Betoanele, cel mai mare declin în 2009

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din întreaga piaţă de construcţii, acesta este materialul care va înregistra anul acesta o scădere mai mare de 50%. Singurii care au mai cerut ca maşinile de beton să le staţioneze la poartă au fost micii întreprinzători, care au avut rulaje mici.

Anul trecut, producătorii de ciment se lansaseră într-o adevărată cursă pentru câştigarea premiului „Primul Investitor din Industrie care a construit o fabrică de la zero". Se estima că menţinerea creşterilor în ceea ce priveşte consumul de ciment va duce la obligativitatea unor investiţii masive în noi linii de producţie.

Holcim, Carpatcement şi Strabag anunţaseră că-şi doresc să se implice într-un astfel de proiect. Calculele de acasă nu se potrivesc însă cu cele din târg. Aşa-zisa creştere accentuată a consumului s-a oprit brusc. Ba chiar s-a trecut în cealaltă extremă.

Consumul de ciment s-a redus în 2009 cu peste 30%, anulând toate creşterile din ultimii ani.

„Anul acesta a lovit mult sectorul în care activăm. Consumul de ciment a ajuns la un nivel bifat în urmă cu cinci ani, în condiţiile în care anul trecut se discuta foarte serios de posibilitatea lansării unei noi linii de producţie pentru a putea acoperi cererea din piaţă", spune Ion Crângaşu preşedintele Patronatului din Industria Cimentului şi a altor Produse Minerale pentru Construcţii din România(CIROM).
 
O industrie de şomeri

50 de angajaţi Holcim România au fost concediaţi anul acesta pe segmentul producţiei de betoane şi agregate. Nici alte companii nu au stat mai bine. Şomajul tehnic a fost soluţia cel mai des aplicată. Pentru această iarnă,aceasta va deveni o regulă.

„În industria betoanelor şi a cimentului s-a efectuat o reducere de personal concomitent cu modernizarea liniilor de producţie. În această perioadă mulţi oameni intră în şomaj tehnic. Activitatea desfăşurată acum vizează întreţinerea liniilor de producţie. Nu e nevoie decât de un personal redus. Sunt depozite de clicher încât putem măcina toată iarna cu oameni foarte puţini", explică preşedintele CIROM.

Holcim a vândut anul acesta cu 55% mai puţin beton ca volum şi a încasat cu 60%-62% mai puţin din comercializarea acestui produs, în condiţiile în care cererea în construcţii a scăzut, iar multe proiecte au fost abandonate, îngheţate sau amânate, potrivit declaraţiilor lui Anastas Dimovski, director divizie betoane şi agregate.

2010, an dezastruos

„Nu cred că lucrurile se vor schimba semnificativ în 2010. Suntem un pic mai optimişti pentru 2011", a declarat recent Dimovski. Ca volum al producţiei oficialii Holcim spun că anul acesta s-a realizat o trecere de la 15 milioane de metri cubi la opt milioane de metri cubi.

În noul context economic, structura portofoliului de clienţi s-a schimbat în acest an comparativ cu 2008. Astfel, dacă anul trecut 70% din vânzări vizau proiecte de construcţii mari, iar restul investiţii individuale, de mici dimenisiuni, în 2009 ponderea celor două categorii în totalul vânzărilor s-a inversat.

Aceleaşi probleme le-au întâmpinat şi cei de la HeidelbergCement România. „Portofoliul de aplicaţii s-a schimbat din unele în cadrul proiectelor mari în soluţii pentru proiecte mici, îndeosebi proiecte ale unor persoane fizice, dar şi lucrări de reparaţii", declară Florian Aldea, Director General Carpat Beton.

Proiecte mari, pe ici pe colo

Sectorul energetic a rămas cel care a mai dat de muncă şi producătorilor de ciment.

„Au existat proiecte mari, de exemplu infrastructura energetică din zona Dobrogei, respectiv Parcul Eolian Fântănele, cel mai mare parc eolian pe uscat din Europa", spune Gabriela Nahoi, director naţional Lafarge Agregate Betoane.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite