Hipodrom, polul dezvoltării rezidenţiale din Sibiu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cartierul în care metrul pătrat de istorie este evaluat la 3.000 de euro are, deopotrivă, şi o bogată ofertă de locuinţe. Cei mai mulţi sibieni cumpără însă apartamente "la gri", pe

Cartierul în care metrul pătrat de istorie este evaluat la 3.000 de euro are, deopotrivă, şi o bogată ofertă de locuinţe. Cei mai mulţi sibieni cumpără însă apartamente "la gri", pe care preferă să le finiseze singuri

localizare: Sud-Vest Sibiu, delimitat de străzile Calea Dumbrăvii, Bulevardul Vasile Milea, strada Rahovei şi strada Hipodromului

tipuri de locuinţe: garsoniere şi apartamente de două-patru camere în ansambluri rezidenţiale noi şi în blocuri construite înainte de 1989; unităţi locative în blocuri construite de autorităţi şi firme mici în anii 2000

centre comerciale: Kaufland, XXL, real,- MediaGalaxy, Baumax, Mall, din 2009 Carrefour - la ieşirea spre Şelimbăr, în continuarea bd. Vasile Milea; Interex (Aleea Seviş), Furnica (bd. Mihai Viteazul)

transport: şase linii de autobuze şi patru de troleibuze unităţi de învăţământ: opt grădiniţe de stat, patru şcoli generale, două licee şi Universitatea "Lucian Blaga"

clinici şi spitale: cel mai apropiat, Spitalul CFR - str. Constantin Noica, în cartierul adiacent Vasile Aaron parcuri: Cartierul Hipodrom nu cuprinde niciun parc, ci doar spaţii verzi în jurul blocurilor şi în zonele de case

grad de poluare: Sibiul este considerat zonă cu grad de poluare medie

300 de locuinţe, gata până în 2010

Cartierul Hipodrom a cunoscut în ultimii ani o dezvoltare imobiliară intensă. Locuinţele "la gri", în care finisajul este făcut de către proprietar, şi nu de firma constructoare, sunt la mare căutare. În acest cartier oferta rezidenţială este deosebit de bogată. Alături de clădiri din secolele al XVI-lea şi al XVII-lea există mai multe ansambluri rezidenţiale noi, de regulă blocuri mici construite în anii 2000, precum şi construcţii din perioada comunistă.

Cartierul, care îşi datorează denumirea vechiului hipodrom din zonă, a căpătat în timp o importanţă rezidenţială şi comercială în creştere. Cele mai noi proiecte rezidenţiale sunt cele două ansambluri Hiporesidence şi complexul de locuinţe Carpatina.

PREŢURI ŞI DOTĂRI

Constructorii sibieni s-au adaptat specificului cererii locale. Ei au pus la punct oferte de locuinţe în care finisajul cade în sarcina viitorului proprietar. "În ultima perioadă este tot mai preferată ideea predării apartamentelor <> , beneficiarul urmând să-l finalizeze pe cont propriu după dorinţele şi preferinţele sale", spune Vasile Machedon, director de vânzări al agenţiei Diana Imobiliare.

De pildă, cumpărătorii unui apartament într-unul din cele două ansambluri Hiporesidence pot opta pentru trei variante de finisare, cu trei preţuri diferite. Sistemul "la gri" presupune aici gletuirea pereţilor şi tavanelor, şapa de egalizare a pardoselilor, uşa metalică de intrare, caloriferele de oţel, instalaţiile pentru utilităţi şi tâmplăria termoizolantă montate. Astfel, o garsonieră "la gri", cu suprafaţa utilă de 45 de metri pătraţi, costă 48.000 de euro.

Dacă o vrea complet finisată, clientul trebuie să mai plătească 4.000 de euro. Cel mai mare, dar şi scump produs este apartamentul de trei camere, cu o suprafaţă utilă de 79 metri pătraţi. Varianta "la gri" costă 87.000 de euro, iar pentru finisaje complete preţul este 93.000 de euro. Cele două blocuri de patru etaje şi mansardă au termen de finalizare vara lui 2008, sunt situate pe Aleea Oştirii şi Aleea Şteaza şi scot la vânzare 95 de unităţi locative: garsoniere şi apartamente de două şi trei camere. În afară de preţul apartamentului, posesorii de automobile trebuie să mai achite 6.000 de euro pentru un loc de parcare exterior şi 19.000 de euro pentru un garaj la parter.

Ansamblul Carpatina este situat la ieşirea din Sibiu spre Cisnădie. Complexul este format din două imobile de câte 11 etaje şi ocupă o suprafaţă de 9.500 de metri pătraţi. Fiecare corp de clădire are câte 99 de apartamente, distribuite astfel: 11 garsoniere, 55 de apartamente cu două camere, 22 de unităţi locative cu trei camere şi 11 spaţii cu patru camere. Suprafeţele utile variază între 37 şi 114 metri pătraţi, iar preţurile sunt cuprinse între 39.000 de euro şi 100.000 de euro. Cele două clădiri vor fi gata în 2010.

În dotările şi finisajele standard intră tâmplăria termoizolantă, pardoseli din parchet, uşi antiefracţie, zugrăveli lavabile, instalaţiile de încălzire, electrice şi sanitare, cabluri pentru telefonie şi televiziune, interfon. Complexul oferă o serie de facilităţi: o piscină acoperită de 98 de metri pătraţi, 79 locuri de parcare subterane şi 63 supraterane, locuri de joacă pentru copii, zonă verde. Locurile de parcare nu sunt incluse în preţ.

MOD DE CONTRACTARE

Pentru Hiporesidence se poate achita un avans de 30% la semnarea contractului şi 70% la finalizarea lucrărilor. Mai există şi varianta de plată în etape, astfel: 30% avans, şi apoi două tranşe de 40% şi 30%. În cazul ansamblului Carpatina, cumpărătorul trebuie să achite un avans de 10%, restul de 90% urmând să fie achitat la predarea-primirea apartamentului. Pentru ambele ansambluri rezidenţiale plata se poate face şi prin credit. Împrumutul poate fi garantat, după intabulare, cu unitatea locativă achiziţionată sau, înainte de intabulare, cu o altă proprietate.

Ce mai poţi alege?

LOCUINŢE VECHI

Construcţiile finalizate în anii 2000 sunt vedetele pieţei de locuinţe "vechi" din Sibiu. "În afara developerilor mari mai există pe piaţă şi <> constructori, care cumpără câte un teren şi construiesc un bloc tip vilă, cu unul-două etaje plus mansardă, pe care îl vând uneori complet chiar din faza de proiect", spune Machedon. "Mansardele noi, din 2006-2007, sunt construite de firme particulare, celelalte sunt ridicate de către autorităţi", punctează Matei Malos, de la agenţia imobiliară Magazinul de Case.

Pe Calea Cisnădiei, spre exemplu, un asemenea apartament nou, construit cu materiale moderne, costă între 45.000 de euro pentru o suprafaţă construită de 60 de metri pătraţi şi 130.000 de euro pentru 88 de metri pătraţi. În altă zonă a cartierului, strada Hipodrom, cumpărătorul trebuie să scoată din buzunar 37.500 de euro pentru un apartament de două camere în arie de 45 de metri pătraţi, construit în 2007.

Un apartament din 1984, renovat, de pe strada Hipodrom costă 53.000 de euro la o suprafaţă de 50 de metri pătraţi, în timp ce, pe Calea Dumbrăvii, două camere din 1987 costă 47.000 de euro, la o arie de 40 de metri pătraţi. Piaţa imobilelor vechi prezintă în Sibiu o particularitate importantă. "Unele imobile sunt construite chiar în secolele al XVI-lea şi al XVII-lea. Acestea au cunoscut o creştere spectaculoasă a preţului, chiar dacă nu realistă. Preţurile cerute de proprietari ajung să fie situate şi la 2.500-3.000 de euro pe metrul pătrat. Preţul corect ar trebui să se situeze undeva între 1.200 - 1.700 de euro, în funcţie de mai mulţi factori: starea apartamentului, renovările făcute, mărime, locaţie, dacă există şi alţi vecini în curte", explică Vasile Machedon.

Povestea cartierului tău

Din Hipodrom şi până la locul celebrei bătălii de la Şelimbăr nu este decât un pas. Trebuie doar să treci Valea Săpunului. "Sibienii i-au spus acestei ape Valea Săpunului datorită deversării de leşie de la pivele din Pădurea Dumbrava. Acolo se făcea spălarea ţesăturilor, iar pe pârâu se scurgeau râuri de clăbuci", explică profesor conferenţiar Valer Deleanu, de la Muzeul Astra. Nu departe de acest loc, în anul 1599, trupele lui Mihai Viteazul l-au învins aici pe principele Transilvaniei, Andrei Bathory.

Mercenarii unguri şi secui, sprijiniţi de escadroane de sârbi, cazaci şi români moldoveni, toţi sub comanda lui Mihai, au jucat un rol important în înfrângerea trupelor cardinalului maghiar în ceea ce avea să fie cunoscută peste ani drept Bătălia de la Şelimbăr. După terminarea luptelor, locuitorii din Sibiu au adunat corpurile şi le-au pus într-o groapă comună, situată la 500 de metri de Valea Săpunului, cunoscută azi sub numele de "Movila lui Mihai".

Aurel Vlaicu este un alt nume care se împleteşte cu istoria acestor locuri. În iunie 1910, pe terenul gol pe care astăzi se înalţă cartierul Hipodrom, Aurel Vlaicu a zburat pentru prima oară cu avionul său. Evenimentul este amintit însă doar de o troiţă ridicată în 1936, care poate fi văzută şi astăzi în apropierea unuia dintre blocurile de pe Strada Oştirii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite