Alegeţi un motor mic!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar şi cu taxa de poluare triplată, nu daţi mai mult de 1.000 de euro la înmatricularea unei maşini vechi de până la 2.000 cmc. Din 15 decembrie intră în vigoare noua formă a taxei auto. Până atunci, nu mai sunt locuri la Registrul Auto Român.

Corina şi Cătălin tocmai s-au căsătorit şi au strâns 7.000 de euro. Cu aceşti bani vor să îşi cumpere o maşină. Dacă şi-ar cumpăra un autoturism nou, singurele opţiuni, având în vedere suma, ar fi Logan şi Sandero de la Dacia sau Chevrolet Spark, pentru care taxa de înmatriculare va fi zero, de lunea viitoare.

Piaţa abundă de oferte pentru autoturismele second-hand, iar, dacă vor alege o maşină nu foarte puternică, cei doi tineri se pot încadra în buget, chiar dacă taxa pentru maşinile rulate va creşte de trei ori.

Noua variantă de calcul a taxei de poluare, care va intra în vigoare din 15 decembrie, triplează birul pentru maşinile rulate şi reduce la zero taxa pentru cele noi. În această formă, va veni în avantajul celor care cumpără maşini abia scoase din fabrică, de mic litraj (cel mult 2 litri). Nici bugetul celor care îşi vor cumpăra o maşină rulată, fie chiar Euro 3 – dar tot cu porpulsor mic - nu va fi foarte afectat.

De exemplu, pentru un model BMW Seria 3, din 1996, cu motor Euro 3 pe benzină de 2.000 cmc, taxa de poluare actuală costă 130 de euro. În noua variantă de calcul, taxa ajunge la 390 de euro, o diferenţă destul de mică. În schimb, pentru un autoturism nou, cu motor Euro 4 de 3.000 de cmc, taxa de poluare era de 1.800 euro, iar din 15 decembrie aceasta va ajunge la 5.400 de euro.

SUV-urile, tot mai costisitoare

Guvernul a redus la zero taxa de înmatriculare pentru maşinile noi, însă regula se aplică doar pentru maşinile cu motoare mici – sub 2.000 de cmc. Aşa se face că triplarea taxei de poluare va afecta serios segmentul maşinilor de teren, cu motoare chiar şi de 5.000 de cmc.

Astfel, pentru Audi Q7 nou, cu motor de 4,2, litri se va plăti o taxă de 11.000 de euro, iar pentru aceeaşi maşină echipată cu propulsor diesel de 3 litri cu filtru de particule cuantumul va fi de 4.800 de euro. Un alt exemplu este SUV-ul Renault Koleos echipat cu motor pe benzină Euro 4 de 2,5 litri, al cărui posesor va fi taxat la înmatriculare cu aproape 4.000 de euro.

Nu mai sunt locuri la RAR

Proprietarii de autovehicule second-hand care şi-au făcut programări la Registrul Auto Român săptămâna trecută, în vederea înmatriculării autovehiculului, vor plăti taxa de înmatriculare majorată de trei ori, potrivit reprezentanţilor RAR.

„În această săptămână sunt verificate autovehiculele care au fost programate în urmă cu două-trei săptămâni. Autovehiculele programate săptămâna trecută şi cele ce vor fi programate în această săptămână vor fi verificate după 15 decembrie”, ne-a declarat Lorena Stroe, purtător de cuvânt al Registrului Auto Român.

Numărul mare de programări făcute în ultima perioadă la Registrul Auto Român a determinat instituţia să verifice, în această săptămână, autovehiculele programate cu două-trei săptămâni în urmă, programările din ultima săptămână întrând în verificări pe noua taxă, cu o valoare triplă.

Numărul zilnic de verificări efectuate de RAR este de 5.000, în cele 40 de sucursale din ţară şi Bucureşti. Programările s-au înmulţit de joia trecută, când Guvernul a anunţat triplarea taxei.

Şi maşinile rulate au intrat în criză

Potrivit oficialilor Autovit, vânzările în târg au scăzut cu 30-40% în luna noiembrie. „Nimeni nu acceptă să cumpere o maşină rulată cu 5.000 de euro şi să plătească aceeaşi sumă, sau chiar una mai mare, pentru taxa de poluare”, ne-a declarat Dinu Nicolescu, unul dintre consilierii afacerii cu maşini rulate.

Conducerea celui mai mare târg din ţară spune că încă nu are o poziţie oficială cu privire la noul calcul al taxei, însă, admite că s-a gândit să intenteze un proces guvernului Tăriceanu. „Până atunci, aşteptăm să vedem reacţia populaţiei şi a vânzătorilor de maşini second-hand care vin la noi în târg”, a mai spus Nicolescu.

Dacia, la adăpost

Constructorul naţional beneficiază cel mai mult de pe urma acestei modificări legislative. Potrivit analistului auto Marius Carp, efectele combinate ale invaziei autoturismelor second-hand şi crizei auto globale ar fi putut afecta serios Dacia, dacă nu s-ar fi recurs la soluţia triplării taxei.

„În caz de criză, orice ţară îşi protejează industria auto naţională”, a explicat Carp, care a mai spus că România a repetat – din iulie şi până acum – exemplul Poloniei, care a devenit, în 2004, „cimitirul de rable” al UE.

Acesta a mai precizat că maşinile noi nu se ieftinesc pentru că dealerii lucrează, oricum, cu marje foarte mici – de circa 10%. „Deja reducerile sunt mai mari de 10% pentru unele mărci, iar decizia e menită să îi scape de stocurile costisitoare”, a mai spus Carp.

Vânzările Dacia au scăzut cu 50% în luna decembrie, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar dacă situaţia se va prelungi, ar putea fi disponibilizaţi 6.000 de angajaţi. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite