Tot mai multe modele din clasa mică şi medie beneficiază de opţiunea 4x4

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dimensiunile reduse şi preţul mic de achiziţie reprezintă principalele atuuri ale acestor autoturisme care devin din ce în ce mai căutate pe piaţa românească Tot mai mulţi

Dimensiunile reduse şi preţul mic de achiziţie reprezintă principalele atuuri ale acestor autoturisme care devin din ce în ce mai căutate pe piaţa românească

Tot mai mulţi producători auto se orientează către segmentul 4x4. În ultimii ani, explozia modelelor Sport Utility Vehicle (SUV) a făcut ca tot mai multe companii să includă în ofertă modele cu tracţiune integrală. În prezent, poţi să găseşti tracţiune integrală şi pe "clasici" precum Toyota Land Cruiser sau Nissan Patrol, dar şi pe nou-veniţi ca Fiat Panda, Volkswagen Polo ori SUV-uri consacrate precum Toyota RAV 4, Land Rover Freelander sau Honda CR-V.

Totuşi, trebuie menţionat că tracţiune integrală nu înseamnă neapărat off-road în adevăratul sens al cuvântului. Pentru că Fiat Panda 4x4 cu siguranţă nu are capacităţile unei Toyota Land Cruiser în teren accidentat şi nici nu beneficiază de aport tehnologic măcar la jumătatea "japonezei". Dacă sunteţi pasionat de ieşiri la iarbă verde cu maşina, puteţi alege o maşină cu tracţiune integrală precum Panda, însă, dacă pasiunea merge ceva mai departe, un Land Cruiser sau un Patrol vor face faţă cu brio cerinţelor dumneavoastră.

Tracţiunea integrală te scoate din necaz

Şi totuşi de ce o "integrală" de mici dimensiuni? În primul rând, în condiţii dificile de rulare, cum ar fi drumurile cu gheaţă sau accidentate, tracţiunea integrală vă scoate din impas în momente dificile, pentru că intervine automat, fără să fie nevoie de acţionarea unei comenzi din partea şoferului. În aceste momente, cuplul motor este distribuit între puntea faţă şi spate în proporţiile optime. Un model cu tracţiune faţă îl manevrezi uşor în condiţii grele precum polei, gheaţă, zăpadă sau ploaie. La o maşină cu tracţiune spate trebuie să vă aşteptaţi să fie greu de manevrat în condiţii deosebite fără ajutorul electronicii. La modelele 4x4 nu există nicio problemă în condiţii de rulare grele chiar dacă nu ai ajutorul electronicii. Tracţiunea integrală vă scoate din încurcătură, însă nu trebuie să forţaţi nota, nici chiar cu modele ceva mai eficace în teren accidentat. Maşinile de teren, în marea lor majoritate, au propulsie integrală, cuplând-se doar la nevoie şi până la o anumită limită de viteză. Tracţiunea integrală are dezavantajul că necesită un şofer ceva mai experimentat, mai ales în situaţii-limită. În ultima perioadă, dezvoltarea electronicii pe automobile încearcă să rezolve această problemă. În cazul maşinilor de teren, tracţiunea este de obicei nepermanentă şi se cuplează atunci când aderenţa este scăzută.

Consumul ridicat de combustibil reprezintă un mare dezavantaj

La maşinile de stradă, tracţiunea 4x4 este permanentă, dezavantajul fiind un consum ridicat de combustibil, însă permite şoferilor mai puţin experimentaţi să încerce un traseu ceva mai dificil, fără a-i solicita la extrem, în mare parte datorită securităţii şi stabilităţii maşinilor cu acest gen de transmisie. Un alt "plus" al unui autoturism de clasă mică, dar cu tracţiune integrală îl reprezintă preţul de achiziţie, mult mai mic faţă de o "surată" de dimensiuni mai mari. De exemplu, un Fiat Panda 4x4, versiunea cea mai ieftină, Base, cu motor de 1.200 de cmc şi 60 de cai putere, costă 11.887 de euro, cu toate taxele, însă importatorul AutoItalia are oferte promoţională, preţul ajungând la 11.793. Pentru aceşti bani, printre altele primiţi ABS, EBD şi MSR, airgab şofer, aer condiţionat, servodirecţie sau geamuri electrice. Fiat Panda nu este singura ofertă în domeniu, o concurenţă reală venind din partea concernului Volkswagen, care de anul trecut are în ofertă un model cu tracţiune integrală în clasa mică, Polo Cross. Acesta costă 12.752 de euro, fără taxe şi oferă în dotarea de serie ABS, aer condiţionat, airbag frontal şi lateral şofer şi pasager sau geamuri electrice faţă şi spate. La preţuri sub 15.000 de euro nu găsiţi prea multe oferte, asta dacă nu luaţi în calcul achiziţionarea unui autoturism 4x4 la mâna a doua, alegere destul de riscantă, pentru că în general la maşinile cu tracţiune integrală piesele şi reparaţiile sunt destul de piperate.

Anul acesta sunt aşteptate, în Europa, nu mai puţin de şase modele SUV

Oferta de maşini de oraş cu tracţiune integrală se va îmbogăţi substanţial anul acesta. Pentru 2007 sunt aşteptate, în Europa, nu mai puţin de şase modele SUV. Printre acestea, Citroen C-Crosser, un Sport Utility Vehicle care aduce un suflu nou în gama constructorului francez, lansarea pe piaţă fiind programată pentru la vară. C-Crosser are sub capotă montat propulsorul 2,2 litri HDi care produce 156 CP cu un cuplu maxim de 380 Nm, însă mai mult ca sigur va avea în ofertă şi motorul de 1,6 litri şi 110 cai putere. Pe aceeaşi platformă tehnică se va produce şi Peugeot 4007, prima maşină de teren din istoria companiei, alături de nou Mitsubishi Outlander. Nici cei de la Nissan nu stau degeaba, chiar dacă au foarte multe modele cu tracţiune integrală.

Japonezii au pregătit pentru acest segment modelul Qashqai, ce va fi produs în Marea Britanie şi va putea fi echipat cu una dintre cele patru motorizări disponibile, dintre care două pe benzina şi două diesel. Cei de la Nissan au şi stabilit obiectivele pentru anul acesta, la capitolul vânzări: comercializarea a 100.000 de unităţi din acest model. Dacă am vorbit despre noutăţi, nu trebuie uitaţi şi liderii segmentului precum Toyota Rav 4, Land Rover Freelander sau Honda CR-V, model care le-a adus japonezilor de la Honda vânzări totale de 2,5 milioane de unităţi în cei 11 ani de prezenţă pe piaţă. Şi cu toate că bătălia pe acest segment se înteţeşte, un sondaj efectuat la nivel global de concernul financiar KPMG arată că vânzările de autoturisme 4x4 vor fi afectate de preţurile mari ale carburanţilor şi de problemele ecologice. Sondajul a fost efectuat pe un eşantion de 150 de persoane cu funcţii executive din industria de automobile. Aceştia consideră că eficienţa consumului de combustibil va fi cel mai important criteriu în alegerea unei maşini, ştiut fiind că modelele cu tracţiune integrală sunt mari consumatoare de combustibil, chiar şi în variante cu motorizare diesel. Integrală sau nu, maşina începe să devină şi în România o necesitate şi nu doar un moft, iar multitudine de modele programate pentru piaţa auto de la noi pentru 2007 nu face decât să bucure cumpărătorul, care are de unde alege. Bani să fie!

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite