Sacul de ciment s-a făcut mai mic şi mai scump

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producatorii estimeaza în 2008 creşteri ale pietei cu 20%, în conditiile în care activitatea din constructii este în continua ascensiune Cimentul a ajuns să coste, în unele zone ale

Producatorii estimeaza în 2008 creşteri ale pietei cu 20%, în conditiile în care activitatea din constructii este în continua ascensiune

Cimentul a ajuns să coste, în unele zone ale ţării, chiar şi 50 de lei pentru 40 de kilograme. Unul dintre motive este discrepanţa dintre cererea foarte mare pentru acest produs şi oferta momentan limitată.

Criza cimentului vândut la sac de pe piaţa românească este cauzată de o serie de recomandări ale comisiilor de specialitate din UE, care au cerut ca sarcina maximă a unei unităţi să nu depăşească 40 de kilograme.

Acest lucru i-a determinat pe cei mai importanţi producători de ciment din România (Holcim, Lafarge şi Carpatcement) să îşi retehnologizeze fabricile, fapt care a dus la o scădere a producţiei. Nici la această oră

Holcim nu a terminat procesul de retehnologizare, potrivit reprezentanţilor companiei.
Cristina Cristea, director general al firmei de construcţii Pasărea Phoenix din Giurgiu, consideră că pe piaţa cimentului se conturează o adevărată mafie.

"Într-un singur an, un sac de ciment a ajuns să coste de la 27 de lei la 37-38 de lei. În zona Moldovei, un sac de ciment costă la depozitele de materiale de construcţii până la 50 de lei.

Aceste scumpiri, cauzate de cererea foarte mare de pe piaţă, care a generat criza de ciment, a "reuşit" să creeze o adevărată mafie a cimentului", spune Cristea. Aceasta susţine că numai un grup restrâns de oameni au posibilitatea să se aprovizioneze direct de la producător, restul clienţilor din domeniu fiind nevoiţi să cumpere cimentul de la intermediari la preţuri mult mai mari.

A apărut cimentul de Bulgaria, Nigeria sau Egipt

Datele Institutului Naţional de Statistică (INS) arată că sectorul construcţiilor a crescut în 2008 cu 32,4% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2007. "Dintre sectoarele economiei reale, construcţiile se detaşează printr-un ritm alert de creştere, specific unei ţări emergente, dar şi unei ţări cu infrastructură aflată în urma celorlalte state ale UE", spune Vergil Voineagu, preşedintele INS.

Creşterea construcţiilor înseamnă implicit şi creşterea consumului de materiale pentru construcţii, inclusiv de ciment. Cristi Ciolcan, director de vânzări al firmei CM Services Trust Com din Bucureşti, distribuitoare de materiale de construcţii, susţine că această criză se apropie însă de sfârşit.

"Noi avem trei mari producători: Holcim, Fieni şi Medgidia. Vă daţi seama cât loc mai este pe această piaţă care creşte într-un an cât altele în zece", spune Ciolcan.

De această criză au profitat diverşi producători străini din ţări precum Bulgaria, Egipt sau Nigeria, care au oferte foarte avantajoase pentru comercianţii români. Un sac de ciment bulgăresc, de pildă, poate fi achiziţionat din Ruse (60 de kilometri de Bucureşti) la un preţ de maximum 21 de lei.

Cimentul egiptean este şi mai ieftin de-atât. Atât Cristina Cristea de la firma Pasărea Phoenix, cât şi Cristian Ciolcan de la CM Services spun că, odată cu apariţia concurenţei din străinătate, preţul cimentului va scădea, iar piaţa va intra în normalitate.

Producătorii autohtoni îşi măresc capacitatea de producţie

Grupul Lafarge a achiziţionat GHM Mixbeton SRL din Cluj-Napoca, principalul producător de betoane din această piaţă, potrivit unui comunicat. Bugetul total al Lafarge pentru dezvoltarea activităţii de agregate şi betoane în România este de aproximativ 25 milioane de euro în 2008. Societatea GHM Mixbeton are aproximativ 50 de angajaţi, deţine două staţii de betoane şi două staţii de sortare a agregatelor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite