Agenţiile de turism, luate în vizor de investitorii străini

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fondul de investiţii GED a intrat în acţionariatul operatorului autohton Happy Tour. Pe fondul creşterii concurenţei europene, sezonul consolidărilor a început şi în domeniul agenţiilor

Fondul de investiţii GED a intrat în acţionariatul operatorului autohton Happy Tour.

Pe fondul creşterii concurenţei europene, sezonul consolidărilor a început şi în domeniul agenţiilor de turism. Antreprenorii români caută suport de dezvoltare fie la un fond de investiţii, fie aşteaptă venirea marilor tour-operatori din afară.

Fondul de investiţii GED Eastern Fund II şi-a anunţat ieri intrarea în acţionariatul Happy Tour, cea mai mare agenţie de turism din România. Este prima investiţie a unui fond într-un operator autohton de turism. Nu au fost prezentate amănuntele tranzacţiei (estimate neoficial la câteva milioane "bune" de euro), cele două părţi mulţumindu-se să facă doar câteva declaraţii sumare, care dau un indiciu însă despre miza afacerii.

"GED a pariat pe acest sector datorită creşterii explozive din ultimii ani. În acest moment, creşterea economiei româneşti atrage în ţară multe companii multinaţionale în paralel cu dezvoltarea companiilor naţionale. Toate aceste companii se confruntă tot mai mult cu necesitatea gestionării cerinţelor de turism, din ce în ce mai sofisticate", spune Robert Luke, director general GED.


"GED va susţine accelerarea planului de dezvoltare a companiei fondată de noi acum mai bine de 10 ani, în acest sector care devine din ce în ce mai competitiv, atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional. În acest scop, GED va întări echipa de conducere a companiei şi va integra în Consiliul de Administraţie experţi în domeniu", a declarat Nicolae Demetriade, director general Happy Tour.


Miza - serviciile pentru turismul de afaceri


Happy Tour pare să fie compania potrivită pentru ceea ce caută fondul - are o creştere solidă a afacerii şi un domeniu bine delimitat - nu mizează pe ceea ce se cheamă turismul de masă, ci s-a specializat în servicii cu valoare mare, de la ticketing (vânzări bilete de avion) pentru mari companii, până la croaziere de lux.
Comentând pentru "Adevărul" această tranzacţie, Nicolae Demetriade admite că nu i-a fost uşor să facă pasul deschiderii companiei.

"Dar era necesar. Perspectivele nu sunt favorabile pentru o afacere de familie. Ca să fii puternic, trebuie să ai parteneriate puternice. Sprijinul pe care îl vom avea din partea fondului de investiţii nu va fi doar de ordin financiar, ci şi de atragere de parteneri, chiar de lobby".

Fondatorul Happy Tour nu dă detalii despre noua structură a acţionariatului, dar lasă să se înţeleagă că va conduce afacerea în continuare, păstrându-şi funcţia de director general. Compania estimează încheierea anului cu o cifră de afaceri de circa 45 milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de 2006.

"Avem acest ritm de câţiva ani. Ne ajută să rămânem pe locul întâi, dar noi vrem mai mult - să mărim diferenţa faţă de competitori", spune Nicolae Demetriade. Rata de profit a afacerii se plasează între 3 şi 4%. Compania are 80 de angajaţi, iar numărul ar putea să crească. "Luăm în calcul şi creşterea investiţiilor în tehnologie, pentru dezvoltarea serviciilor oferite prin internet", spune directorul companiei.


De cealaltă parte, GED este unul din primele fonduri de investiţii din România, cu plasamente în companii româneşti încă de acum 10 ani. În domeniul turismului, administratorii fondului au experienţa participării în lanţul hotelier Continental. După închiderea primului fond, "Fondul Român postprivatizare", administratorii spanioli au mai adunat 150 milioane de euro pentru GED Eastern Fund II. Noul fond are deja patru participaţii în România, la companiile Rosegur, Romanian Real Estate Partners, la Dasimpex Khan şi la compania de produse lactate Fama.

>> Nu mai e vremea afacerilor de familie. Ca să fii puternic, trebuie să ai parteneriate puternice
Nicolae Demetriade
director general Happy Tour

În aşteptarea marilor operatori

"Pariul" GED arată că sectorul românesc de turism a intrat în vizorul investitorilor străini. "Era şi timpul", spune Alin Burcea, patronul companiei Paralela 45, una dintre agenţiile cu reţele teritoriale extinse, cu experienţă în turismul de masă. "Dar pe mine mă interesează mai puţin un fond de investiţii, care, până la urmă, va vrea să preia el afacerea, ci să intru în parteneriat cu un mare tour-operator. N-am probleme chiar să-i vând un pachet de acţiuni".

În pregătirea terenului pentru viitoarele parteneriate, Alin Burcea anunţă o reorganizare a întregii companii, într-un tour-operator care se va ocupa de dezvoltarea de programe şi o agenţie de turism care mizează pe extinderea reţelei în teritoriu. De asemenea, a fost creată o firmă distinctă de ticketing corporate (pentru clienţi-companii). Acest segment rămâne o miză importantă pentru marile agenţii, mai ales în condiţiile creşterii economiei şi, implicit, a afluxului de investitori.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite