Producătorii de termopane renunţă la export

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reorientarea are la bază creşterea apetitului românilor pentru calitate Mulţi jucători de pe piaţa termopanelor au ales în timp soluţia exporturilor către state occidentale precum

Reorientarea are la bază creşterea apetitului românilor pentru calitate

Mulţi jucători de pe piaţa termopanelor au ales în timp soluţia exporturilor către state occidentale precum Belgia, Franţa, sau Germania. Acum, ei se gândesc să reorienteze producţia către piaţa românească. O piaţă matură, care are consumatori tot mai exigenţi.

Termopanul reprezintă o piaţă de circa un miliard de euro. Din firmele din România, circa 6.000 au înregistrată şi această activitate la registrul Comerţului. Numai circa 1.500 companii îşi concentrează însă activitatea zilnică în acest domeniu.

Vorbim de o piaţă fărâmiţată, care a avut parte de peste cinci ani cu creşteri de circa 30%. Firma timişoreană Lipoplast a hotărât conjunctural să se concentreze pe exporturi. După o colaborare pe volume mici cu o firmă belgiană, timişorenii i-au preluat pe aceştia. Şi-au consolidat puncte de lucru în zonă, iar circa 70% din producţie mergea spre ţări ca Franţa, Luxemburg şi Belgia.

În Occident, principalul obstacol a fost reprezentat de prejudecăţile faţă de antrepenorii din ţările est-europene. Acestea i-au determinat pe români să pună accent pe calitate. Preţul a constituit însă principala armă de penetrare a noilor pieţe.

"De anul acesta vrem să ne orientăm spre piaţa internă, să reducem exporturile la doar 50%, având în vedere creşterile de aici. Pe extern am fost nevoiţi să investim în calitate, lucru care ne va ajuta pe piaţa internă", crede Călin Crisciu, director Lipoplast.

Un alt exportator de pe această piaţă este compania LPC, producător de ferestre din lemn stratificat de molid. Produsele de tâmplărie pe bază de lemn au o pondere mică în piaţa internă, încă atrasă de produse mai ieftine, din PVC. Supertrade este şi ea o firmă specializată în producţia de ferestre din lemn, exportând circa 85% din producţie. Vânzările acestor trei companii nu depăşesc însă 10 milioane euro, cel mai bine cotată fiind Lipoplast.

Logistica primează dincolo de graniţe

Ciprian Cherciu, director de marketing Aplast, crede că pentru o activitate de export de succes e nevoie de companii mari care să dispună de volume suficiente de materie primă şi de o logistică bine pusă la punct. Or, în ceea ce priveşte producţia de ferestre, o cotă de piaţă de 10% reprezintă un vis pentru cei mai mulţi dintre jucători.

"Cred că o mare parte din companiile mici vor fi înghiţite. Vor observa în timp că e mai profitabil să colaboreze cu jucătorii mari care pot să le asigure economii considerabile şi rămânerea în piaţă", punctează Cherciu. Exporturile sunt astfel o viariantă convenabilă pentru producători de dimensiuni mici, care-şi permit să fie deosebit de flexibili.

"Nu excludem nici noi varianta exportului, dar pentru aceasta am avea nevoie de o divizie separată, de capacităţi de producţie ridicate pentru a putea onora orice comenzi şi de parteneriate mari", spune reprezentantul Aplast.

O piaţă care duduie şi în 2008

Valentin Petrescu, preşedintele Patronatul Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă, crede că în acest an piaţa locală va încetini ca ritm de creştere şi se va majora ca valoare cu doar 15%. Anca Popa, consilier în cadrul aceleiaşi instituţii, spune că un eveniment important va fi reprezentat de utilizarea marcajelor CE atât pe profile, cât şi pe ferestre. Aceasta va pune presiune pe calitate, iar exportatorii văd astfel un motiv suficient pentru a reveni să-şi încerce norocul în România.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite