Amendă de un miliard de euro pentru patru companii fabricante de lifturi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firmele sunt acuzate de Comisia Europeană că au acţionat ca un cartel pe piaţa lifturilor şi a scărilor rulante din Europa Inspectorii Comisiei Europene au amendat compania germană

Firmele sunt acuzate de Comisia Europeană că au acţionat ca un cartel pe piaţa lifturilor şi a scărilor rulante din Europa

Inspectorii Comisiei Europene au amendat compania germană fabricantă de lifturi şi scări rulante, ThyssenKrupp, şi companiile Otis, Schindler şi Kone, care activează în acelaşi domeniu, cu suma-record de aproape un miliard de euro. Asta pentru că între anii 1995 şi 2004, cei patru producători de lifturi şi scări rulante ar fi format un cartel.

Comisarul european pentru concurenţă, Neelie Kroes, a afirmat că preţurile practicate de cele patru companii pentru instalarea şi întreţinerea lifturilor şi scărilor rulante în diferite clădiri din Belgia, Germania, Luxemburg şi Olanda au fost "umflate nejustificat". Printre construcţiile "afectate" se numără şi sediul Comisiei Europene de la Bruxelles. "Preţurile plătite pentru instalarea şi menţinerea construcţiilor erau cu mult mai mari decât ar fi fost dacă piaţa era deschisă competiţiei. Asta pentru că ele stabileau preţurile şi îşi împărţeau pieţele", a declarat şi purtătorul de cuvânt al UE, Jonathan Todd.

480 milioane de euro numai pentru ThyssenKrupp

Dintre cele patru companii implicate în cartel, ThyssenKrupp a primit cea mai mare amendă din istoria Uniunii Europene acordată vreodată unei singure firme, în valoare de 480 milioane de euro. Aceasta este urmată de Otis, cu 225 milioane de euro, Schindler, 144 milioane de euro, şi Kone, 142 milioane de euro, se arată în comunicatul remis de Comisia Europeană. "Pagubele cauzate de acţiunile acestui cartel vor avea repercusiuni mulţi ani de acum încolo, pentru că acestea includ nu numai furnizarea produselor, ci şi întreţinerea ulterioară a lifturilor şi scărilor rulante", afirmă Neelie Kroes.

Acuzate sunt 17 subsidiare ale companiilor numite, dar şi firma Mitsubishi Elevator Europe B.V., care s-a afiliat cartelului din Olanda. Lifturile şi scările rulante joacă un rol important în lumea modernă urbană. Compania Otis estimează că, la fiecare nouă zile, în lifturile, scările şi benzile rulante ale sale, circulă un număr de persoane echivalent cu întreaga populaţie a Globului. Între 1995 şi 2004, companiile acuzate că ar fi format un cartel şi-au aranjat licitaţii pentru procurarea de noi contracte, au stabilit preţuri, şi-au alocat proiecte una alteia, şi-au împărţit pieţele şi au făcut schimb de informaţii comerciale confidenţiale.

"Costurile de construcţie şi întreţinere a clădirilor, inclusiv spitale, au fost umflate de acest cartel. Conducerea acestor companii era conştientă că ceea ce fac este greşit, dar ei au încercat să ascundă faptele şi au continuat să acţioneze la fel", adaugă comisarul european pentru concurenţă.

Până acum, doar compania Otis va face apel

Amenzile au fost date în funcţie de mărimea companiei şi a pieţelor pe care activează. Până acum, cea mai mare amendă impusă de Comisia Europeană a fost în valoare de 855 milioane de euro. Asta se întâmpla în anul 2001 şi implicate erau opt companii producătoare de vitamine. Într-un final, amenda a fost redusă la 790 milioane de euro, transmite AFP.

Oficialii europeni au descoperit cartelul în urma unei investigaţii începute pe cont propriu, folosindu-se de unele informaţii care au ajuns în atenţia lor. Acţiunea Comisiei Europene a dus la o inspecţie inopinată, în ianuarie 2004, la sediile fabricanţilor de lifturi şi scări rulante, din Europa. Compania Schindler s-a declarat surprinsă de "dimensiunea" amenzii. Asta pentru că, după cum declară conducerea companiei, Uniunea Europeană nu a găsit nicio dovadă a unui cartel pan-european. Dacă ThyssenKrupp şi Schindler nu sunt încă decise dacă vor face apel sau nu, Otis, o ramură a companiei americane United Technologies, a afirmat că va contesta decizia Comisiei Europene. Asta mai ales că atât conducerea Otis, cât şi a United Technologies au cooperat cu inspectorii europeni pe parcursul investigaţiei. Reprezentanţii Kone au spus că şi ei au cooperat cu UE şi că după ce vor examina decizia comisiei vor decide asupra unui apel.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite