"Sunt mai multi bani decat proiecte bune de infrastructura"
0BEI si ISPA - doua surse de fonduri pentru infrastructura insuficient utilizate
"Romania nu trebuie sa repete greseala pe care au facut-o autoritatile din statele Uniunii Europene care au investit cu prioritate in ultimii 20 de ani in dezvoltarea sistemului de transport auto, in dauna celui feroviar", a afirmat ieri Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunitatii Cailor Ferate Europene (CER). Acesta este de parere ca sistemul cailor ferate din Romania este "unul dintre cele mai importante din Europa, avand in vedere cotele de piata pe care le detine atat la transportul de calatori, cat si la transportul de marfa". Calea ferata din tara noastra detine circa 35% din piata de transport de marfa si circa 50% din cea de calatori, in timp ce in Europa media este sub 10% la calatori si 15% la transportul de marfa. Johannes Ludewig a aratat ca Guvernul roman trebuie sa fie pregatit sa investeasca in infrastructura de transport feroviar. "Este important sa se elaboreze proiecte de infrastructura care sa fie sustinute de guvern si sa fie prezentate pentru obtinerea de finantari de la Comunitatea Europeana, avand in vedere ca, in general, sunt mai multi bani decat proiecte bune care sa se califice pentru obtinerea de finantari". Doua dintre cele mai importante surse de finantare a programelor de investitii sunt Programul ISPA si Banca Europeana pentru Investitii (BEI). "BEI este pregatita sa sustina financiar proiecte feroviare pe termen lung", a aratat directorul executiv al CER. Oficialul CER a recomandat CFR Marfa sa se implice in parteneriate cu operatori europeni de transport de marfa pentru a rezista competitiei, mai ales ca in anul 2008 va avea loc liberalizarea totala in transportul feroviar de marfa. "Calea ferata romana este suficient de mare sa ia initiativa si sa poata juca un rol activ pentru a crea aliante pe piata europeana" a spus Johannes Ludewig. Afirmatiile au fost facute in contextul unei intalniri intre o delegatie a CER si reprezentanti ai Ministerului Transporturilor. CFR SA, compania care administreaza infrastructura feroviara, a primit recent statutul de membru cu drepturi depline al CER.