Agregatele, vânzări la jumătate
0Diminuarea din acest sector este mai mare decât cea înregistrată în general în sectorul de construcţii. Vânzările companiilor de profil sunt mai mici cu minimum 50% faţă de anul trecut, în timp ce scăderea medie a construcţiilor este de 30%.
Agregatele sunt folosite mai ales pentru lucrări de infrastructură
rutieră şi feroviară, iar scăderea numărului de proiecte de acest tip a
dus în mod automat la un consum mult mai redus de astfel de produse. În
aceste condiţii, vânzările de agregate ale Lafarge în România ar putea
scădea în 2009 cu 55-65%, peste corecţia de 40% a segmentului de piaţă.
„Anul 2009 nu arată prea grozav. Estimăm că vânzările noastre vor fi
mai mici cu 55-65% în acest an, în valoare şi volum. Pentru 2010 există
mai multe scenarii, dar nu mă aştept ca anul viitor să fie mai bun. Un
scenariu realist ar fi realizarea unui volum similar”, spune Adam
Paczoska, şeful segmentului de agregate din România al producătorului
francez de materiale de construcţii Lafarge.
O scădere până la jumătate a fost înregistrată în primele nouă luni ale
anului şi de către reprezentanţii Carpat Agregate. Având în vedere
întârzierea demarării marilor proiecte de infrastructură, dar şi
situaţia economică în general, aceştia estimează că piaţa de agregate
va avea o uşoară creştere în partea a doua a anului 2010. „Acest lucru
este însă condiţionat de începerea finanţării marilor proiecte de
infrastructură şi de efectuarea controlului eficient pentru transport.
Anticipăm că, după 2010, piaţa va avea un ritm de creştere de
aproximativ 5 -10% pe an”, menţionează Cătălin Gâriuţă, Director
General Carpat Agregate.
Concurenţa neloială
Aceste scăderi sunt înregistrate în condiţiile în care cererea este mai
mică doar cu 40%, conform reprezentanţilor din piaţă. Lipsa unei
monitorizări a sectorului din partea autorităţilor a condus însă la
intensificarea competiţiei neloiale. „Vânzările Lafarge sunt afectate
într-o măsură mai mare din cauză că majoritatea competitorilor,
aproximativ 90%, nu respectă legislaţia privind limita maximă admisă la
transportul rutier al produselor, în condiţiile în care piaţa de
agregate este una cu rate mici de profitabilitate, iar cheltuielile de
transport reprezintă aproximativ 50% din totalul costurilor”, explică
Paczoska.
Competiţia neloială este reclamată şi de către ceilalţi producători din
domeniu. „Cele mai importante probleme, pentru care nu avem o
rezolvare, sunt cele ale transportului ilegal, precum şi neplata
taxelor către bugetul de stat şi menţinerea controlului preţurilor de
către Ministerul de Finanţe”, spune Gâriuţă. În plus, în ultima
perioadă au apărut cazuri de întârzieri la plăţi de la unii clienţi ai
producătorilor de agregate. „Aceste creanţe provin de la firme de
construcţii care, la rândul lor, au de recuperat bani de la bugetul de
stat”, detaliază Gâriuţă.
Polonia, un exemplu de urmat
Paczoska a dat exemplul ţării sale, Polonia, care are în vigoare un
sistem de monitorizare şi control. Acesta împiedică asemenea
distorsionări ale pieţei, după ce a trecut printr-o situaţie similară
în urmă cu mai mulţi ani, pe fondul corupţiei specifice într-un stat
ex-comunist.Pe lângă statistici anuale legate de exploatarea
agregatelor, în Polonia se monitorizează inclusiv accidentele în care
sunt implicate camioanele, fiind verificată cantitatea de materiale de
construcţii pe care o transportă.
O altă soluţie folosită în Polonia pentru eliminarea competiţiei
neloiale este cedarea unei cote din redevenţa plătită statului către
autorităţile locale din zona de exploatare, care devin direct
interesate de legalitatea şi profitabilitatea respectivelor activităţi.