19.000 de ceferisti - concediati pana pe 15 septembrie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dezmortite brusc cand au aflat ca li se va reduce dramatic numarul de cotizanti, sindicatele din transporturile feroviare acuza Guvernul ca este format, nici mai mult, nici mai putin, din "criminali

Dezmortite brusc cand au aflat ca li se va reduce dramatic numarul de cotizanti, sindicatele din transporturile feroviare acuza Guvernul ca este format, nici mai mult, nici mai putin, din "criminali care iau decizii la presiunea FMI". Intr-adevar, prin scrisoarea suplimentara de intentie convenita cu FMI, pana la jumatatea lunii septembrie, aproximativ 19.000 de angajati ai cailor ferate vor trebui sa-si gaseasca de lucru in alta parte. Oficialii Fondului si-au argumentat cererea prin cresterea nejustificata a salariilor si mentinerea artificiala in functiune a unor sectoare care consuma mult mai mult decat produc. Aceasta opinie este impartasita si de catre membrii Guvernului, care sunt constienti ca bugetul nu mai poate duce in carca pierderile din economie. Sindicalistii de la CFR s-au napustit asupra lui Mihai Tanasescu, ministrul Finantelor, caruia i-a revenit ingrata sarcina sa puna degetul pe rana. "Exista kilometri de cale ferata nefolosita, dar care consuma resurse", a spus Tanasescu. Seful Finantelor a facut acest anunt in calitate de negociator-sef cu FMI, insa decizia este una politica, asumata de Guvern. Ceva mai simplu a fost in cazul disponibilizarilor din minerit, o alta conditie prevazuta in acordul cu Fondul. Peste 6.000 de mineri au fost disponibilizati, fara prea mari tulburari sociale. In cazul in care, pana la 8 octombrie, cand scrisoarea suplimentara va fi discutata de catre Consiliul Director al FMI, cabinetul Nastase nu-si respecta promisiunile, acordul de imprumut cu Fondul esueaza si, o data cu el, si credibilitatea economica a Romaniei. Cele mai multe concedieri - in infrastructura Pana la 15 septembrie vor fi disponibilizati circa 19.000 ceferisti - adica 17 la suta din totalul de 110.000 angajati cat are in prezent sistemul cailor ferate, a declarat Vasile Olievschi, director general al Directiei pentru Transporturi Feroviare din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. "Masura face parte dintr-un program mai amplu de restructurare a cailor ferate, prin care se urmareste aducerea sistemului cailor ferate romanesti la un nivel de productivitate si eficienta apropiat de cel al tarilor membre ale Uniunii Europene", a explicat Olievschi. Reducerile de personal vor viza toate companiile feroviare. Compania Nationala de Cai Ferate - CFR SA (CNCF CFR SA) - care administreaza infrastructura feroviara - va "pune pe liber" circa 7.000 de angajati din cei 41.500 cat are societatea "mama", la care se adauga inca 4.200 feroviari din filialele desprinse din CNCF CFR. Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa va concedia 4.000 de feroviari din totalul celor 25.000 angajati ai CFR Marfa, la care se mai adauga inca 1.600 salariati din filialele CFR Marfa. Circa 800 dintre cei 18.900 de angajati ai Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori isi vor pierde, de asemenea, locurile de munca, laolalta cu alti 570 de salariati provenind din societatile de servicii externalizate din CFR Calatori. Pe langa acestia, vor mai fi disponibilizati inca 230 din totalul celor 360 ceferisti de la Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF). "In prezent ne gasim in faza in care strategia de restructurare pentru toate unitatile din calea ferata a fost predata la Ministerul Muncii. Intre sindicatele feroviare si conducerile unitatile au loc in prezent negocieri pentru stabilirea exacta a posturilor care vor fi desfiintate, printre acestea numarandu-se inclusiv posturi de directori", a aratat Olievschi. Disponibilizatii vor primi intre 20 si 24 de salarii compensatorii, efortul bugetar estimat ridicandu-se la circa 2.100 miliarde lei. O analiza a evolutiei numarului de salariati din caile ferate arata ca dupa un maximum atins in 1991, numarul acestora a inceput sa scada. Ultima mare disponiblizare din unitatile CFR a avut loc in 1998, cand si-au pierdut locurile de munca aproximativ 27.000 ceferisti. Statisticile arata ca in ce priveste productivitatea, sistemul cailor ferate romane se afla pe penultimul loc, inaintea doar a Bulgariei, intre tarile din Europa Centrala si de Est. Din minerit au fost deja scosi peste 6.000 de angajati Inca de la discutiile din primavara, oficialii FMI au sugerat autoritatilor romane sa ia masuri de limitare a pierderilor din sectorul minier. Masura se impunea cu atat mai mult, cu cat unele exploatari miniere gauresc practic bugetul. Astfel, la o subventie de 8.000 de lei, unele mine aduceau venituri de numai 1.000 de lei. Dupa mai multe tergiversari, Ministerul Industriei a disponibilizat 6.189 de mineri de la societatile din subordine. CN a Lignitului Oltenia a pus pe liber 2.253 de mineri, CN a Huilei Petrosani - 1.016 iar restul de la alte companii miniere. Programul de reducere a numarului de salariati din minerit va continua in 2004, cu concedierea a aproximativ 4.900 de salariati si inchiderea a opt mine producatoare de pierderi si in 2005 cu disponibilizarea a circa 6.400 de mineri si inchiderea altor 12 mine.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite