Scumpirea benzinei îngroapă afacerile imobiliare din suburbii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modelul american al locuinţei situate într-o localitate-satelit, la zeci de kilometri de metropola către care toată lumea "migrează" zilnic, este insistent promovat şi în România. Este

Modelul american al locuinţei situate într-o localitate-satelit, la zeci de kilometri de metropola către care toată lumea "migrează" zilnic, este insistent promovat şi în România. Este însă un model care, la noi, moare din faşă. Principala cauză: preţurile în creştere ale carburanţilor.

În SUA, preţul de 1,2 dolari pe litrul de benzină a fost pragul care pare să fi pus capăt stilului de viaţă idilic de la periferia marilor oraşe

Modelul american al locuinţei situate într-o localitate satelit, la zeci de kilometri de metropola către care toată lumea "migrează" zilnic, este insistent promovat şi în România. Este însă un model care, la noi, moare din faşă. Principala cauză: preţurile în creştere ale principalilor carburanţi.

În Statele Unite ale Americii, presa consemnează cu regularitate un nou fenomen de migraţie. De data aceasta înapoi către centrul marilor oraşe, către staţiile de metrou, către cartierele cu o reţea de transport public bine pusă la punct.

Un material al Associated Press surprinde rezultatele unei anchete sociologice ai cărei subiecţi au fost 900 de agenţi imobiliari ai companiei Coldwell Banker. 96% din aceştia au declarat că preţul carburanţilor reprezintă un motiv de îngrijorare pentru clienţii lor, în timp ce 78% spun că majorarea preţului galonului de benzină este motivul pentru care cumpărătorii lor îşi doresc o locuinţă în oraş, şi nu în suburbii.

Mai mult, "Herald Tribune" citează un studiu al Administraţiei Federale a Autostrăzilor în care se arată că, în luna martie, traficul înregistrat în SUA a scăzut cu 4,3%. Aceasta este cea mai severă descreştere înregistrată de Agenţie din 1942 şi până în prezent.

Înapoi în Bucureşti

Dezvoltatorii imobiliari autohtoni lansează şi ei proiecte de locuinţe la kilometri buni distanţă de Bucureşti. Care vor fi cumpărătorii acestor proprietăţi în condiţiile în care, pe lângă rata lunară plătită la bancă şi cheltuielile zilnice, aceştia vor fi nevoiţi să scoată din buzunar sume fabuloase pentru benzină?

Directorul general LukOil România, Constantin Tampiza, declara recent pentru "Adevărul" că nu este exclus scenariul sumbru în care barilul de petrol ar putea ajunge să coste 200 de dolari. Astfel, preţul benzinei la pompele din România ar ajunge la aproximativ echivalentul în lei a doi euro.

În aceste condiţii, pentru un drum zilnic până la serviciu de 30 de kilometri dus- întors şi la un consum mediu al maşinii de 10 litri la suta de kilometri, o persoană va plăti 52 de lei în fiecare zi. Dar cum în cele mai multe cazuri cei doi soţi nu au acelaşi program la serviciu, o familie are nevoie de două maşini. Astfel costurile proprietarilor de locuinţe dintr-un oraş satelit se dublează. Iar la sfârşitul lunii, o familie care vine în Capitală doar pentru a merge la serviciu va plăti pentru benzină 2.080 de lei. Adică 570 de euro lunar.

Corbeanca şi Baloteşti, direct afectate

Mulţi bucureşteni nu au aşteptat ca preţul carburantului să explodeze. În rândul acestora se simte deja tendinţa de reîntoarcere în oraş. "Nu este vorba atât de exodul înapoi în Capitală, cât mai mult de evitarea periferiilor de cei care acum îşi cumpără o locuinţă", a declarat Călin Negoescu, director tehnic Westfourth Arhitecture. Infrastructura deficitară şi timpul foarte mare petrecut în trafic în drum spre şi de la serviciu i-au convins pe bucureşteni să renunţe la beneficiile vieţii la curte.

Pentru că nu dispun de suficiente fonduri să achiziţioneze o casă în oraş, aceştia reprezintă clientela apartamentelor din Capitală.

"Nordul nu este o locaţie oarecare. Targetul zonei este segmentul cu venituri mari, care nu întâmpină probleme financiare", consideră Gustav Biancu, Managing Director INR. Compania pe care o conduce intenţionează să construiască un ansamblu de locuinţe în Snagov, în care va investi aproximativ 50 de milioane de euro.

Proiectul este destinat familiilor cu venituri peste medie. Acestea nu vor fi afectate de creşterea preţului la carburanţi, spune Biancu. Prin urmare, nici vânzările de locuinţe selecte nu vor fi încetinite pe fondul scumpirii benzinei.

Nu toţi dezvoltatorii din nord vor reuşi să îşi vândă proiectele. Corbeanca şi Baloteşti sunt doar câteva dintre zonele unde reprezentantul INR crede că vor fi dificultăţi la vânzare. "Şi developerii din sud, est şi vest targetează clasa medie. Ei ar putea întâmpina probleme dacă preţul carburantului se va scumpi foarte mult", consideră Biancu.

Un factor important în achiziţionarea unei locuinţe la o distanţă considerabilă faţă de Bucureşti este costul vieţii în ansamblu, consideră Ilinca Păun, director Residential Division Colliers International. Potrivit acesteia, interesul pentru oraşele-satelit nu este unul foarte mare.

"Bucureşteanul este încă departe de tendinţa occidentală de a locui la periferii", spune Păun. Un motiv important este chiar preţul carburantului, subliniază aceasta.

54.000 de locuinţe la 40 de km de Bucureşti

"Decizia unui loc de muncă în Bucureşti şi a unui habitat într-o zonă care oferă multe motive din punctul de vedere al climatului de locuit, al securităţii, al ambientului, este din ce în ce mai mult apanajul clasei de mijloc", crede Liviu Ureche, analist imobiliar. Potrivit vânzătorilor de locuinţe noi, clasa medie are un venit lunar de cel puţin 2.000 de euro pe familie.

Considerentele pentru care reprezentanţii acestei categorii ar alege totuşi să nu locuiască în Bucureşti sunt strâns legate de preţul mai mic al proprietăţilor din zona metropolitană, crede Păun. "Astfel că preţul ridicat al carburantului ar putea fi compensat cu rata bancară mai mică", susţine reprezentantul Colliers International.

Cu toate că decizia de a achiziţiona în afara Bucureştiului nu este luată din motive strict financiare, cât de sustenabil este un proiect dezvoltat la 40 de kilometri de Capitală, precum Fin de Carrera din Sohatu? Dacă acesta va fi finalizat, va depăşi ca amploare toate proiectele noi anunţate pe piaţă. Dezvoltatorul spaniol Grupo Menchero a anunţat că va investi 1,6 miliarde de euro în localitatea Sohatu. Pe lângă spaţii de afaceri şi industriale, spaniolii declară că vor să construiască 54.000 de locuinţe.

Swan Office Park, 57.000 de metri pătraţi de birouri în Pipera

Companiile Chayton Capital, Arca East Invest şi DTZ Echinox anunţă începerea lucrărilor la Swan Office Park. Proiectul constă în cinci clădiri, dintre care trei blocuri de cinci etaje, unul de şase niveluri şi altul de douăsprezece, al căror parter va fi dedicat activităţilor de retail şi divertisment. DTZ Echinox a fost desemnată agent exclusiv de închirieri pentru acest proiect dezvoltat în parteneriat de către Chayton DUNA Fund Property, ca investitor, şi Arca Holding, ca dezvoltator.

"Swan Office Park reprezintă combinaţia perfectă dintre locaţia ideală şi calitatea optimă a proiectului, în acord cu exigenţele corporaţiilor internaţionale", a afirmat Tim Wilkinson, director executiv al DTZ Echinox. Swan Office Park - Pipera este prima investiţie semnificativă în Bucureşti a companiei Chayton Capital LLP.

"România este o parte strategică a planului nostru de dezvoltare regională, întrucât planificăm şi alte proiecte aici pentru anii ce urmează", a spus Neil Crowder, managing partner la Chayton Capital LLP. (Andrei Panait)

Verida Credit intră pe piaţa autohtonă

Compania intenţionează să ajungă la un volum anual de împrumuturi ipotecare de 200 milioane de euro până în 2011. "Ne propunem să acordăm credite de 100 milioane de euro până la sfârşitul anului următor. Obiectivul nostru este să fim specialişti pe segmentul creditelor ipotecare, nu contează neapărat volumele, şi să reprezentăm alegerea clientului", a declarat Dorian Klein, preşedintele companiei, cu ocazia lansării oficiale a firmei pe piaţa locală.

Investiţia acţionarilor Verida Credit în dezvoltarea companiei se ridică la 100 milioane de euro, suma putând fi suplimentată ulterior în funcţie de rezultatele obţinute. Firma atrage finanţările necesare acordării de împrumuturi de la acţionari, ABN Amro şi fondurile de investiţii Old Lane, deţinut de grupul financiar american Citi, şi Rubikon Partners. (Mediafax)

Ochiul specialistului

Având în vedere că preţurile construcţiilor de lângă Bucureşti sunt ridicate, iar cei care îşi permit să îşi facă o casă acolo sunt în general oameni cu venituri ridicate, deocamdată la noi nu există o problemă reală în ceea ce priveşte decizia de a renunţa la achiziţionarea unei locuinţe în oraşele satelit. Familiile care locuiesc în aceste zone au în general cel puţin o maşină, iar preţul benzinei încă nu constituie un impediment. Violeta Cernica, project manager residential Coldwell Banker

300 de euro

- este preţul lunar al carburantului plătit de o familie care locuieşte la 30 km de Bucureşti

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite