Anul taxei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la intrarea în Uniunea Europeană au funcţionat trei forme ale birului auto, cele mai controversate fiind înregistrate anul acesta. Haosul legislativ legat de taxa auto este perpetuat de noul Guvern, care spune că nu o va anula, ci o va ajusta, dar nu ştie cu cât.

Din ianuarie 2007 până acum au funcţionat trei forme ale taxei auto, una mai diferită decât cealaltă.Dacă prima taxa sever autoturismele second-hand din import, dar deloc pe cele deja înregistrate în România, a doua schimba complet registrul.

Taxa mai mult o maşină nouă şi mai puţin una veche, ceea ce a dus la blocarea pieţei maşinilor noi şi a forţat Dacia să îşi închidă porţile. A treia formă a taxei auto, adoptată la final de mandat al guvernului Tăriceanu, i-a scos pe samsari în stradă, pentru că triplează birul pentru maşinile rulate din import.

Un an dominat de incertitudine în privinţa taxei auto s-a încheiat în aceeaşi notă, după ce Guvernul a trimis, din greşeală, ordonanţa de majorare de trei ori a birului cu o săptămână mai devreme decât a anunţat iniţial.

Rezultatul? Peste 200.000 de maşini vechi importate în doar ultimele cinci luni, vânzări la jumătate pentru maşinile noi, haos la Registrul Auto Român şi la administraţiile financiare, proteste în stradă şi petiţii la Parlamentul European.

Nici noul Guvern pare să nu ştie cum să abordeze taxa: deşi anterior intrării la guvernare a susţinut anularea ei, acum nici nu se mai pune problema. „Cel mult vom reduce cuantumul acesteia”, a spus noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi.

Presiuni de la Comisie

În ianuarie anul acesta, Comisia Europeană presa Guvernul să redacteze o nouă formă a taxei auto, la limita trimiterii cazului în faţa Curţii Europene de Justiţie, în urma încălcării Tratatului de aderare la UE.

Asta după ce, pe tot parcursul anului 2007, Comisia a transmis avertizări potrivit cărora taxarea unei maşini în proporţie egală cu vechimea este inechitabilă, întrucât legea nu se aplica pentru maşinile înregistrate deja în România.

Guvernul a început să se gândească la modificarea taxei abia în martie anul acesta, după ce de-a lungul lunii februarie a fost presat de societatea civilă, de senatorii, deputaţii, dar şi de europarlamentarii români să anuleze taxa. PDL a depus în Parlament moţiunea „Anulaţi taxa de primă înmatriculare!”, iar Realitatea TV a rulat campania „Taxa la zid”.

image


Varianta susţinută în martie de premierul Tăriceanu - „cine poluează mai mult plăteşte mai mult” - a fost schimbată la 180 de grade de ministrul Finanţelor, Varujan Vosganian, care a venit în aprilie cu varianta ca maşinile mai noi şi mai puternice să fie taxate mai aspru, pentru că vor rula mai mult timp pe şosele, iar în timp vor polua mai mult decât rablele.

“Dacă ai o maşină Euro 4, taxa la maşina de şase ani vechime trebuie să fie cu cel puţin 30% mai mică decât la una nouă”, explica ministrul ineditul mod de calcul.

Cimitir de rable

Aşa cum era de aşteptat şi cum au avertizat dealerii şi producătorii auto, România a repetat exemplul Poloniei şi s-a umplut de rable, a căror taxă de înmatriculare - denumită „de poluare” - era modică.

Taxa de poluare auto, care înlocuia vechea taxă de primă înmatriculare, a fost adoptată în aprilie şi a intrat în vigoare la 1 iulie, în plină campanie a proiectului “Rabla”.

Aşa se face că la sfârşit de an, circa un sfert din maşinile care ar fi trebuit casate prin programul “Rabla” au rămas încă pe străzi. În schimb, românii şi-au adus din afara ţării maşini vechi chiar şi de 25 de ani! 

Samsarii fac comerţ neimpozitat

Una dintre cele mai spinoase probleme colaterale taxei auto ţine de neimpozitarea câştigurilor samsarilor. Problema a fost ridicată atât de Dacia, cât şi de dealerii de autoturisme noi.

Ministerul Finanţelor nu a răspuns solicitării ziarului “Adevărul” de a explica motivele pentru care veniturile generate de acest tip de comerţ nu sunt impozitate. În orice altă ţară din UE, samsarii de maşini second-hand sunt nevoiţi să îşi înregistreze firme dacă vor să îşi continue activitatea, măsură ce îl protejează şi pe cumpărător şi îi garantează acestuia din urmă că poate reclama eventualele defecţiunii ale maşinii pe care o cumpără.


image
image

Invazia maşinilor rulate şi criza globală ar fi putut afecta serios Dacia dacă nu s-ar fi  triplat taxa

image



Marius Carp analist auto

image
image

Taxa auto este protecţionistă şi nu apără industria auto locală decât de second-uri

image



Edwin Keleti pilot


Proteste cu ecou la Bruxelles


Societatea civilă a susţinut eliminarea completă a taxei de înmatriculare în repetate rânduri. Cele mai frecvente ieşiri în stradă pe acest subiect au avut loc la începutul acestui an. Cele peste 122.000 de semnături împotriva taxei auto, strânse de campania “Taxa la zid – Semnează.

Modernizează România”, reprezintă un record european la Comisia pentru petiţii a Parlamentului European, întrucât nicio altă petiţie venită dintr-o singură ţară nu a avut un număr aşa mare de semnături.

“E cea mai numeroasă petiţie venită dintr-o singură ţară din istoria Parlamentului European. Următoarea clasată are 7.000 de semnături strânse şi vine din Spania”, au spus oficialii europeni în februarie.

Cu cât s-a taxat înmatricularea maşinii

Model    An fabricaţie    Motor    Normă poluare    Taxa din 2007    Taxa din iulie 2008    Taxa din decembrie

Opel Astra    2004    1.600 cmc benzină    Euro 4    375 euro    257 euro     257 euro
BMW Seria 3     2004    2.000 motorină    Euro 4    1.094 euro    456 euro    1.367 euro
Volkwagen Passat    2001    1.900 cmc motorină    Euro 3    1.631 euro    943 euro    2.829 euro
Volkwagen Golf 4    2001    1.400 cmc benzină    Euro 4    300 euro    161 euro    161 euro
BMW X5    Nou    3.000 cmc motorină    Euro 4    1.606 euro    1.800 euro    5.400 euro
Volkswagen Golf 3    1995    1.600 benzină    Euro 3    1.144 euro    198 euro    595 euro
Hyundai Santa Fe    Nou    2.200 diesel        Euro 4    841 euro    1.044 euro    3.132 euro
Opel Corsa    2001    1.200 cmc benzină    Euro 3    858 euro    340 euro    1.019 euro
BMW Seria 3    1996    2.000 cmc benzină    Euro 3    1.717 euro    310 euro    931 euro
Opel Astra    1996    1.600 cmc benzină    Euro 2    2.976 euro    666 euro    1.997 euro

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite