55.000 de euro - bugetul ARIS pentru a face Romania cunoscuta in ochii investitorilor straini
0* Firme private de marime medie aloca intr-un singur an pentru marketing sume intre 1 si 16 milioane de euro * In plus, site-urile guvernamentale contin date vechi si de doi ani
55.000 de euro - acesta este bugetul pe acest an pe care Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS) il are la dispozitie pentru a face Romania cunoscuta in ochii investitorilor straini. Cu aceasta suma Agentia isi propune un marketing agresiv prin care sa reuseasca sa atraga in acest an volumul de investitii straine pe care si l-a propus, circa 2 miliarde de euro. Dupa cum se vede, suma in cauza este cu usurinta epuizabila din doua seminarii de anvergura si un set de pliante pe hartie lucioasa. Insa o comparatie cu bugetele de marketing ale unor firme private de marime medie arata adevarata neputinta a acestei sume. Intr-un singur an, de exemplu, potrivit reprezentantilor companiilor, Electrolux are un buget de marketing de peste 3 milioane de euro, Tuborg Romania de 1 milion de euro, iar Flanco de aproximativ 16 milioane de euro. Pe de alta parte, nici macar lucrurile care pot fi realizate cu bani putini nu sunt facute cum trebuie. Gabriela Baicu, director in cadrul firmei de consultanta Ernst & Young, spune ca la nivelul ARIS ar fi nevoie mai degraba de ceva mai multa preocupare si implicare. "Un exemplu este pagina de Internet a ARIS. Cum poti sa atragi investitorii straini cu un site neactualizat? Cei care se uita pe site-ul ARIS si vad informatii din 2000 nu vor fi niciodata interesati sa vina sa investeasca in Romania. Este clar, ori il actualizezi, ori renunti la el. Este mai periculos sa furnizezi informatii perimate decat sa nu le furnizezi deloc. Agentia de Investitii a Cehiei, de exemplu are un site unde gasesti toate regiunile de dezvoltare cu oportunitatile de investitii, cu stadiul investitiilor, pe cand la noi gasim informatii vechi de doi ani despre o investitie", mai spune reprezentanta Ernst& Young. Rolul Agentiei ar trebui sa fie doar de a crea imaginea si de a cuantifica si face publice efectele investitiilor straine si nu de supervizor al acestora, mai spune Gabriela Baicu. "ARIS nu a facut niciodata un sondaj despre investitii, calitatea investitiilor sau valoarea adaugata a investitiei. Nimeni nu spune la ce sunt bune investitiile straine, avantajele trebuie mediatizate. Multa lume stie doar ca vin strainii, maresc preturile, iau dividendele si pleaca acasa. De aceea primarii, prefectii nu prea se implica in a se face cunoscuti in mediul de afaceri international", este de parere directorul companiei de consultanta. Acesta este doar un aspect care trebuie luat in considerare pentru a atinge potentialul investitional pe care Romania il are. "Tari precum Cehia, Polonia, Ungaria au dublat aceasta politica de marketing oferind un mediu de afaceri favorabil. Iar pentru aceasta este nevoie de masuri legislative si cadru institutional adoptate de Guvern si facilitati puse la dispozitie de autoritatile locale", conchide Gabriela Baicu.