Între crossover, maşină de teren şi Sport Utility Vehicle

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Hyundai Santa Fe, Nissan X-Trail şi Ssang Yong Kyron îmbină dezideratele maşinii offroad moderne. Botezate de americani Sport Utility Vehicles, în locul învechitelor denumiri "vehicule de

Hyundai Santa Fe, Nissan X-Trail şi Ssang Yong Kyron îmbină dezideratele maşinii offroad moderne.

Botezate de americani Sport Utility Vehicles, în locul învechitelor denumiri "vehicule de teren" sau "maşini 4x4, împărţite pe numeroase categorii şi adaptate la necesităţile cotidiene, aceste modele devin tot mai populare pe străzile din România.

Contrar aşteptărilor, nu doar românii potenţi financiar au devenit clienţi, adoptând SUV-urile ca maşini de familie, în detrimentul clasicei limuzine break, eterna maşină dedicată familiei. Datorită succesului repurtat, SUV-urile sunt preferate în detrimentul monovolumelor sau berlinelor de clasă medie şi mare, după cum o arată cifrele APIA pe 2007.

În topul autoturismelor de la noi, SUV-urile ocupă un onorant loc trei, în urma autoturismelor de oraş şi a celor compacte. Deşi SUV-urile nu sunt chiar ieftine, preţul acestora nu incomodează deloc cumpărătorul român. În alte state europene, acest tip de maşină nu este atât de vândut, însă la noi nu contezi dacă nu ai în garaj şi un asemenea exemplar. Drept urmare, şi pentru 2008, analiştii aşteptă o creştere a vânzărilor pe acest segment auto, aceştia preconizând 20.000 de unităţi comercializate până la sfârşitul acestui an.


Hyundai, lider autoritar la SUV-uri în România


Dacă tot se află la putere, am hotărât să testăm trei modele care fac parte din clasa SUV-urilor. Dacă scopul este acelaşi, adică o maşină care să facă faţă în teren accidentat, dar şi pe şosea, mijloacele au fost abordate diferit de cei trei producători auto.


Hyundai Santa Fe este în prezent al doilea cel mai bine vândut SUV, după fratele Tucson. SUV-urile Hyundai au înregistrat pe parcursul anului 2007 o cotă de piaţă de 32 la sută din segmentul autoturismelor de teren, cu 5.853 unităţi vîndute, rezultate cu adevărat impresionante.

Noua generaţie Hyundai Santa Fe este foarte apreciată de români, drept dovadă stând statisticile APIA: la finele anului 2007, Hyundai Santa Fe ocupa primul loc la categoria SUV-urilor compacte, cu 2.538 de uniţăţi vândute, din care peste 80% echipate cu motorizarea 2,2 CRDI.

La interior, Hyundai Santa Fe se vede că este o maşină dedicată plimbărilor lungi, confortul fiind pe primul plan. Nivelul de echipare al maşinii testate includea, în dotarea de serie, tapiţerie din piele, climatizare automată bizonală cu filtru de polen pentru locurile din faţă şi climatizare manuală pentru cele spate. De apreciat este ergonomia scaunelor, dar şi posibilitatea ajustării spătarului banchetei spate, care poate fi fracţionată, ceea ce ridică confortul pasagerilor spate mai ales la drumurile lungi.

Hyundai Santa Fe obţine o notă foarte mică pentru inserţiile din imitaţie de lemn şi finisaje. Oricum, există pe piaţă modele cu pretenţii mult mai mari care oferă aceeaşi calitatea a materialelor de interior. Portbagajul nu reprezintă o referinţă în domeniu, însă este mai mult decât suficient.

O familie compusă din 4-5 membri poate călători lejer alături de cele trebuincioase într-o vacanţă sau un week-end undeva în afara oraşului. Din punct de vedere dinamic, maşina se comportă foarte bine, având în vedere că este vorba de o maşină destul de grea, cu centrul de greutate destul de sus.


Dinamică bună pentru o maşină de teren


Santa Fe stă foarte vine pe virajele strânse, stabilitatea maşinii fiind, nu exagerez, aproape de "exemplară". Totuşi, caroseria greoaie îşi spune cuvântul în momentul în care încerci manevre ceva mai curajoase, mai ales dacă maşina este încărcată. Greutatea maşinii o resimte atât şoferul, cât şi pasagerii, mai ales în momentele de frânare, aspectul fiind comun la aproape toate SUV-urile.

Sistemul de frânare are de luptat din greu cu forţele de inerţie generate la frânare de greutatea maşinii, dar, cu toate acestea, răspunde eficient, efectul de fading apărând destul de târziu după utilizarea excesivă a frânelor. Cel mai ieftin model Hyundai Santa Fe costă 26.168 de euro cu TVA şi beneficiază de un propulsor pe motorină de 2,2 litri cu tracţiune doar pe puntea faţă. Nu cred că există în prezent, exceptând pieţele SUA şi Japonia, un constructor care să rivalizeze cu cei de la Nissan la capitolul modele 4X4.


Nissan, un clasic offroad


Constructorul japonez a reuşit să se impună în Europa, în special ca producător de maşini destinate escapadelor în afara oraşului. Unul dintre conceptele de succes este şi Nissan X-Trail, o încercare a companiei nipone de a îmbina calităţile unei maşini de teren cu funcţionalitatea unui automobil destinat familiei. Designul lui X-Trail s-a schimbat, însă stilul a rămas foarte apropiat de cel al primului model.

Există voci care susţin că "noul" X-Trail este mult spus, pentru că este o restilizare a vechii generaţii. Chiar şi aşa, X-Trail se prezintă bine la aproape toate capitolele. Designul este colţuros şi inspiră soliditate, motorizările şi sistemul de tracţiune sunt de ultimă generaţie, preţul este competitiv, iar calitatea asamblării este apropiată de cea a berlinelor de oraş.

Ce atrage la X-Trail sunt dimensiunile destul de compacte, garda la sol apreciabilă şi înălţimea maşinii, comparabilă cu cea a unui Logan. Exact ce-ţi trebuie în oraş, dar şi undeva pe coclauri, unde tracţiunea integrală pare a fi o mână de ajutor întinsă de Dumnezeu. Am testat X-Trail în teren accidentat, un amestec de noroi şi şleauri destul de adânci, şi doar curiozitatea m-a împins să cuplez în modul 4X4.

Altfel, maşina face faţă provocărilor şi fără tracţiunea integrală, cu condiţia ca anvelopele să fie dedicate terenului accidentat. Spre deosebire de "monştrii" Pathfinder şi Patrol, micul X-Trail beneficiază doar de sistemul de tracţiune "all mode", cu variantele "auto" şi "lock", însă, chiar în absenţa opţiunii "low", are abilităţi offroad de invidiat. Roteşti butonul din poziţia 2WD în AUTO, iar sistemul de tracţiune va analiza terenul în timp ce maşina se deplasează, oferind fiecărei roţi exact forţa de care are nevoie. Pentru mai multă aderenţă alegi LOCK.


Specialistul 4X4


Cu ALL MODE 4x4-i chiar şi dealurile sunt uşor de abordat. Sistemul DDS, varianta Nissan la asistenţa la coborare, menţine controlul vitezei fără să mai fie nevoie să frânezi, în timp ce sistemul USS (asistenţă la urcarea în rampă) va asigura că maşina înaintează lin pe un urcuş abrupt, fără să "scape" înapoi. Prin urmare, nu o să aveţi probleme majore pe niciun fel de traseu offroad, iar pe drumurile forestiere maşina se simte ca pe o şosea din centrul oraşului.

Motorul turbodiesel de 2 litri şi 173 de CP oferă suficientă putere pentru situaţiile mai dificile, iar cuplul este mereu la îndemână. Noul propulsor este cel mai puternic motor disponibil pentru X-Trail. Tehnologia avansată include injectoare piezo-electrice şi o duză variabilă la turbocompresor, care oferă un cuplu foarte bun şi o acceleraţie destul de vioaie.

Acest propulsor are o curbă de cuplu destul de flexibilă, iar aproape 90% din putere este disponibilă de la 1750 de rotaţii pe minut. Pe şosea, dinamica maşinii este bună, virajele ceva mai strânse fiind abordate destul de bine, chiar dacă se remarcă o înclinare prea mare. Problema este imediat remediată de sistemul de control al stabilităţii. Nu încercaţi însă "ghiduşii" şi manevre "ca în filme", pentru că X-Trail nu este maşină destinată demarajelor în trombă de la semafor sau derapărilor controlate.

20.000 reprezintă vânzările estimate de specialişti pentru modelele Sport Utility Vehicle pe piaţa românească în 2008.


Ssang Yong, SUV pentru terenuri grele


Sud-coreenii calcă pe urmele japonezilor şi ţin morţiş să aibă cât mai multe modele destinate ieşirilor în afara şoselei, pe cât mai multe continente. Ssang Yong este, prin definiţie, un constructor dedicat maşinilor de teren, un fel de Nissan din Coreea de Sud. Totuşi, producătorul coreean mai are mult de tras până să ajungă la calitatea produselor Nissan sau Hyundai.

Despre designul modelelor de la Ssang Yong, numai de rău s-a vorbit, şi aici pot fi invocate creaţii precum Rodius, Actyon şi chiar Kyron. Probabil că departamentul de design de la Ssang Yong vrea să atragă prin originalitate, în detrimentul unui desen clasic al caroseriei. Oricum, designul reprezintă unul dintre cele mai subiective capitole din industria auto.

Revenim la Kyron, modelul testat de noi, şi menţionez că nici la capitolul calitatea asamblării compania sud-coreeană nu face o figură foarte frumoasă. Însă preţul destul de mic, în comparaţie cu competitori precum Santa Fe şi X-Trail, îşi spune cuvântul. Până la urmă nu cumperi o siglă, ci un amalgam de fier, plastic şi componente electrice şi electronice în care te deplasezi.

Stabilitatea lui Kyron este acceptabilă la viteze şi mai mari, în condiţii de tracţiune 4x4 sau 2X4, şi trebuie să menţionez că apar probleme la acest capitol, la negocierea virajelor mai strânse. Nu încercaţi viteze mai mari de 150-170 km/h, pentru că voiajul devine riscant. În fapt este vorba de o maşină destinată plimbărilor prin noroi, zăpadă şi alte obstacole ale naturii. Altfel, încercaţi un SUV supersport german sau britanic, pentru că Ssang Yong joacă în altă ligă.


Motorizări performante


Cuplul motor şi tracţiunea integrală comandată electronic printr-un buton de pe bord transformă Ssang Yong Kyron într-o maşină extrem de manevrabilă şi capabilă în teren accident. Sub capotă se află un propulsor diesel de 2,7 litri ce dezvoltă 165 CP obţinuţi din cinci cilindri ce reuşesc să impresioneze la capitolul cuplu şi rafinament. Din acest punct de vedere, versiunea de top a modelului Kyron poate concura cu SUV-uri mult mai galonate, cum sunt Hyundai Santa Fe sau Nissan X-Trail.

Propulsorul lui Kyron este cuplat la o cutie de viteze automată în cinci trepte, exact ce îţi trebuie în infernul din traficul bucureştean. Pentru drumurile mai lungi, în care eşti nevoit să foloseşti întreaga puterea maximă a propulsorului, cutia de viteze automată poate funcţiona în modul secvenţial, mai practic în depăşirile întârziaţilor de pe şosea.

Rapoartele pot fi schimbate, fie de pe schimbator, fie de pe volan. Fiind vorba de un propulsor de origine Mercedes, trebuie spus că modelul coreean impresionează de la prima apăsare a pedalei de acceleraţie. Cuplul de 340 Nm este mai mult decât suficient, iar cei 165 de cai putere pun umărul să te ajute la drum întins, reuşind să ajungă la 160-170 de km/h fără prea mari eforturi.

Creştere de 80% pe acest segment

Piaţa auto românească nu conteneşte să uimească specialiştii, înregistrând creşteri mai mult decât semnificative pe aproape orice segment.

Totuşi, de departe, cea mai spectaculoasă evoluţie a fost înregistrată în clasa Sport Utility Vehice (SUV), unde vânzările de anul trecut au fost mai mari cu aproape 80%, comparativ cu 2006. În 2007, în România, s-au vândut 14.000 de SUV-uri, cu 12.000 de unităţi mai mult faţă de cele 2.000 comercializate acum doi ani.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite