna trecută celor două guverne, indica desfiinţarea a 4.500 de locuri de muncă din Franţa, 3.500 din Germania, 1.500 din Marea Britanie şi 500 din Spania.

Cel mai probabil, disponibilizările din Germania vor afecta uzinele de la Nordenham şi Varel, care au în total 3.500 de angajaţi, şi cele de la Buxtehude şi Laupenheim, care au 1.500 de angajaţi. În Franţa ar putea fi concediaţi angajaţii de la uzina din Meaulte şi o parte din cei de la St. Nazaire.

Cum fiecare guvern încearcă să-şi minimalizeze pierderile, una dintre ideile discutate la întâlnirea lui Chirac cu Merkel a fost şi împărţirea sarcinilor. Germania ar putea lucra mai mult la modelul A320, lăsându-i Franţei o mare parte din producţia noului avion A350.

Toate cele patru ţări care au uzine Airbus nu reuşesc de mai mult timp să cadă de acord asupra contractelor viitoare. Miniştrii dar şi liderii sindicali din aceste ţări fac de mai mulţi ani lobby pe lângă directorii Airbus, de teamă că uzinele lor vor fi cel mai mult afectate de disponibilizări.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite