Autostrăzile aduc bani din 2010

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrăzile aduc bani din 2010
Autostrăzile aduc bani din 2010

Jucătorii din piaţa de profil apreciază că anul viitor infrastructura locală se va bucura de investiţii semnificative. Ieşirea primelor state din recesiune, depăşirea perioadei electorale şi obţinerea de fonduri externe sunt motivele pentru care constructorii sunt optimişti.

În primul semestru al acestui an scăderile companiilor de construcţii autohtone nu au fost, per ansamblu, unele semnificative faţă de primul semestru din 2008.

„Datele pe care le avem în prezent arată că, faţă de primele şase luni de anul trecut, în semestrul întâi din acest an,  comprimarea este de aproximativ 9%. Dacă ar fi să comparăm doar trimestrul al doilea, avem o comprimare de 14%“, declară Laurenţiu Plosceanu, preşedinte al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii - ARACO.

Companiile cu activităţi în infrastructură nu se pot lăuda însă cu acelaşi nivel al  cifrelor. Strabag a efectuat în România, în primul semestru, lucrări de 66,34 milioane euro, în scădere cu 31,5% faţă de valoarea de 96,95 milioane euro din perioada similară a anului trecut. Şi afacerile CCCF au scăzut cu 20-30% în primul semestru din 2009 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cele mai mari scăderi din domeniu s-au înregistrat până în prezent în Capitală. „Activitatea pe acest sector este în scădere privind lucrările din Capitală, de aceea societatea noastră s-a orientat  pe lucrări în afara Municipiului Bucureşti, precum şi spre alte tipuri de lucrări de construcţii“, spune Cristian Vişinică, director al firmei de profil Tehnologica Radion.

Doar 4 miliarde de euro investite

Principalele probleme cu care s-a confruntat segmentul de infrastructură în primul semestru se regăsesc în recuperarea creanţelor din 2008 şi prima parte a lui 2009, neimplicarea sistemului bancar în finanţarea economiei reale, aplicarea dedicată a unor prevederi din legislaţia achiziţiilor publice – ceea ce a denaturat concurenţa în sector, lipsa resurselor financiare pe proiectele în continuare, dar şi nerespectarea programului de măsuri anticriză asumat de Guvernul României în februarie 2009, potrivit reprezentantului ARACO.

În acelaşi timp, se resimte şi retragerea investiţiilor private. „Această branşă simte acut retractarea investiţiilor private şi incapacitatea statului de a compensa strategic prin finanţare pe infrastructură, edilitar şi mediu. Practic, din 10 miliarde de euro pe care guvernul le anunţa în trimestrul  întâi din acest an, doar patru miliarde s-au investit până acum“, susţine Plosceanu, care consideră că activitatea din infrastuctură va scădea cu13% până la sfârşitul anului, raportat la 2008.

Creşteri estimate de 30%

Speranţa pentru infrastructură este reprezentată, anul acesta, de proiectele în derulare. Jucătorii din piaţă sunt optimişti în privinţa viitorului. „Prevăd că la anul se va lucra mai intens decât în acest an. Vor urma licitaţiile pentru autostrada Nădlac-Sibiu, proiect care va începe cu siguranţă în 2010“,  explică Adrian Costin, preşedintele firmei de construcţii CCCF.

De asemenea, spune acesta, mai există în plan şi autostrada Transilvania, pentru care sunt mari şanse în privinţa începerii lucrărilor tot în 2010. „Anul următor poate fi unul extrem de bun pentru infrastructura României, piaţă care cred că va creşte cu 20-30% în 2010 faţă de anul acesta“, mai spune Costin. 

În acelaşi timp, depăşirea campaniei electorale este extrem de importantă, dar şi accesarea la finanţări externe. Potrivit lui Plosceanu, ieşirea din recesiune a primelor state europene este semnalul cel mai important pentru constructori.

„Necesitatea imperioasă pentru realizarea de noi infrastructuri rutiere şi de reabilitare a celei existente, comparabilă cu infrastructura rutieră europeană, coroborată cu obţinerea de fonduri externe precum şi alocarea de fonduri interne, reprezintă pentru acest domeniu premisele unei mult aşteptate revigorări a domeniului de construcţii“, spune Cristian Vişinică.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite