FOTO-VIDEO Cum poţi deveni o mămică afaceristă de succes. Poveştile unor femei care au reuşit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Majoritatea celor care deschid o afacere fac cercetări de piaţă, strategii de marketing şi investesc mulţi bani. Consideră că fără toate aceste componente şansele de reuşită sunt reduse, aproape inexistente. Şi totuşi, există şi persoane care reuşesc mult mai simplu. Noi am găsit trei dintre ele.

Afacerile lor se adresează mămicilor şi copiiilor. Sunt businessuri de nişă şi au adus pe piaţă ceva ce nu se găsea în România la momentul de început al afacerii. Au oferit „altceva". Au pornit mai degrabă de la premise sentimentale decât de la calcule reci şi au recurs la politica paşilor mărunţi. Au reuşit!

Diana, o "mamă de afaceri", şi eşarfele port-bebe

Numele Dianei Mateescu este cunoscut în rândul mămicilor informate din România. Ea administrează un blog, un forum şi un magazin. Promovează, creează şi vinde eşarfe port-bebe. Este vorba despre wrapuri, slinguri cu inele sau fără, mei-tai-uri sau SSC - adică marsupii sănătoase pentru copii şi comode pentru părinţi. Vorbeşte despre beneficiile purtatului bebeluşilor în astfel de eşarfe încă de la vârste mici, chiar imediat după naştere. Ştie tot ce se poate şti despre purtat, dă sfaturi tuturor celor care au nevoie şi susţine beneficiile metodei până în pânzele albe.

Nici vorbă de business planificat „ca la carte". Ideea a pornit de la necesitatea ei, ca mamă, şi a mămicilor cu care a intrat în contact online. „Cu siguranţă pot spune că nu a fost un business planificat la minut. Un produs mulat pe nevoile mele nu exista la noi în ţară, în acel moment, iar cele din afara ţării erau intangibile din cauza preţului. Fiind ceva din domeniul meu, ceva ce ştiam să fac, asta a părut singura cale rezonabilă", îşi aminteşte Diana Mateescu.

Investiţia a fost minimă: 100- 200 de lei. Apoi, din primii 800 de lei strânşi, a înfiinţat firma şi, în primul an, toţi banii au fost rulaţi sau investiţi. „Cred că se poate spune că am început de la zero", spune ea.

CLICK PE POZE PENTRU A VEDEA O GALERIE FOTO CU CREATIILE DIANEI!



Dificultăţi inerente

image

Cea mai serioasă problemă pe care Diana a întâmpinat-o în propria afacere a fost cea legată de un scandal iscat în întreaga industrie. În 2010, producătorii de bagslings din SUA au fost obligaţi să-şi retragă produsele de pe piaţă pentru că puneau în pericol viaţa bebeluşilor. Denumirea asemănătoare cu a produselor Dianei a creat confuzie iniţial, însă ulterior totul s-a lămuri.
„Toate aceste întâmplări au avut şi o urmare pozitivă. De anul acesta, pentru prima oară în lume, în SUA, a fost adoptat un standard de siguranţă special pentru port bebe-urile textile", spune mămica de afaceri.

Diana spune că Sling.ro se adresează oricărui părinte care la un moment dat are nevoie de ajutor pentru a-şi purta copilul. Nu este vorba doar despre părinţi cu o orientare către un anumit tip de parenting, ci aceste produse sunt alese pentru că sunt comode.

Businessul Dianei a crescut prin oamenii care au folosit produsele, prin prietenii lor şi prietenii prietenilor lor. „Totul s-a produs natural, sprijinit de toţi cei care au crezut în asta. Cred că pot spune că nici nu am început şi nici nu am susţinut acest business ca la carte", spune ea.

Diana a crescut într-o familie cu spiritual antreprenorial în sânge, iar statutul de angajat nu a încântat-o niciodata.

„Am crescut într-o familie de liber întreprinzători şi puţinul timp în care am lucrat pentru altcineva nu a fost suficient cât să mă facă să îmi doresc asta din nou. În plus, odată ce am devenit mamă, am învăţat să preţuiesc altfel timpul şi încerc să mă bucur cât mai mult de orice moment aproape de familie", afirmă Diana.

Planuri de viitor

Din această primăvară, Sling.ro va rămâne exclusiv un site cu informatii despre purtatul copiilor. În schimb, brandul „Poartă-mă!" va creşte separat şi, în următorii ani, va deveni un nume de referinta şi în mediul offline. „Sper ca în 10 ani sling.ro va dezvolta o comunitate online axată pe informaţii extrem de utile despre purtatul copiilor şi ataşament, inclusiv cu participarea cadrelor medicale", spune Diana Mateescu.

Ramona Roşu şi studio-ul ei plin de mămici şi copii

Ramona Roşu a absolvit Facultatea de Fiziokinetoterapie din cadrul Universităţii de Medicină „Carol Davila". A decis să nu se angajeze „undeva", ci şi-a creat propriul loc unde lucrează cu mămici, cu viitori părinţi şi cu copiii lor. Ce face? Ţine cursul Lamaze, de gimnastică pre şi post-natală, masaj şi, în timpul liber este doulă. Dacă termenul nu vă este cunoscut el reprezintă un fel de „moaşă spirituală", o persoană care acordă suport psihologic unei mame în timpul travaliului şi naşterii. Pe Ramona am găsit-o în urmă cu un an la „Studio Pronatalita", însă acest spaţiu nu mai funcţionează „fizic" momentan. În schimb, Pronatalita a rămas un brand, funcţionează ca site, iar Ramova este freelancer, clientele sale urmând-o fidel acolo unde poate să îşi susţină cursurile, dacă nu cumva merge ea la ele. Este tot o afacere.

Şi Ramona s-a bazat mai mult pe intuiţie şi mai puţin pe calcule la început. „Am simţit că este nevoie de aşa ceva în România. Sunt servicii normale, de bază, care în alte state sunt încorporate în sistemul de sănătate (de stat şi privat)", spune ea.

CLICK PE POZE PENTRU A VEDEA CUM SE DESFASOARA CURSURILE RAMOMEI ROSU!

image

Începutul

După cinci ani de muncă, Ramona Roşu a considerat că are un portofoliu de clienţi suficient de mare încât să pună la punct un spaţiu al ei, iar clienţii s-au transformat în prieteni. Suma investită iniţial şi pentru susţinere a businessului în primele patru luni a fost de 10.000 de euro, pe care i-a strâns cu ajutorul familiei.

Firma a înfiinţat-o încă din timpul studenţiei pentru că această categorie beneficiază de scutiri de taxe şi şi-a spus că „nu strică". Nu ştia exact la ce va folosi.

"Acest proces a fost foarte uşor, procedurile ulterioare şi taxele lunare pentru contabil, impoziul forfetar au fost grele. La deschiderea punctului de lucru - Studio Pronatalita - am întâmpinat destul de multă birocraţie şi protocoale, însă nu este extrem de complicat", spune ea.

De fapt, este mulţumită de faptul că, în postura de freelancer, a scăpat de „stresul administrativ". Despre cea mai serioasă problemă pe care a întâmpinat-o în această afacere, Ramona Roşu susţine a avut dificultăţi în a crea o echipă de specialişti, pentru că sunt puţini în domeniu.

Ideea Pronatalita se adreseaza femeii care constientizeaza că este importantă şi merită să primească ce e mai bun. „Respect, atenţie, suflet şi informaţie", punctează Ramona. De aceea majoritatea clientelor rămân clienţi fideli.

Promovarea s-a făcut pe internet prin site-urile de prezentare gimnastica-gravide.ro şi pronatalita.ro, prin articolele scrise în reviste adresate mămicilor, însă recomandarea foştilor clienţi rămâne cea mai bună.

Da, Ramona recunoaşte că uneori cochetează şi cu ideea aceasta, însă nu ar renunţa niciodată definitiv la ceea ce face acum. "De renunţat, nici gând, îmi place prea mult!"

Vania Limban, o moaşă modernă

Vania Limban este moaşă profesionistă. Una care ne distruge orice fel de idee preconcepută despre ce ar putea să însemne moaşă într-o Românie în care toată lumea vrea să nască la spital, asistată de medic specialist şi printr-un proces extrem de medicalizat.

Vania are o experienţă de 25 de ani, timp în care a asistat la naştere şi în timpul travaliului sute de femei. A urmat stagii de pregătire la Universităţi din Anglia, Scoţia şi SUA. Din 2002 conduce Active Center, iar de ani buni face eforturi pentru reabilitarea profesiei de moaşă.

Ea se simte mai bine aproape de mămici şi bebeluşi şi se consideră mai puţin antreprenor, deşi deschiderea Active Center a pus-o şi în această postură.

"Ca să rezist pe piaţă, a trebuit să mă gândesc în permanenţă la lărgirea ariei de oferte, în condiţiile în care publicul meu ţintă reprezenta o nişă şi începea să apară şi concurenţa pe piată".

Active Center nu a fost pentru ea un "business adevărat". "Îmi propusesem să fac o schimbare de mentalităţi atât în rândul femeilor, cât şi al personalului medical, în condiţiile în care după anii ‘90, naşterea naturală se transformase, de fapt, într-un act medicalizat şi, în plus, femeile ajunseseră să decidă să opteze pentru naşterea prin operaţie cezariană ca modalitate mai uşoară şi mai rapidă de naştere, ceea ce era total lipsit de temei", explică moaşa profesionistă.

Ea completează că Active Center a venit ca un format care aducea libertate de exprimare, însă apoi a putut fi văzut şi ca business.

UN VIDEO CU MASAJUL BEBELUSILOR LA ACTIVE CENTER!

2.000 de euro şi know-how

Active Center a fost pus pe picioare cu 2.000 de euro, care au acoperit chiria spaţiului pentru câteva luni, şi cu know-how, adică cunoştinţe profesionale solide, şi cu programe privind abordarea sarcinii şi naşterii şi îngrijirea bebeluşilor.

În privinţa deschiderii firmei propriu-zise, Vania Limban nu se plânge de procedură. Problema pe care o ridică este însă aceea că în România nu i se dă posibilitatea de a practica pur şi simplu ca moaşă privată, eventual cu includerea serviciilor în pachetele de asigurări. Problemele provin din Legea moaşelor, care nu permite încă acestora să asiste naşterile în absenţa unui medic.

Afacerea este o luptă permanentă de a-şi forma şi colaboratorii pe această nişă de servicii, care reprezintă o noutatate prin abordare, iar în ceea ce priveşte promovarea, cea mai bună este tot cea din "gură în gură".

Deşi a avut perioade în care impozitele şi chiria deveniseră copleşitoare şi şi-a pus problema închiderii centrului, Vania Limban a continuat. În plină criză economică, numărul celor care apelează la Active Center a crescut. Acum a devenit un brand şi o sursă de inspiraţie pentru cei care vor astfel de afaceri şi speră să se dezvolte şi în alte oraşe din ţară.

PREZENTAREA ACTIVE CENTER:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite