Agenţiile imobiliare atacă piaţa din Spania

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Real Time este prima firmă autohtonă de profil care, de la 1 iunie, lansează oficial birouri în Barcelona şi Madrid Că afacerile imobiliare sunt pe val este un adevăr pe care nimeni nu

Real Time este prima firmă autohtonă de profil care, de la 1 iunie, lansează oficial birouri în Barcelona şi Madrid

Că afacerile imobiliare sunt pe val este un adevăr pe care nimeni nu îl contestă. Pornind de la această realitate, companiile româneşti specializate în imobiliare au pornit o competiţie acerbă pentru a câştiga o cotă de piaţă cât mai generoasă. Pentru a-şi atinge scopul, ele apelează la tot soiul de strategii. Una dintre ele este şi ideea Real Time de a vinde case românilor care lucrează peste graniţă, chiar acolo unde muncesc. Despre expansiunea externă a agenţiilor imobiliare româneşti am stat de vorbă cu Ion Cătuţoiu, general manager al companiei Real Time, primul şef român de companie de profil care a pariat pe această strategie novatoare de dezvoltare a afacerii pe care o conduce.

Adevărul: De unde ideea de a vă extinde afacerile peste graniţă? Unde aţi deschis primele puncte de lucru externe?

Ion Cătuţoiu: Cele mai importante ştiri din presa economică sunt legate de investiţiile străine în România, de marii jucători de pe piaţa imobiliară care vor să intre pe piaţa autohtonă. În acelaşi timp, am observat că românii care lucrează peste graniţă sunt foarte legaţi de ţară. Chiar dacă locuiesc în exterior o perioadă lungă de timp, visul lor este ca la un moment dat să se întoarcă acasă şi să-şi cumpere o casă.

Noi aveam deja mulţi clienţi de afară, în special din Spania, Irlanda, Israel sau Grecia şi ne-am gândit că ar fi bine ca oamenii să afle informaţii despre piaţa românească chiar acolo. De aceea, am gândit nişte birouri de lucru care să promoveze exclusiv oferta din România. Primele locaţii, care vor fi lansate oficial la data de 1 iunie, sunt Barcelona şi Madrid. Vor urma în curând altele în Dublin, Atena, Lisabona şi Tel Aviv.

Concret, cum se va desfăşura activitatea într-un astfel de birou? Cum este el gândit?

Să luăm un caz ipotetic. Un investitor din Spania vrea sa vină în România pentru a cumpăra un teren pe care să dezvolte o construcţie şi pe care apoi să o vândă. Noi îi oferim toată soluţia chiar la el acasă. Îi indicăm oferta optimă de teren, îi asigurăm toate legăturile juridice, urbanistice şi de consultanţă. El construieşte birouri sau apartamente pe care tot noi le închiriem sau vindem.

Astfel, un spaniol poate cumpăra un apartament în România, construit de un investitor spaniol, prin intermediul unei companii de real estate româneşti. În acelaşi timp, un român care lucrează acolo poate sa facă credit şi să cumpere un apartament în România, printr-o compania românească. Nici măcar nu trebuie să se deplaseze.

Ce sume intenţionaţi să investiţi pentru dezvoltare şi care sunt principalele ţinte ale strategiei companiei pe care o conduceţi?

Bugetul de dezvoltare al Real Time pentru următorul an este de 500.000 de euro. Costurile investiţiilor externe sunt mari pentru că ele au în spate foarte multă logistică. Când ne ducem în Spania, numai bugetul de promovare al unui singur punct de lucru pe primele şase luni este de câteva zeci de mii de euro. Ţinta noastră de dezvoltare o reprezintă însă Bucureştiul. Bucureşti este în prezent oraşul numărul unu în Europa.

Cum argumentaţi ideea de Bucureşti ca "oraş numărul unu" în imobiliarul european?

Bucureştiul are o poziţie geografică, economică şi politică ce, în acest moment, îi conferă un statut de vedetă. Este cel mai mare oraş care face deschiderea către Orient şi către Rusia. Iar evoluţia ascendentă din ultimii 15 ani a pieţelor imobiliare situate mai la vest decât noi mă face să cred că asta se va întâmpla şi cu Bucureştiul următorilor 10 ani. Şi chiar dacă Moscova şi Kievul sunt pieţe cu randamente mult mai bune decât capitala României, aceste oraşe nu beneficiază de avantajul dat de apartenenţa la Uniunea Europeană, un certificat de garanţie foarte important în ochii celor care vin să investească.

Cum credeţi că va evolua piaţa autohtonă în ceea ce priveşte principalele segmente ale imobiliarului?

În următorii ani probabil că populaţia Bucureştiului va fi cu 30% mai numeroasă. Chiar şi în condiţiile actuale, în momentul de faţă există un deficit estimat de 500.000 de locuinţe. Foarte probabil acest deficit va continua să crească pe termen scurt. De aceea eu cred că preţurile apartamentelor se vor majora pe fondul cererii foarte mari, dar şi a ofertei limitate din prezent. Din decembrie şi până acum locuinţele s-au scumpit cu aproximativ 30%, deşi erau voci care la începutul anului anunţau o scădere de 10-20% a preţului apartamentelor vechi. Acum câţiva ani, în Spania, se vindeau apartamente cu 3.000 de euro pe metrul pătrat, cu finisaje foarte slabe. Acum sunt între 5.000 şi 7.000 de euro pe metrul pătrat, chiar şi în condiţiile în care piaţa imobiliară spaniolă a intrat într-o perioadă de recul.

În ceea ce priveşte businessul cu terenuri, situaţia este şi mai clară. În interiorul centurii Bucureştiului există o cerere foarte, foarte mare, pentru orice tip de teren. Orice fabrică relocată în afara Capitalei este în scurtă vreme înlocuită de un proiect imobiliar. Această realitate se traduce într-o continuă creştere a preţurilor. Este şi un motiv pentru care şi locuinţele se vor scumpi. Dezvoltatorii sunt interesaţi să păstreze cât mai mult aceleaşi marje de profit, iar cumpărătorul plăteşte nu numai construcţia în sine, ci şi ceea ce este dedesubtul ei, adică terenul, zona. Pe segmentul corporate putem vorbi de o cerere mare pentru spaţiile industriale. Bucureştiul este pe cale să devină un nod important în transferul de mărfuri. Nevoia de spaţii de producţie, de depozitare, de asamblare şi de birouri a fost demult sesizată de investitorii străini din domeniu.

Fişă de companie: Grupul Real Time

- Anul înfiinţării: 2003

- Număr de angajaţi: 50

- Cifra de afaceri pe 2006: 3 milioane de euro

- Creştere estimată a cifrei de afaceri în 2007: 80%

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite