Dezvoltarea sudului Capitalei va depinde de infrastructură
0În prezent, preţul terenurilor din această zonă este chiar şi de 10 ori mai mic faţă de cele situate în nordul oraşului. Construirea unui aeroport internaţional în sudul Capitalei, dar
În prezent, preţul terenurilor din această zonă este chiar şi de 10 ori mai mic faţă de cele situate în nordul oraşului.
Construirea unui aeroport internaţional în sudul Capitalei, dar şi finalizarea canalului navigabil Bucureşti - Giurgiu constituie premise favorabile pentru dezvoltarea accentuată a acestei zone. Specialiştii estimează, în acest context, creşteri ale preţurilor terenurilor şi ale locuinţelor din această parte a Capitalei.
Autorităţile promit că vor extinde infrastructura şi reţelele de utilităţi publice pentru a facilita dezvoltarea celor două mari proiecte. Astfel, noua faţă a zonei de sud va atrage şi investiţii ale companiilor specializate în construcţii rezidenţiale.
"Bucureştiul este debalansat, în prezent, cu o expansiune groaznică spre nord, unde metrul pătrat de teren costă de până la 10 ori mai mult decât în sud. Osatura infrastructurii trebuie dusă acolo unde este nevoie, indiferent al cui e terenul respectiv. Altfel de abordări duc la prejudicii aduse cetăţeanului", spune Răzvan Murgeanu, viceprimarul Capitalei.
Pe de altă parte a aeroportul internaţional, dar şi finalizarea canalului Bucureşti - Giurgiu reprezintă argumente importante pentru firmele imobiliare interesate de dezvoltarea de proiecte în zonă. "Construcţia aeroportului din sud va începe în 2009 şi va fi gata până la sfârşitul lui 2010, în timp ce pentru canalul Dunăre - Bucureşti este nevoie de un studiu de fezabilitate care va fi gata cel târziu la jumătatea lui 2009. De canal sunt interesate companii mari private, în vederea concesionării", explică ministrul transporturilor, Ludovic Orban.
Reprezentanţii companiilor imobiliare consideră că preţul zonei va creşte în urma acestor lucrări. "Cred că va fi cu siguranţă o creştere de preţuri în sud datorată dezvoltării infrastructurii, a apariţiei aeroportului şi a canalului Bucureşti - Dunăre, însă este foarte greu de apreciat în acest moment cu cât.
Există nişte limite de creştere determinate de randamentele pe care dezvoltatorii le pot obţine construind pe aceste terenuri şi de puterea de cumpărare a clientului final", spune Gabriel Sorin Zamfir, preşedinte al Uniunii Naţionale Imobiliare.
Sudul, zona cea mai puţin exploatată
Canalul Dunăre - Bucureşti necesită investiţii de aproape 400 milioane de euro, iar lucrările ar putea fi terminate în patru ani, au apreciat specialişti din domeniul transporturilor.
În prezent, terenurile cele mai ieftine din Bucureşti sunt în zona sudică a oraşului.
"Părerea unanimă a consultanţilor imobiliari este că această parte a Bucureştiului este în acest moment de departe cea mai puţin exploatată din punct de vedere al dezvoltărilor imobiliare, însă dispune de şanse reale pentru a deveni una dintre cele mai profitabile, datorită preţurilor rezonabile şi a suprafeţelor mari, pretabile pentru a integra proiecte de amploare", se arată într-un studiu al agenţiei imobiliare EuroMetropola.
În ultimii cinci ani, terenurile din localităţile sudice adiacente Bucureştiului, în special Popeşti-Leordeni şi Frumuşani, cu ieşire la DN 4, au constituit un punct de atracţie atât pentru investitorii din sfera industriei uşoare, aici găsindu-se o serie întreagă de fabrici nepoluante (lactate, mezeluri, produse de panificaţie), dar şi pentru cei din sectorul rezidenţial.
"Conform unui PUZ realizat în anul 2006 pentru 60 de hectare din oraşul Popeşti-Leordeni, planul 1 este rezervat construcţiilor pentru industria uşoară, iar planul 2 este dedicat celor de tip rezidenţial", afirmă Ana Maria Ioniţă, consultant EuroMetropola.
Preţurile terenurilor din zonă variază între 20 şi 250 de euro metrul pătrat, în funcţie de gradul de dezvoltare al reţelelor de utilităţi.
Centura, vector de dezvoltare
Lucrările pentru lărgirea şoselei de centură la patru benzi vor începe anul acesta, conform ministrului Orban. Se prefigurează ca noua linie de centură să treacă prin localităţile 1 Decembrie şi Jilava, ceea ce va dezvolta şi mai mult zona rezidenţială situată de-a lungul DN 5.
Metrul pătrat de teren este aici mult mai ieftin decât în alte părţi ale Capitalei. Asta determină costuri mai mici de construire, fapt care se traduce prin preţuri mai mici pentru clientul final. De pildă, cea mai ieftină garsonieră oferită spre vânzare vizitatorilor târgului imobiliar Condominium costă 43.000 de euro şi este situată într-un complex rezidenţial de blocuri din Jilava.
"Sudul este una dintre ariile care vor cunoaşte în următorii 2-3 ani o puternică dezvoltare şi pe segmentul rezidenţial, iar suprafeţele mari le oferă dezvoltatorilor mai multe posibilităţi de exploatare", spune Ioniţă.
>> Aeroportul din sud va fi gata până la sfârşitul lui 2010. De canalul Dunăre - Bucureşti sunt interesate companii mari private, în vederea concesionării
Ludovic Orban, ministrul transporturilor
Ansambluri rezidenţiale la ieşirea spre Giurgiu
Monaco Towers este situat la intersecţia dintre Bulevardul Metalurgiei şi şoseaua Berceni. Cu un total de 312 apartamente de două, trei şi patru camere, ansamblul oferă facilităţi precum oficiu bancar, farmacie şi supermarket. Investiţia totală se ridică la 35 milioane de euro. Preţurile variază între 125.000 de euro pentru un apartament de două camere şi 86 de metri pătraţi şi 356.000 de euro pentru un duplex de 4 camere.
Ansamblul rezideţial Victoria este amplasat în vecinătatea staţiei de metrou IMGB. Unităţile rezidenţiale sunt compuse din parcele de teren cu suprafeţe cuprinse între 250-450 metri pătraţi şi case cu suprafeţe între 125 şi 195 metri pătraţi. Preţurile caselor se situează între 160.000 şi 238.000 de euro.
Ansamblul rezidenţial Gloria este situat în comuna Jilava şi are o suprafaţă construită desfăşurată de 21.900 de metri pătraţi, repartizată în 11 blocuri cu câte patru etaje fiecare. Preţul pe perioada târgului Condominum este de 800 de euro metrul pătrat. Unităţile locative au suprafeţe cuprinse între 47 metri pătraţi (garsonieră) şi 113 metri pătraţi (3 camere).