Volkswagen, motiv de scandal între UE şi Germania

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Justiţia europeană a condamnat Germania pentru legea ce protejază de aproape 50 de ani grupul Volkswagen, principalul constructor de maşini din Europa, de eventuale tentative de preluare din

Justiţia europeană a condamnat Germania pentru legea ce protejază de aproape 50 de ani grupul Volkswagen, principalul constructor de maşini din Europa, de eventuale tentative de preluare din partea altor companii, a anunţat un purtător de cuvânt al Curţii Europene de Justiţie.

Se aşteaptă ca decizia UE să afecteze viitoarea conducere a grupului Volkswagen, din care rivalul Porsche deţine 31% din participaţii, anunţă Reuters. Decizia va contribui de asemenea la o mai bună administrare din partea Comisiei Europene a problemei acţiunilor tip "golden share", pachete strategice de acţiuni, deţinute de guverne din anumite companii.

Acţiunile companiilor Volkswagen şi Porsche au crescut imediat după aflarea veştilor. Executivul UE a dat în judecată statul german pentru aşa-numita "lege Volkswagen", afirmând că aceasta reprezintă o ameninţare la adresa liberei circulaţii a capitalului, unul dintre principiile de bază ale pieţei libere din Uniunea Europeană.

"Menţinând în vigoare prevederile legii Volkswagen privind limitarea drepturilor de vot în cadrul consiliului de administraţie la 20% şi stabilirea unei minorităţi de blocaj de 20%, Republica Federală Germană nu şi-a îndeplinit obligaţiile", a declarat Curtea Europeană de Justiţie (CEJ).

Decizie anticipată pe două niveluri

Implicaţiile pe care le aduce aceasta pentru viitorii proprietari ai Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa, şi noile puteri ale Comisiei asupra acţiunilor tip "golden share". Executivul UE se foloseşte de puterile CEJ pentru a preveni statele membre să se folosească de acţiunile strategice deţinute în companii în scopul de a împiedica eventuale preluări ostile.

Prin abrogarea legii din 1960, compania germană Porsche îşi poate consolida controlul asupra firmei Volkswagen, majorându-şi participaţia de 31%, transformând-o într-o participaţie majoritară. Sub "legea Volkswagen", drepturile de vot ale firmei Porsche în cadrul consiliului de administraţie erau reduse la 20% (procent maxim acordat pentru fiecare acţionar în parte).

Legea stipula de asemenea că Germania şi Saxonia Inferioară, statul din care provine firma Volkswagen, aveau posibilitatea de a numi doi membri în consiliul de supraveghere al firmei. Guvernul german nu mai este acţionar al Volkswagen, însă Saxonia de Jos este cel de-al doilea investitor al grupului.

Anularea legii strică relaţia cu sindicatele

În plus, majoritatatea necesară adoptării unor rezoluţii - precum unele legate de preluări - este de peste 80%, peste nivelul obişnuit de 75%, oferind astfel statului Saxoniei Inferioare un veritabil drept de veto. Porsche a salutat această decizie, precizând că a acceptat reprezentanţii Saxoniei Inferioare în cadrul consiliului de supraveghere al VW.

"Nu s-a decis încă nimic privind procedurile adoptate de acum înainte. Vom discuta această decizie în cadrul consiliului de supraveghere. Acest consiliu este cel în măsură să decidă privind direcţiile noastre în viitor", a declarat un purtător de cuvânt al Porsche.

Anularea acestei legi ar putea pune capăt deceniilor de bună înţelegere între managementul şi sindicatele VW, care şi-au desfăşurat activitatea într-un sistem de codeterminare, prin care lucrătorii primesc un drept major de decizie privind felul în care este condus grupul. Guvernul Berlinului şi Saxoniei Inferioare au făcut apel pentru menţinerea acestei legislaţii, care, conform acestora, nu încalcă legislaţia europeană.

Ca urmare a deciziei CEJ, guvernul german a anunţat că va modifica legea ce protejază grupul Volkswagen de eventuale preluări ostile, conform unui purtător de cuvând al Ministerului de Justiţie.

"Vom demara imediat procedura legislativă pentru a efectua aceste modificări", a declarat purtătorul de cuvânt. Acesta a spus că deocamdată nu este clar dacă "legea Volkswagen" va fi abrogată sau modificată.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite