Aerul condiţionat suflă cu putere în cifrele de afaceri ale firmelor de profil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vara călduroasă prognozată pentru acest an îi face pe comercianţi să mizeze pe o creştere semnificativă a vânzărilor sistemelor de climatizare Apropierea verii toride relansează în

Vara călduroasă prognozată pentru acest an îi face pe comercianţi să mizeze pe o creştere semnificativă a vânzărilor sistemelor de climatizare

Apropierea verii toride relansează în forţă vânzările aparatelor de aer condiţionat. Afacerile pe acest segment au avut de luptat permanent cu diverse provocări, însă piaţa de frig şi aer condiţionat a fost evaluată de principalii jucători de pe piaţă la peste 250 milioane de euro.

Până în 2002-2003, preţul era cel care limita creşterea pieţei, aerul condiţionat fiind perceput ca un produs de lux, însă, în ultimii doi ani, achiziţionarea acestor aparate a devenit o necesitate, sporind considerabil cifrele de afaceri ale comercianţilor.

Un aparat de aer condiţionat costa în 2001 peste 15 milioane de lei vechi, şi nu era unul neapărat de firmă. Astăzi, acelaşi aparat nu costă mai mult de 900 de lei noi, iar cele de firmă, ca Panasonic sau Samsung, pot ajunge şi la 1.500 - 2.000 de lei.

Odată cu scăderea preţurilor, vânzările au crescut semnificativ, astfel că în 2003 se vânduseră 70.000 de unităţi. La o populaţie de 22 milioane de locuitori este o cifră infimă, însă trendul părea să fie ascendent. Nu a fost aşa, pentru că imediat ce importatorii s-au grăbit să îşi facă un stoc impresionant aşteptându-se la vânzări duble pentru anul 2004 şi 2005, vânzările au stagnat. Comercianţii au rămas cu aparate pe stoc, pe care le-au vândut abia în 2005.

Căldura mare anunţată pentru această vară şi dezvoltarea segmentului de birouri şi cartiere rezidenţiale au făcut însă ca această piaţă să crească foarte mult în 2006, iar ritmul crescut al vânzărilor să fie menţinut şi în primele luni ale lui 2007. Octavian Dirică, sales&marketing manager al firmei Doncar din Bucureşti, care distribuie aparate de aer condiţionat Fujitzu, consideră că românii se uită în continuare la preţ atunci când îşi achiziţionează un astfel de aparat. "Produsele asiatice sunt de calitate şi au un preţ corect. Astfel, vânzările acestui tip de aparate merg foarte bine în pofida concurenţei pe care o fac brandurile cunoscute", spune Dirică.
Ovidiu Bejan, director de marketing al companiei Genko, este de altă părere. "Diferenţele de preţ între branduri şi nonbranduri au ajuns să fie destul de mici, şi astfel românii au început să se uite şi la calitate. Genco este lider de piaţă la vânzările de aparate de aer condiţionat Samsung.

Aparatele de climatizare cu "al şaselea simţ", la mare căutare

Aparatele clasice care nu fac decât să păstreze temperatura la nivelul dorit nu mai sunt căutate de clienţi. Noua generaţie de aparate de aer condiţionat vine cu mult mai multe îmbunătăţiri. Astfel, aparatele Whirpool cu aşa-numitul sistem "al şaselea simţ" au încorporate filtre speciale care purifică aerul de bacterii, menţine o temperatură constantă şi adaptează automat parametrii de funcţionare pentru crearea unui microclimat confortabil. De asemenea, există produse capabile să creeze climatul ideal fără intervenţia utilizatorului, între 22 şi 26 de grade, temperatura considerată optimă, dispozitivul se concentrează pe dezumidificarea aerului.

Modele din gama Samsung ionizează aerul din interiroul încăperii şi controlează automat temperatura din cameră pentru evitarea schimbărilor bruşte. Dacă e să vorbim de design, atunci LG este una dintre mărcile care vine într-adevăr cu o abordare diferită. Cumpărătorii au posibilitatea să îşi asorteze aparatul din casă cu nuanţa predominantă a camerei sau pot chiar să adauge pe partea frontală a sistemului de climatizare picturi celebre ale lui Van Gogh sau Sisley.

Angajaţii din clădirile de birouri respiră aer asiatic

" Clienţii sunt într-adevăr interesaţi de design, pentru că LG, care a sesizat acest lucru, se menţine pe prima poziţie la nivel mondial în vânzarea aparatelor de aer condiţionat, de ani buni în 2004, de exemplu având o cotă de piaţă de 19,7%. Potrivit datelor disponibile de la Institutul Naţional de Statistică, cele mai multe aparate de aer condiţionat achiziţionate provin din China (42%), 13% din Italia, 7% din Franţa şi doar 3% din Germania.

Principalii clienţi ai acestor produse sunt firmele şi companiile care îşi desfăşoară activitatea în clădiri de birouri cu spaţii mici şi număr de angajaţi mare. Reprezentanţii principalelor magazine de retail din Bucureşti au afirmat la unison că odată cu venirea verii se aşteaptă la vânzări record, caloriferele şi radiatoarele fiind deja înlocuite pe rafturi cu aparatele de aer condiţionat. Primăvara a venit deja cu temperaturi de vară, iar producătorii se întrec în oferte. Cele mai apreciate rămân tehnologiile de ultimă generaţie, principalii beneficiari ai acestui tip de aparate fiind cartierele rezidenţiale şi clădirile de birouri. "Creşterea standardului de viaţă al românilor, nivelul temperaturilor foarte ridicate din ultimii ani şi dezvoltarea pieţei imobiliare sunt principalii factori care influenţează vânzările de pe acest segment", consideră Octavian Dirică.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite