Vehiculele pe motorină, un pericol uriaş pentru sănătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Considerate mai puţin poluante, motoarele Diesel emit totuşi nişte particule exterme de fine ce-ar putea fi la originea a 42.000 de decese pe an, scrie ziarul francez Le Parisien, preluat de rfi.ro.

Le Parisien publică o amplă anchetă şi trage un semnal de alarmă: vehiculele care circulă cu motorină sunt un pericol pentru sănătate. În trei decenii, numărul de maşini diesel din Franţa a crescut de la două milioane, la 24 de milioane.

Practic două maşini din trei care circulă în Franţa sunt cu motor diesel, proporţie care-i face pe mulţi analişti să vorbească despre o adevărată "excepţie franceză". Totul a început în anii 60 când generalul de Gaulle a decis să promoveze intens energia nucleară. O revoluţie care a provocat închiderea vechilor centrale electrice care funcţionau cu motorină. Astfel, statul s-a trezit cu sute de milioane de tone de motorină devenită inutilă. Pentru a scăpa totuşi de acest impresionant stoc, statul a decis să nu mai taxeze această sursă de energie.

Constructorii de automobile au pofitat aşadar de această nişă tehnologică. În anii 90, lobb-yul fostului patron de la Peugeot-Citroen va fi atât de eficient încât motoarele diesel, în anumite condiţii, vor beneficia chiar de avantaje fiscale, de "pastila verde" atribuită maşinilor ecologice. Motoarele diesel permit, e adevărat, reducerea poluării cu gaz carbonic specifică motoarelor pe benzină.

Firme precum Renault preferând să mizeze la maximum pe maşina electrică, după ce studiile au arătat că în ciuda filtrelor catalitice, circa 42 de mii de persoane mor anual din cauza particulelor fine emise de motoarele diesel.

Filtrele catalitice opresc particulele nocive, dar nu pe toate. Astfel, particulele fine şi oxidul de azot, foarte nocive pentru bronhii, se regăsesc în atmosfera oraşelor tot mai mult pentru că filtrele nu intră în acţiune decât odată ce motorul a atins o anumită temperatură, lucru care nu se întâmplă niciodată în aglomeraţiile urbane.

Aceste substanţe provoacă boli respiratorii, probleme cardiovasculare dar şi cancere la plămâni. Pe scurt, dacă poluarea cu particule fine este invizibilă pentru ochiul liber, ea este devastatoare pentru plămâni. Apoi, chiar dacă tehnologia a evoluat de două decenii încoace - un responsabil de la Citroen spune că s-au investit două miliarde şi jumătate de euro în tehnologia motoarelor - numărul de maşini pe motorină a crescut de cinci ori din 1990 încoace. Specialistul interogat de Le Parisien afirmă astfel că cei care conduc puţin - sub 10 mii de kilometri pe an - nu ar trebui să-şi ia maşină diesel. O decizie ce-ar putea fi fatală pentru industria de maşini.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite