Cărămida revine în prim-plan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Principalii competitori, producătorii de BCA, au atins deja limita maximă de producţie pe o piaţă cu o valoare de 180 milioane de euro BCA-ul este materialul de zidărie care a atras

Principalii competitori, producătorii de BCA, au atins deja limita maximă de producţie pe o piaţă cu o valoare de 180 milioane de euro

BCA-ul este materialul de zidărie care a atras interesul şi investiţiile celor mai mari jucători de pe piaţa de construcţii. Punctul maxim a fost, însă, deja atins. Fabricile de profil lucrează la capacitate maximă, iar noi linii de producţie au nevoie de ciment, un produs tot mai greu de găsit pe piaţa internă.

Atât fabricile de cărămidă, cât şi cele de BCA produc acum la capacitate maximă. BCA-ul este tot mai căutat ca urmare a dezvoltării de ansambluri rezidenţiale, beneficiind şi de un avantaj consistent de preţ.

Astfel, anul trecut a ajuns la o pondere de 40% pe piaţa materialelor de zidărie faţă de 34% cât deţine cărămida. Aceasta din urmă a rămas un material utilizat în special în zonele rurale, care au beneficiat la rândul lor de o creştere a volumului de construcţii.

"Capacităţile de producţie BCA au fost toate optimizate în perioada 2003-2008. E greu acum să mai faci investiţii majore. Piaţa va creşte limitată de aceste capacităţi, respectiv 6% volumic şi 15% valoric", crede Florin Ispas, director Prefabricate Vest.

Valoarea acestei pieţe va atinge 180 de milioane de euro, conform estimărilor lui Dan Stoian, director de marketing Macon Deva.

BCA-ul este însă un produs care depinde mult de alte două pieţe, cea de var şi cea de ciment. Anul acesta însă, producătorii de ciment au ajuns şi ei la maximul capacităţilor. Carpatcement tocmai a anunţat o stagnare a vânzărilor în acest an.

Abia în 2010 cimentiştii prognozează o majorare de 20% a producţiei. "Dacă nu vor avea suficient ciment e clar că nu poate fi majorată nici producţia de BCA. Important, acest produs va duce la o majorare a preţului, or, acesta e principalul avantaj pentru BCA", spune Claudiu Georgescu, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii. Pentru producătorii de cărămidă lucrurile sunt mai puţin complicate. Lutul este uşor de găsit oriunde.

Creşte preţul BCA, cresc şi vânzările de cărămidă

Producătorii de blocuri ceramice vor să profite de această situaţie de pe piaţa de BCA. "În ultima perioadă, diferenţa dintre preţurile celor două tipuri de materiale s-a redus, astfel că ne aşteptăm ca ponderea celor ce optează pentru cărămidă să crească", spune Iulian Mangalagiu, director Ceramica Iaşi. El preconizează o pondere a acesteia pe piaţa materialelor de zidărie de 37,5% până la sfârşitul acestui an şi de 40% anul viitor.

Anul trecut, cărămida reprezenta 34,5% din piaţă faţă de 40% BCA-ul. În acest an, din 600 milioane de euro, obţinute de piaţa de materiale de zidărie, vânzările de cărămidă ar putea totaliza 210 milioane de euro. Cele două pieţe vor fi însă puternic influenţate şi de importuri. Mangalagiu estimează că în perioada ianuarie-aprilie s-au importat circa 1,8 milioane metri cubi de cărămidă, aceasta reprezentând un avans volumic al importurilor de 45%.

Ceramica mizează pe creşteri de 20% ale afacerilor, dar producătorii vor sacrifica profitul pentru programe investiţionale. Reprezentantul companiei crede că polul construcţiilor cu cărămidă rămâne Ardealul, în timp ce Suceava, Galaţi şi Bucureşti sunt judeţele cu cel mai mare consum de BCA.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite