Chiria spaţiilor comerciale din Capitală a ajuns la jumătate faţă de anul trecut

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tot mai mulţi chiriaşi decid să subînchirieze din spaţiu altor magazine, pentru a plăti mai puţin proprietarului
Tot mai mulţi chiriaşi decid să subînchirieze din spaţiu altor magazine, pentru a plăti mai puţin proprietarului

Chiriile spaţiilor comerciale din Capitală şi din principalele oraşe ale ţării au ajuns aproape la jumătate din valoarea înregistrată anul trecut. Deşi plătesc mai puţini bani pe spaţii micii antreprenori spun că scăderea vânzărilor îi împiedică să se bucure prea mult.

Românii care dezvoltă mici afaceri în spaţii comerciale stradale cu suprafeţe de cel mult 100 de metri pătraţi plătesc chirii lunare mai mici cu până la 50% faţă de acum un an. Totuşi, unii dintre ei susţin că reducerea chiriilor nu le este de prea mare ajutor, în contextul în care le-au scăzut vânzările cu aproape jumătate comparativ cu anul 2009.

„Am renegociat chiria cu proprietarul şi acum plătesc mai puţin cu aproape 50% faţă de cât plăteam în toamna anului trecut. Dar şi vânzările au scăzut aproape tot la jumătate", ne-a spus Gelu Damian, patronul unui mic magazin din cartierul bucureştean Colentina, care comercializează de la produse alimentare până la cosmetice şi articole vestimentare.

Aceeaşi situaţie am întâlnit-o şi în cazul unui fast-food, al cărui patron ne-a dezvăluit că, în prezent, plăteşte o chirie lunară de nouă euro pe metru pătrat, pentru un spaţiu de 32 de metri pătraţi, cu patru euro mai puţin decât în septembrie 2009, dar şi că numărul de clienţi pe zi este cu 30% mai mic decât anul trecut.

Principalul motiv care a condus la scăderea chiriilor achitate de proprietari pentru spaţiile comerciale stradale pare să fie numărul mare de falimente înregistrate de firmele mici în ultima parte a anului trecut şi în primele luni din 2010.

„Multe magazine mici de cartier, saloane de cosmetică sau fast-food-uri s-au închis atunci, iar mulţi proprietari de spaţii comerciale s-au trezit cu ele libere şi, ca urmare, fără venituri. Acest lucru i-a determinat ca, atunci când au identificat noi chiriaşi, să devină foarte flexibili în negocierea chiriei lunare", explică Marius Dobre, agent imobiliar specializat pe segmentul de spaţii comerciale.

Un motiv secundar care a condus la scăderea chiriilor în zonele periferice ale Bucureştiului este reprezentat de scăderea acestora în zonele centrale. „A fost ca un efect de domino, reducerile din zone precum Magheru sau Centrul Istoric au atras după ele renegocierea contractelor de închiriere la spaţiile comerciale stradale din cartierele mărginaşe", precizează Florina Anghel, agent imobiliar.

Spre exemplu, un spaţiu comercial situat pe bulevardul Magheru, cu suprafaţa de 35 de metri pătraţi şi deschidere stradală de şase metri, are acum o chirie lunară de 2.700 de euro, faţă de aproximativ 3.300 cât costa în urmă cu an. Un alt exemplu este reprezentat de un spaţiu de 90 de metri pătraţi localizat în zona Centrului Istoric, recent renovat, care se închiriază acum la un preţ lunar de 2.800 de euro, în timp ce, anul trecut, proprietarul cerea 4.000 de euro, preţ fix.

Cele mai mari scăderi ale valorii chiriilor, comparativ cu preţurile practicate în urmă cu an, se înregistrează în cartierele periferice ale Capitalei, cum ar fi Drumul Taberei, Colentina şi Militari, zone unde, în unele cazuri, ieftinirile au mers chiar şi până la 70%, deşi media scăderior se situează undeva la 40%, ne-a mai spus agentul imobiliar.

În Drumul Taberei, spre exemplu, un spaţiu comercial cu suprafaţa de 100 de metri pătraţi se poate închiria acum la un preţ de 14 euro pe metru pătrat lunar, negociabil. Acelaşi spaţiu putea fi ocupat, în vara anului trecut, la un preţ de 23 de euro pe metru pătrat, preţ fix, potrivit proprietarului acestuia.

Proprietarii renunţă la avans

Pentru că au tot mai puţini clienţi, magazinele mici fac faţă cu greu crizei



O altă urmare a situaţiei economice dificile, dacă vorbim de zona spaţiilor comerciale, este faptul că o parte dintre proprietarii acestor locaţii au renunţat la perceperea unui avans la închiriere. „Am investit într-un mic salon de cosmetică în zona Pantelimon şi, pentru că am dorit să închiriez un spaţiu pe cel puţin doi ani, proprietarul acestuia a fost de acord să nu mai achit niciun fel de avans", povesteşte patronul salonului.

Câteva sute de metri mai departe, tot în Pantelimon, un alt chiriaş, care comercializează hrană pentru animale, ne-a spus că proprietarul spaţiului, pe lângă faptul că i-a redus chiria de la 14 euro pe metru pătrat pe lună, cât era preţul de stirgare, la nouă euro, a renunţat şi la a cere un avans.

Ce afaceri mai merg la stradă

„Piaţa începe să stabilească un echilibru între cele două părţi implicate în relaţia proprietar-chiriaş şi pe zona spaţiilor comerciale stradale, la fel cum se întâmplă de luni bune pe segmentul rezidenţial, unde clientul deja îşi câştigă tot mai multe drepturi", precizează Florina Anghel. O mare parte dintre persoanele care deschid o mică afacere într-un spaţiu cu acces stradal se orientează către zona comerţului cu alimente, băuturi şi produse pentru curăţenie, spune Florina Anghel.

„Din ceea ce ne-am dat noi seama, ca agenţi imobiliari aflaţi în contact permanent cu mişcările din piaţă, micile afaceri precum saloanele de cosmetică sau micile fast-food-uri merg cel mai prost, motiv pentru care patronii multora dintre ele par tot mai hotărâţi să schimbe profilul afacerii", a adăugat agentul imobiliar.

Pe de altă parte, începe să se practice tot mai des subînchirierea. Astfel, un chiriaş îşi restrânge activitatea într-un spaţiu cât mai mic pentru a putea elibera câţiva metri pătraţi destinaţi subînchirierii către alt agent comercial, recuperându-se, în acest mod, o parte din chiria lunară achitată proprietarului.

Situaţie similară şi în marile oraşe

Chiriile spaţiilor comerciale stradale au scăzut semnificativ şi în celelalte mari oraşe ale ţării, cele mai mari reduceri fiind înregistrate în Constanţa, Braşov şi Iaşi, potrivit datelor furnizate de agenţii imobiliari din zonele amintite.

"Piaţa începe să stabilească un echilibru între cele două părţi implicate în relaţia proprietar-chiriaş şi pe zona spaţiilor comerciale stradale."
Florina Anghel
agent imobiliar

Preţul actual

Mai puţin de 17 euro pe metru pătrat pe lună cost, în medie, chiria unui spaţiu comercial în cartierele periferice ale Capitalei, potrivit unor studii de piaţă realizate în luna august.

Scăderi de peste 50% faţă de anul 2008

Dacă prin comparaţie cu anul trecut chiriile spaţiilor comerciale au scăzut cu 30-40%, faţă de anul 2008 acestea sunt chiar şi cu peste 50% mai mici. Cele mai mari scăderi au avut loc în zonele periferice ale oraşelor, unde foarte multe mici magazine, care existau în urmă cu doi ani, s-au închis.

Acest lucru a dus la un volum de spaţii comerciale destul de mare pe piaţă, neacoperite de o cerere susţinută, potrivit agenţilor imobiliari. De asemenea, scăderile de preţuri la chirii au fost influenţate şi de încetinirea ritmului în care băncile deschid noi sucursale, dar şi de faptul că marile farmacii şi lanţurile magazinelor alimentare au renunţat să mai inaugureze noi locaţii.

Prin urmare, mulţi proprietari de spaţii comerciale stradale au fost nevoiţi să accepte ofertele de preţ ale agenţilor comerciali mici, fără putere financiară.

Pentru că au tot mai puţini clienţi, magazinele mici fac faţă cu greu crizei
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite