Canicula a triplat vânzările de bere şi apă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi anumite sortimente de apă minerală lipsesc din rafturile magazinelor, autorităţile susţin că preţurile nu vor creşte în perioada imediat următoare Temperaturile caniculare din

Deşi anumite sortimente de apă minerală lipsesc din rafturile magazinelor, autorităţile susţin că preţurile nu vor creşte în perioada imediat următoare

Temperaturile caniculare din ultima vreme sunt ca o mană cerească pentru agenţii economici care se ocupă de comercializarea produselor de sezon. Producătorii de apă minerală, bere şi sucuri îşi analizează cifrele de vânzări, iar valorile rezultate depăşesc în cele mai multe cazuri estimările iniţiale.

Cifrele de vânzări vor continua însă să crească în perioada imediat următoare, în condiţiile în care meteorologii anunţă un august canicular. Astfel, perioada de creştere semnificativă este abia la început, iar sfârşitul de an va aduce majorări importante ale afacerilor din domeniu.

Cererea de bere a crescut cu 30%

Piaţa berii şi cea a apelor minerele sunt principalele segmente care resimt din plin efectele pozitive ale caniculei din ultima vreme. Vânzările le-au depăşit cu mult pe cele de anul trecut. În fapt, vremea caldă este principalul aliat al acestor producători pentru ca afacerile să o ia pe un trend ascendent. La capitolul bere, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, industria de profil a înregistrat un volum al vânzărilor de 5,6 milioane hectolitri, în creştere cu 30 de puncte procentuale.

"Întreaga piaţă a berii a ajuns la aproape 9,4 milioane hectolitri, ceea ce înseamnă o evoluţie cu aproximativ 20% faţă de primul semestru al anului trecut", a precizat Constantin Bratu, director general al Asociaţiei "Berarii României".

Potrivit acestuia, interesul tot mai mare pentru consumul de bere se datorează calităţilor indiscutabile ale acestui produs. "Tot mai mulţi români aleg berea pentru că este o băutură naturală, uşor de consumat în orice moment al zilei, acasă, împreună cu familia sau la terase alături de prieteni. Este răcoritoare şi are un bun raport calitate-preţ", a declarat Bratu.

Creşterea consumului este pusă de principalii jucători din domeniu mai ales pe seama condiţiilor de vreme favorabile din prima jumătate a anului în curs, în condiţiile în care cel puţin patru din cele şase luni au înregistrat temperaturi mai ridicate decât cele de anul trecut. Piaţa berii s-a ridicat anul trecut la aproximativ un miliard de euro, pentru anul în curs fiind estimată o creştere de până la 15%.

Conform unui studiu realizat de compania Canadean, expert internaţional în cercetare de piaţă pe segmentul băuturilor, Golden Brau a fost în 2006 marca din segmentul de mijloc (mainstream) al pieţei româneşti de bere cu cele mai mari vânzări. "Studiul arată că în 2006 volumul de bere Golden Brau s-a ridicat la 1.465 milioane hectolitri, ceea ce înseamnă 8% din totalul vânzărilor de bere, care s-au ridicat anul trecut la 17, 7 milioane de hectolitri.

Cererea mare stimulează producţia

Dispariţia din ultima perioadă din supermarketuri a mai multor branduri de apă minerală a fost pusă de clienţi şi pe seama unei eventuale majorări a preţurilor. Atât autorităţile, cât şi reprezentanţii patronatului de profil infirmă însă aceste zvonuri. Potrivit acestora, producţia actuală asigură în totalitate necesarul pieţei, astfel încât o creştere în această perioadă a preţurilor nu s-ar justifica. "Producţia, respectiv îmbutelierea, a crescut foarte mult în ultima perioadă, deci nu există motive pentru ca preţurile să crească.

Lipsa de la raft a anumitor sortimente este strict accidentală. Aceasta este cauzată, pe de-o parte, de cererea foarte mare din această perioadă, precum şi de interdicţiile din domeniul transportului", a explicat, pentru "Adevărul", Mihail Ianas, director executiv al Patronatului Apelor Minerale.

Trebuie reamintit că pe timpul caniculei a fost interzisă circulaţia în timpul zilei pe drumurile publice a autovehiculelor cu gabarit mai mare de 7,5 tone. Potrivit reprezentantului patronatului, preţurile la apă minerală ar putea creşte la sfârşitul anului, dar numai în funcţie de nivelul inflaţiei.

Cantităţile de apă îmbuteliată au crescut cu 50%

Potrivit datelor frunizate de reprezentantul patronatului, cantităţile de apă minerală îmbuteliate au crescut direct poporţional cu cererea. "Dacă în luna iunie 2006 s-au îmbuteliat 87 milioane de litri de apă, în luna iunie a acestui an, cantităţile au crescut la 114 milioane de litri", a precizat Ianas. Potrivit acestuia, producţia de apă minerală va depăşi în acest an nivelul de un miliard de litri.

Numai în primele şase luni ale acestui an au fost îmbuteliate peste 506 milioane de litri de apă minerală, comparativ cu 412 milioane de litri, în aceeaşi perioadă a anului trecut. "Nu se pune problema ca sursele să nu mai aibă apă sau ca aceasta să fie comercializată la preţuri mai mari", a conchis Ianas.

Vânzările în creştere au fost resimţite direct şi de către marii retaileri care au înregistrat o cerere mai mare cu până la 300% la aceste produse. "Per total, apele minerale, berea şi sucurile au înregistrat o majorare a vânzărilor de 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut", a declarat, pentru "Adevărul", Delia Cucu, director de comunicare în cadrul Metro pentru România şi Moldova. În ceea ce priveşte vânzările de ape minerale, acestea au avut creşteri de 300%. "Vânzările de ape minerale ale Carreffour au crescut cu 300 la sută în perioada caniculei. În luna iulie au fost vândute peste 2,5 milioane de litri", a declarat Andreea Mihai, director marketing Carreffour România. Şi la Auchan, vânzările de apă minerală, bere şi sucuri carbogazoase au avut rate de creştere de peste 200%. "Faţă de o săptămână normală din martie, pe perioada caniculei vânzările de bere şi sucuri s-au majorat cu 200%, în timp ce la apă minerală au crescut cu aproximativ 300%", a precizat, Mariana Drăgan, director de comunicare Auchan România.

Piaţa, împărţită între cinci mari îmbuteliatori

Romaqua Grup, European Drinks, Dorna Apemin, Perla Harghitei şi Bucovina Mineral Water sunt în acest moment cei mai importanţi îmbuteliatori de apă minerală din România, potrivit datelor furnizate de Societatea Naţională a Apelor Minerale (SNAM). În 2006, consumul de apă minerală a fost de 45 de litri/ cap de locuitor iar valoarea totală a pieţei a depăşit nivelul de 320 milioane de euro. Principalii cinci exploatatori de apă minerală din România sunt:
1. Societatea Naţională a Apelor Minerale (SNAM) SA Bucureşti*
2. Dorna Apemin SA Bucureşti
3. Mineral Quantum SRL
4. Apemin Tuşnad SA
5. Apemin Zizin SA Zizin


*livrează apă pentru îmbuteliere către 30 de fabrici
Sursa: Autoritatea Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM)

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite