VIDEO eCall creşte preţul la maşini cu 100 de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sistemul automat de alertare a serviciilor de urgenţă ar putea deveni obligatoriu din 2014. În prezent, acest sistem de alarmare nu este funcţional în niciun stat UE. Constructorii auto, dar şi companiile care furnizează tehnologia necesară spun că sistemul eCall va avea costuri estimate la 100 de euro pentru un automobil.

Constructorii de automobile vor fi obligaţi să doteze maşinile, din fabricaţie, cu un sistem care alarmează automat serviciile de urgenţă precum salvarea, pompierii sau poliţia în caz de accident.

Mai citiţi şi:

Pana in 2009 toate masinile produse in Europa vor avea sistemul "eCall"

Reprezentanţii Dacia au declarat că, în momentul în care eCall va fi dotare obligatorie, modelele de la Mioveni vor fi echipate cu acest sistem din fabrică. Mai mult, cei de la Dacia susţin că, în cazul în care costurile per automobil vor fi situate în jurul valorii de 100 de euro, suma va fi susţinută de constructor.

Cu alte cuvinte, avem toate şansele să conducem o Dacia cu eCall, dar nu mai scumpă cu 100 de euro. Reprezentanţii Bosch România spun că gigantul german a semnat deja memorandumul de susţinere a introducerii unei proceduri de dialog eCall (Interoperable In-Vehicle eCall).

Interes mare, costuri ridicate

În pofida interesului destul de crescut, la cinci ani de la lansarea campaniei eCall sistemul nu este încă operaţional în niciun stat membru UE. Comisia Europeană a încurajat autorităţile naţionale să lanseze eCall mult mai devreme, însă unele ţări sunt îngrijorate de costurile estimate - aproximativ 100 de euro pentru un vehicul. Ideea echipării autovehiculelor cu un sistem automat de alertare se bucură de şi mai mult sprijin în Europa.

În urmă cu aproximativ o lună, încă şapte ţări europene au aderat la iniţiativa UE. Recent, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Luxemburg, Malta, Polonia şi România au semnat un acord cu Comisia, care prevede introducerea, pe bază voluntară, a sistemului eCall English. În total, până în prezent, 25 de ţări europene s-au angajat să lanseze acest sistem, trei dintre ele aflându-se înafara UE (Islanda, Norvegia şi Elveţia). Constructorii auto europeni şi operatorii de telefonie mobilă sprijină lansarea sistemului, o condiţie esenţială pentru utilizarea acestuia la scară largă.

În cazul producerii unui impact puternic, sistemul eCall apelează automat numărul de urgenţă european 112, indicându-le echipelor de intervenţie locul accidentului. Apelul poate fi efectuat şi manual, prin simpla apăsare a unui buton. Indiferent dacă apelul este efectuat automat sau manual, dispozitivul transmite automat datele şi, în plus, permite o convorbire între vehiculul accidentat şi centrul de intervenţie. Astfel, şoferii şi pasagerii care nu sunt grav răniţi pot furniza mai multe date referitoare la accident.

Iniţiativa Comisiei vizează numai maşinile noi. Nu sunt prevăzute cerinţe privind echiparea retroactivă a autovehiculelor aflate deja în circulaţie. În ultimii trei ani, UE a alocat 160 de milioane de euro pentru proiecte de cercetare în domeniul tehnologiei informaţiilor, cu scopul de a ameliora siguranţa şi serviciile din transporturi.

Scump, dar face!

Costurile anuale ale implementării acestui sistem, conform calculelor UE, se ridică la aproximativ 4,55 miliarde de euro pe an. În afară de componenta umană a implementării sistemului eCall, acesta va reuşi să reducă şi pierderile financiare cauzate de evenimentele rutiere. Studiile arată că până la 26 de miliarde de euro pe an ar putea fi economisite dacă autoturismele vor fi dotate cu sistemul eCall.

În prezent, în Europa, aproape 40.000 de oameni mor anual în urma accidentelor rutiere. Până la 2.500 dintre acestea puteau fi slavate dacă apelul către serviciile de urgenţă se făcea la timp. În cazul unui accident, maşinle echipate cu sistemul eCall trimit un apel către cel mai apropiat centru de urgenţă.

Astfel, cei de la descarcerări sau de la ambulanţă află locaţia exactă a evenimentului. Asta se traduce în reducerea timpilor intervenţie pentru serviciilor de salvare cu până la 50%, în zonele rurale şi cu până la 40% în oraşe. Este evident că asta înseamnă vieţi slavate, dar va avea ca efect şi reducerea numărului de leziuni grave cauzate de accidentele rutiere.

Salvarea ajunge mai rapid

Conform studiilor UE, implementarea eCall înseamnă reducerea timpilor intervenţie pentru serviciile de salvare cu până la 50% în zonele rurale şi cu până la 40% în oraşe. Tradusă în bani, implementarea eCall înseamnă pagube mai mici cu până la 26 de miliarde de euro.

Cum funcţionează sistemul eCall

eCall iniţiază un apel către 112 prin apăsarea unui buton sau automat, datorită senzorilor din vehicul, imediat după producerea unui accident. Mai apoi se stabilesc două legături: una de voce şi alta de date. Cea de voce permite persoanelor din vehicul să discute cu operatorul, iar prin legătura de date vor fi trimise localizarea precisă, starea echipamentului eCall şi informaţii despre un posibil furnizor de servicii.

De asemenea, apelul către centrul de urgenţă poate fi făcut manual, prin apăsarea unui buton din maşină. Astfel, dacă există vreo persoană capabilă să vorbească, poate da detalii mai amănunţite despre accident.

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite