Bricolajul sfidează criza economică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firmele de profil mizează pe încasări uriaşe, ca urmare a tendinţei consumatorilor de a se reorienta către produse tip „do it yourself”. Românii s-au învăţat mai greu cu bricolajul, dar acum au ajuns experţi regionali. Un popor de meşteri. Companiile din domeniu pun aşadar toate tunurile pe România.

Aparent e un paradox, dar una dintre metodele de a economisi ţine de achiziţionarea unor produse care elimină alte costuri adiacente. Câştigători ca urmare a acestei tendinţe sunt magazinele de bricolaj aflate toate într-un amplu proces de expansiune. Chiar dacă vânzările de materiale de construcţii oscilează, greii din piaţa de retail cu produse tip „do it yourself” sunt printre cei mai optimişti.

Piaţă de două miliarde de euro

Anual, în România se vând materiale de construcţii de aproximativ 3,5 miliarde de euro, potrivit estimărilor asociaţilor din domeniu. Cea mai mare parte a acestora ajunge la clienţii finali prin intermediul magazinelor de bricolaj. Romano Quinzi, general manager al grupului german OBI, proaspăt intrat pe această piaţă, estimează că bricolajul constituie în România una dintre cele mai mari pieţe ca volum.

„Din estimările noastre în aceste magazine se vând anual produse de aproximativ două miliarde de euro, iar piaţa nu va înceta să crească. Ne aşteptăm la vânzări mari de vopsele, unelte sau utilaje de grădină. În criză, acest sector creşte în mod normal pentru că acest concept a fost creat tocmai în jurul ideii de economisire”, spune Quinzi.

Reprezentanţii Praktiker sunt ceva mai rezervaţi în estimări. „E prea devreme pentru a trage nişte concluzii legate de impactul crizei asupra vânzărilor din sectorul de bricolaj. Cred că, începând cu anul viitor, am putea face nişte constatări realiste. Şi ca volum,  această piaţă este greu de delimitat. Există o serie largă de magazine distribuitoare de diverse produse şi materiale de construcţii ale căror vânzări vizează şi acest sector, iar estimarea unei cifre nu poate fi prea exactă”, declară Gunter Vosskaemper, director general Praktiker.

Anul trecut, această piaţă era împărţită între Praktiker, Bricostore, Mr Bricolage sau bauMax. Recent, acestora li s-au mai adăugat două companii de calibru: Hornbach şi OBI.

Bătălie aprigă pentru poziţia de lider

Fiecare dintre aceste companii ţinteşte poziţia de lider în piaţă. În acest sens sunt dispuse la investiţii substanţiale. „Anul viitor cu siguranţă vom cheltui pentru extindere nu mai puţin de 50 milioane de euro. Vor fi  şapte noi magazine, dar am putea avea chiar şi 10 noi unităţi. Vrem să fim al doilea jucător din piaţă în cinci ani şi lideri imediat după această perioadă. Asta înseamnă peste 20 de magazine”, spune Quinzi.

Şi Hornbach e la fel de hotărât. „Cel târziu în anul 2015 intenţionăm să deschidem în România până la 10 magazine de materiale de construcţii şi grădinărit, pe o suprafaţă extinsă, cel puţin trei dintre ele situându-se în Capitală. Programăm investiţii de 250 milioane de euro“, anunţa Eduard Zimmerle, vicepreşedinte Hornbach Holding.

„Suntem în punctul în care toate companiile se concentrează pe asigurarea unei poziţii pe piaţă cât mai bună, încercând să se pregătească pentru etapa în care se va intra în etapa de maturizare. Este, până la urmă, o evoluţie firească, iar lanţurile de magazine îşi folosesc acum resursele pentru a se poziţiona cât mai confortabil înainte de acest moment”, explică Gunter Vosskaemper.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite