Muler Onofrei, crescut într-o "pepinieră" pentru real estate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La 31 de ani, vârsta la care şi cei mai ambiţioşi carierişti se gândesc să pună bazele unei familii, Muler Onofrei, fostul şef de la ProLogis România, spune că nu prea are viaţă

La 31 de ani, vârsta la care şi cei mai ambiţioşi carierişti se gândesc să pună bazele unei familii, Muler Onofrei, fostul şef de la ProLogis România, spune că nu prea are viaţă personală.

În vara anului trecut şi-a înfiinţat propria firmă, Aleph Properties, specializată în consultanţă şi management pentru dezvoltări imobiliare. Acum, aceasta îi ocupă cea mai mare parte a timpului. Nu pare câtuşi de puţin să regrete. Dimpotrivă, are aerul unui jucător de şah care îşi pregăteşte pe ceas următoarea mişcare.


"Primii doi-trei ani trebuie să te dedici foarte mult afacerii", spune cu cea mai mare seriozitate. Este vorba de un cu totul alt nivel de motivaţie faţă de atunci când lucrezi pentru o companie, oricât de mare ar fi ea. Dacă deţii o firmă şi nu-ţi iese o tranzacţie, ai mult mai multe de pierdut.

În aceeaşi măsură însă, satisfacţia pe care o ai în urma unui deal reuşit este incomparabil mai mare atunci când eşti propriul tău şef, explică el. Plin de entuziasmul începutului de carieră a reuşit ca, în doar cinci ani, "să ardă" etape pe care alţii le-ar parcurge poate în zeci de ani. A intrat în lumea real estate-ului în 2003. Nu ştia absolut nimic despre acest domeniu.


Punctul de plecare a fost Eurisko, ce a devenit mai târziu "un fel de pepinieră pentru real estate", după cum observă amuzat. A fost angajat, în urma unui interviu, pe postul de Junior Broker în cadrul departamentului industrial. "La vremea respectivă, nici nu era un job atât de spectaculos sau de interesant, doar că mie mi-a plăcut", recunoaşte Muler Onofrei. Îşi aminteşte că previziunile pentru piaţa imobiliară din ţara noastră nu erau foarte roz pe atunci.


Îşi aminteşte amuzat că a avut o discuţie cu o prietenă din domeniul Resurselor Umane care l-a avertizat că din imobiliare nu prea se câştigă bani... A decis totuşi să rişte şi să îşi încerce forţele într-un domeniu nou, care îi oferea, credea el, şansa de a învăţa.


Banii, un subiect tabu

Deşi cu siguranţă i-a câştigat în acest răstimp, banii nu sunt un lucru despre care îi place să vorbească. Discret, evită cu abilitate orice fel de întrebări despre cât a obţinut din primele deal-uri încheiate sau ce profit îi aduce acum propria firmă. Poate că este o prejudecată, dar consideră că (prea) mulţi oameni de afaceri se întrec în zerouri. Iar aceasta este o impresie pe care evită cu orice preţ să o lase. Nu vrea ca stilul lui de viaţă să fie evaluat prin prisma acestor detalii.

Aşa că singurele cifre pe care ţi le scapă, printre dinţi aproape, sunt preţurile ultimelor sale achiziţii. (Acestea sunt însă lucruri cât se poate de fireşti, ce ar putea intra în "portofoliul" oricărui om obişnuit). Prima dintre acestea este o locuinţă într-unul din puţinele complexuri rezidenţiale noi finalizate din Capitală - un apartament de 3 camere în Quadra Place, pe care a dat 160.000 euro şi care acum valorează 200.000.


Cea de-a doua este scuterul Vespa, pe care l-a cumpărat de curând, cu circa 2.000 euro, nu doar din pasiunea pe care o are pentru motociclete. Pragmatic, el spune că are de gând să parcurgă pe motor drumul către serviciu. Reticenţa sa de a vorbi despre bani vine dintr-o adevărată filosofie de viaţă.


Susţine că motivul principal care te împinge la acţiune într-un domeniu nou, cum este real estate-ul în ţara noastră, nu stă neapărat în avantajele financiare, ci în oportunităţile de a-ţi lărgi în permanenţă orizontul. "E un fel de emulaţie: dacă ai cinci întâlniri pe zi cu cinci directori de companii, într-un an înveţi mai mult decât în trei de MBA", spune Muler.

Acum este dirijorul propriei orchestre

De la Eurisko a plecat după 3 ani, după ce ajunsese managerul întregului departament industrial. La începutul lui 2006 a acceptat postul de Market Officer pentru România la Prologis, care a fost pentru el "o şcoală de dezvoltare, o experienţă formatoare". N-a rămas aici decât un an şi jumătate - exact cât a avut nevoie pentru a trece "de la intermedierea lucrurilor la a le face el însuşi".


Au fost atunci prieteni care i-au spus că ar fi trebuit să mai aştepte, să mai rămână la Prologis vreo doi-trei ani. Însă el nu a mai avut răbdare. "România este o ţară cu foarte multe posibilităţi, dar asta nu va fi pentru totdeauna", îşi motivează graba de a trece el însuşi la acţiune. Nu e de neglijat faptul că, observă Muler, există deja pe piaţa imobiliară nişe ce încep să se închidă.


În cele câteva luni de când şi-a înfiinţat propria firmă, a continuat să primească oferte pentru a lucra în mari companii de pe piaţă. Sunt cunoştinţe care şi acum îl întreabă neîncrezători, "cu un zâmbet uşor maliţios: "Cum îţi merge? Îţi dăm un job?".

Îi refuză însă de fiecare dată, hotărât să meargă pe propriul său drum. O cale ce se confundă acum cu cea a firmei pe care o conduce. Dezvoltarea companiei nu mai reprezintă pentru el doar o evoluţie în carieră, ci una pe plan personal. Ce face acum, ca managing director al Aleph Properties? Îţi explică, simplu, că pune la un loc cele două piese fundamentale pentru funcţionarea mecanismului pieţei imobiliare: banii şi expertiza. Pentru că în practică acestea nu se întâlnesc întotdeauna, el s-a gândit la o soluţie.


Compania lui întreprinde toate cercetările necesare unei dezvoltări imobiliare, caută investitori care să vină cu finanţarea, iar apoi are grijă ca totul să fie dus la bun sfârşit. "Un developer este ca dirijorul unei orchestre", explică zâmbind: "Pune la un loc piesele unui puzzle care este produsul finit, clădirea în sine."


Primul său proiect pe cont propriu este o clădire de birouri în zona centrală a Bucureştiului, Matrix Business Center, o investiţie de aproape 15 milioane de euro. Vorbeşte despre aceasta cu entuziasmul unui artist care îşi vede lucrarea prinzând formă: o clădire mică, "cochetă", ce va "răsări" pe o nişă aproape neexploatată a office-ului bucureştean. Cei aproape 9.000 de metri pătraţi, cât va aduce pe piaţă centrul de afaceri, vor oferi o soluţie pentru firmele aflate în căutare de spaţii de birouri mici, dar de calitate.


Pe plan profesional, cu motoarele la maximum


Este conştient însă că, în ciuda experienţei acumulate, succesul nu vine în mod automat. "E un drum cu foarte multe capcane", consideră Onofrei. Imobiliarul este un domeniu în care, din cauza sumelor mari vehiculate, se pot pierde foarte mulţi bani. Estimează că, deşi în ţara noastră nu au avut loc eşecuri majore în piaţă, acestea o să apară totuşi, mai devreme sau mai târziu.


Acesta este probabil şi motivul pentru care preferă ca acum să îşi tureze motoarele la maximum pe plan profesional, lăsând oarecum în aşteptare celelalte aspecte ale vieţii sale personale. Deşi nu are timp decât printre picături pentru hobby-urile sale, nu le-a uitat.


Ar petrece o zi liberă la munte, iar o săptămână ar folosi-o pentru o călătorie în Cuba. Dacă la oricare din acestea două s-ar adăuga motocicleta Honda pe care o are în garaj, am obţine probabil reţeta unei vacanţe aproape perfecte pentru Muler Onofrei...

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite