Criza a fost blândă cu sectorul logistic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
No title
No title

Pentru unele companii din piaţă necazul distribuitorilor a reprezentat o binecuvântare. Finalizarea unui număr redus de proiecte de spaţii logistice şi industriale în 2009 a fost benefică pentru acest sector deoarece a împiedicat apariţia falimentelor.

Livrările de noi spaţii logistice au scăzut anul acesta în Bucureşti de nouă ori, la doar 30.000 de metri pătraţi, de la 270.000 de metri pătraţi în 2008.

Numărul total de tranzacţii a fost de 50.000 de metri pătraţi, din care 70% au constituit relocări şi 30% cereri noi de spaţii, potrivit studiilor Cefin Real Estate Asset Management.

„În Bucureşti stocul de depozite moderne este de 830.000 de metri pătraţi. Anul acesta, în alte oraşe, s-au livrat 37.000 de metri pătraţi, din care 25.000 în Braşov şi 12.000 în Timişoara", declară George Mărgescu, directorul general al Cefin Real Estate Asset Management, citat de Newsin.

Stand-by în 2009

Între 2005 şi 2008, cererea pe piaţa logistică a fost similară sau chiar superioară livrărilor, stocul crescând de la 100.000 de metri pătraţi în 2004, la 800.000 de metri pătraţi în 2008. Anul trecut rata de neocupare a fost de doar 4%.

Chiria medie a fost de 4,5 europe metru pătrat. Anul acesta majoritatea dezvoltatorilor sau companilor de logistică au oprit construcţia de depozite noi.

Unul dintre principalele efecte ale crizei asupra actorilor din piaţa de spaţii logistice îl reprezintă reducerea costului pentru construcţia unor noi depozite.

Construcţii mai ieftine

Potrivit lui Mărgescu anul acesta s-a înregistrat o ieftinire cu 15-20% a acestor valori.

O firmă de construcţii cere în medie pentru un metru pătrat de depozit construit 550 de euro. Principalul factor care a determinat aceste ieftiniri este concurenţa acerbă din piaţa de construcţii.

„Această valoare a scăzut şi tinde să se stabilizeze", crede Mărgescu. Acest cost de construcţie include atât lucrările de edificare propriu-zise cât şi plata consultanţilor, a terenului şi a taxelor. O parte din factorii care au dus la o gravă deteriorare a afacerilor în sectoare precum distribuţia de produse alimentare  a avut un efect diferit asupra actorilor din piaţa logistică.

„Nivelul stocurilor a crescut considerabil anul acesta. În aceste condiţii noi am depozitat până la 90% din capacitatea noastră, aceasta fiind limita superioară", spune Sylvain Cotin, directorul general al FM Logistic pentru România şi Ungaria.

Probleme binevenite

Firmele din domeniul alimentar în special au apelat la o serie largă de promoţii în acest an. Aceasta a presupus diverse pachete de produse oferite la preţuri reduse. Firmele precum FM Logistic oferă servicii şi în domeniul co-packing, activităţile de acest tip explodând pe parcursul acestui an.

Un alt element care a avantajat firmele mari din acest sector îl reprezintă dificultăţile întâmpinate de firmele de transport de mici dimensiuni cărora le-a fost greu să facă faţă noii situaţii economice.

„Am colaborat cu multe firme de transport anul acesta pentru că noi aveam garantat mereu transportul unor produse", adaugă Cotin.

El estimează că toate aceste avantaje nu vor mai fi resimţite şi în 2010. „Depozitarea ca activitate va scădea ca urmare a ajustărilor din cadrul liniilor de producţie", precizează Cotin. 

Piaţă dominată de jucători mari

Numărul mare de servicii oferite de companiile active pe piaţa logistică fac dificile estimările legate de valoarea acestui domeniu.  Sylvain Cotin estimează, totuşi, o cotă de aproximativ 20% pentru compania pe care o conduce.  FM Logistics rulează afaceri de aproximativ 20 de milioane de euro. Valoarea totală a acestei pieţe ar varia în jurul valorii de 100 de milioane de euro.

„Principalii noştri competitori în România sunt marile companii internaţionale active în acest domeniu”, spune Cotin. Carlos Velez, directorul companiei în Europa Centrală şi de Est afirmă că Bucureştiul şi Timişoara reprezintă nişte locaţii ideale pentru companiile active pe această piaţă, singura dificultate fiind reprezentată de drumurile proaste. El este încrezător că această problemă va fi rezolvată în viitorul apropiat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite