Minimarketul, un tip de magazin pe cale de dispariţie în următorii ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din cauza chiriilor în creştere, magazinele de pe principalele artere ale marilor oraşe vor fi nevoite să migreze în centre comerciale de tip mall. Minimarketul din colţul blocului este o

Din cauza chiriilor în creştere, magazinele de pe principalele artere ale marilor oraşe vor fi nevoite să migreze în centre comerciale de tip mall.

Minimarketul din colţul blocului este o afacere care intră încet, dar sigur într-un con de umbră. Chiriile tot mai ridicate pentru spaţiile comerciale stradale fac nerentabilă o astfel de investiţie. Băncile şi farmaciile sunt printre puţinii clienţi care pot plăti preţurile tot mai mari solicitate de proprietari.

Cu totul altfel ar putea sta lucrurile în anii ce vor urma. Studiile marilor agenţii imobiliare arată că piaţa românească este una dintre cele mai vioaie din Europa, anul viitor urmând a fi scoşi pe piaţă peste 850.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale.

Nici supermarketurile nu stau cu mult mai bine. Majoritatea celor care au încă succes beneficiază de avantajul faptului că au achiziţionat din timp spaţiile comerciale în care îşi desfăşoară activitatea. "Dacă vrei să te opreşti să cumperi un suc sau ţigări, nu mai ai unde.

Trebuie să găseşti un centru comercial. În acest context se observă împuţinarea magazinelor de IT şi a celor de electrocasnice. Ele s-au grupat în malluri sau în cladiri cu destinaţie comercială. Este evident la acest moment faptul că doar marile lanţuri pot rezista pe piaţă," afirmă Carmen Godeanu, senior real estate broker în cadrul departamentului de spaţii industriale şi comerciale al companiei Regatta.

Chiriile nejustificat de mari ar putea bloca piaţa

Ea apreciază totodată că avansul semnificativ al chiriilor, necorealt cu un spor de profitabilitate al afacerilor celor care închiriază, s-ar putea duce la un blocaj şi implicit la o scădere a pieţei. Este posibil ca marii jucători interesaţi de venirea în România să ajungă la concluzia că o asemenea investiţie nu mai este eficientă.

"Din cauza nivelului la care au ajuns preţurile, o foarte mica gamă de clienţi pot închiria. Unii deja au început să se orienteze spre suprafeţe mai mici. Spre exemplu, farmaciile preferă spaţii de circa 70 de metri pătraţi, în loc de 100 de metri pătraţi.

Puţini metri pătraţi disponibili pe piaţă

În acest moment există o tendinţă clară în care produse de tipul haine, încălţăminte, accesorii, articole de design interior sau bijuterii să migreze în malluri, iar reţeaua stradală să se adreseze băncilor, farmaciilor, cazinourilor şi showroom-urilor," a subliniat Godeanu.

Ultimul studiu de piaţă al Colliers International relevă însă faptul că, în primele şase luni ale lui 2007, chiriile cerute de proprietarii din Capitală au crescut în medie cu 10-15%. Vorbim însă de o piaţă în care cei care deţin spaţii comericiale cu vad bun nu stau cu nici măcar un singur metru pătrat neînchiriat.

Singurele noi oferte de spaţii stradale se întâlnesc la parterul unor clădiri rezidenţiale sau de birouri care beneficiază de avantajul unei locaţii bune.

Previziunile Colliers arată că nici pe viitor lucrurile nu se vor schimba. Spaţii comerciale noi cu deschidere la marile artere nu sunt programate a fi construite în anii următori, iar chiriile vor continua să crească, "dar într-un ritm mai lent", se precizează în studiul agenţiei imobiliare.

Numărul mare de proiecte de centre comerciale anunţate la nivelul întregii ţări nu reuşeşte să umple decalajul pe care îl avem faţă de restul statelor europene. Un raport al agenţiei imobiliare Cushman&Wakefield surprinde faptul că piaţa autohtonă de centre comerciale este formată din foarte puţine proiecte deja finalizate.

"La sfârşitul lui 2006, România dispunea de un total de numai 560.000 de metri pătraţi închiriabili, sumă foarte mică comparativ cu suprafaţa totală închiriabilă existentă în alte state din Europa Centrală şi de Est", se arată în documentul citat. Acest stoc este încă foarte mic, ajungând la o medie de 26,2 metri pătraţi la mia de locuitori, faţă de 146,1 metri pătraţi în Cehia, 133 metri pătraţi în Polonia sau 110,5 metri pătraţi în Ungaria.

Calculele hârtiei ne plasează în topul celor mai mari avansuri a numărului de metri pătraţi de spaţii comerciale. În funcţie de suprafeţele totale închiriabile care vor fi gata până anul viitor, România este devansată la nivel regional doar de state considerabil mai mari, precum Rusia şi Polonia, ocupând un onorant loc nouă într-un top european.

Record de spaţii comerciale pe piaţa românească, în 2008

Şi asta în condiţiile în care la nivelul întregului continent se petrece o veritabilă revoluţie pe piaţa spaţiilor comerciale.

"Anul viitor se vor inaugura mai mulţi metri pătraţi de centre comerciale noi decât oricând altădată în istoria centrelor comerciale. Multe dintre ţările aflate în dezvoltare în Europa ocupă primele poziţii în topul european al centrelor comerciale anunţate.

Totuşi, nu trebuie să uităm pieţele mature ale Europei de Vest, unde, de asemenea, se înregistrează o activitate intensă de dezvoltare de centre comerciale", a declarat John Strachan, şeful departamentului de retail al Cushman&Wakefield.

Potrivit raportului agenţiei imobiliare, la nivelul întregului continent există în prezent aproximativ 105 milioane de metri pătraţi închiriabili în centre comerciale, dublu faţă de suprafaţa înregistrată în urmă cu un deceniu.
În 2008, suprafeţei existente i se vor adauga încă 11,4 milioane de metri pătraţi, ceea ce reprezintă o creştere de peste 38% faţă de totalul înregistrat în 2007.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite