Avioane Craiova vrea contracte civile pentru a ieşi din impas

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fabrica militară ar putea realiza, în colaborare cu o firmă elveţiană, un avion destinat oamenilor de afaceri. Tărăgănarea procesului de privatizare a companiei Avioane Craiova obligă

Fabrica militară ar putea realiza, în colaborare cu o firmă elveţiană, un avion destinat oamenilor de afaceri.

Tărăgănarea procesului de privatizare a companiei Avioane Craiova obligă singura fabrică de profil din industria militară să se orienteze spre zona civilă a industriei aeronautice. Şi asta pentru că, pe partea militară, fabrica din Bănie mai dispune doar de un singur contract important cu Ministerul Apărării, care expiră în vara anului viitor.

Amânarea procesului de privatizare la Avioane Craiova nu aduce nimic bun pentru singura fabrică de avioane de război din industria de apărare autohtonă. Doar eternele speranţe de mai bine. Singurul contract mai important pe care fabrica îl are de onorat, cel de modernizare a avioanelor IAR 99 cu avionică Elbit, pentru Ministerul Apărării, va expira în iunie 2008, perioadă care va coincide practic cu închiderea robinetului veniturilor de la stat.

Astfel, indecizia strategilor de la Bucureşti de a hotărî soarta Avioane Craiova în privinţa trecerii sale în domeniul privat riscă să aducă la Craiova chiar şi situaţia inexistenţei fondurilor pentru salarii. "Cel puţin până în prezent, Ministerul Apărării nu a dat niciun semn că pentru acest program ar avea nevoie de o prelungire a contractului.

Contractele civile, mai mari decât cele militare

Probabil că nu mai e nevoie de aşa ceva. Astfel, dacă e să ţinem cont că avem restanţe până şi pentru ce bani aveam de încasat, putem să spunem că fabrica nu va mai avea resurse financiare să reziste decât până cel târziu în primăvara anului viitor", a declarat pentru "Adevărul" liderul de sindicat al fabricii, Victor Peţa.
Conducerea fabricii are însă la îndemână soluţia unui compromis.

Cel al reorientării societăţii către piaţa contractelor civile, lucru care ar putea duce într-un final la lipsa serioasă de interes faţă de piaţa contractelor militare. Astfel, pe fondul lipsei unei soluţii optime pentru viitorul Avioane Craiova, managementul fabricii trage tare pe ultima sută de metri a acestui an să încheie un contract pentru fabricarea unui avion de business cu o companie elveţiană.

"Purtăm în această perioadă negocieri avansate cu elveţienii de la Pilatus pentru realizarea structurii avionului civil tip business PC 12. Sperăm să semnăm cât mai repede contractul, a cărui valoare ar putea depăşi partea contractelor pe partea militară pe care le avem", susţine directorul general al Avioane Craiova, Ionel Anatolie Boldişor.Strategia orientării spre contractele civile a fost abordată la fabrica din Bănie practic la începutul anului trecut.

În tot acest timp, s-au încheiat contracte de participare la realizarea unor programe civile. Un exemplu în acest sens ar fi cel de construire a componentelor zonă spate ale avioanelor Airbus pe programul SABCA. "Pe lângă programele de avioane civile, compania din Craiova mai are o gură de ozon de pe urma contractului civil pentru trenurile Bombardier, bani care vin pentru fabricarea sistemului de ventilaţie, o realizare tehnică complicată", precizează Victor Peţa.

Conducerea Avioane Craiova s-a gândit că fabrica ar putea scoate bani frumoşi şi din reparaţii pentru aeronave civile, drept care în viitorul apropiat o parte din personalul existent va urma o serie de cursuri de specializare în acest sens.

Privatizare cu o altă strategie

După eşecul înregistrat în privinţa privatizării Avioane Craiova, când fabrica a beneficiat, în luna iulie, doar de o singură ofertă de preluare, AVAS intenţionează să reia procedurile de vânzare, dar de această dată cu o strategie modificată.

Potrivit intenţiilor Executivului, fabrica ar putea fi vândută prin licitaţie publică cu strigare, variantă ce ar elimina suspiciunile referitoare la acordarea ajutoarelor de stat. La licitaţia organizată în luna mai, AVAS a scos la vânzare un pachet de 80,9% din acţiunile societăţii.

Până la termenul-limită a fost depusă o singură ofertă, din partea unui consorţiu format din firmele Aerofina SA Bucureşti, A5 Invest SRL Caransebeş, A2 Impex SRL Ploieşti şi UZUC Ploieşti, ultimele trei controlate de omul de afaceri Ştefan Vuza. Iniţial, de soarta Avioane s-au arătat interesate compania Alenia, care intenţiona să îşi amplaseze un centru regional la Craiova pentru mentenanţa Spartan, dar şi suedezii de la SAAB, care intenţionau să fabrice aici avioanele supersonice Gripen.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite