Toyota atacă Volkswagen cu propriile arme, pe piaţa europeană
0Cei doi producători auto aruncă în luptă modele noi, prin care speră să câştige o cât mai mare cotă de piaţă din segmentul C, cel mai de succes în Europa Cei doi mari producători
Cei doi producători auto aruncă în luptă modele noi, prin care speră să câştige o cât mai mare cotă de piaţă din segmentul C, cel mai de succes în Europa
Cei doi mari producători au lansat pe piaţă două modele prin care speră să cucerească noi clienţi. Şi Volkswagen, şi Toyota au o bogată istorie în spate pe acest segment de piaţă.
Noul VW Jetta, în fapt un Golf V cu portbagaj, continuă tradiţia sedanului derivat din modelul Golf, începută acum mai bine de 30 de ani. Primele modele sedan derivate din Golf I şi II au fost denumite Jetta şi în Europa, dar şi în America de Nord sau pe alte pieţe. Varianta sedan a Golfului III a avut numele schimbat pe piaţa europeană, fiind denumit Vento, iar penultimul model, poate şi cel mai reuşit ca design, a fost botezat Bora. În 2007, constructorul german a revenit la denumirea de bază, Jetta. Privit din faţă, noul VW Jetta seamănă foarte mult Golf V, excepţie făcând grila radiatorului, iar din spate şi lateral arată ca un Passat mai mic. Dacă la capitolul design maşina nu impresionează, motorizarea nu mai are niciun fel de taină pentru posesori de Volkswagen, pentru că este vorba de cunoscutul diesel 1,9 TDI de 105 CP. Acest propulsor trage bine la aproape orice turaţie, consumul fiind undeva între 8,1 şi 8,2 litri la sută.
Varianta diesel, pentru cei care parcurg peste 30.000 de km/an
Motorizarea diesel este recomandată celor care parcurg cel puţin 30.000-40.000 de kilometri pe an, pentru că diferenţa de preţ între propulsoarele pe benzină şi cele pe motorină este destul de mare. Poate cea mai mare hibă a acestei varinate diesel de la Jetta este insonorizarea foarte slabă a habitaclului, pentru că de la 1.500-1.800 de rotaţii pe minut în sus, motorul huruie deranjant în interior. Poate doar CD-ul să mai facă faţă propulsorului. Un alt minus ar putea fi trecut în dreptul spaţiului de la picioare pentru şofer, pentru că genunchiul piciorului drept este tot timpul lovit de consola centrală dintre cele două scaune. Iar subsemnatul, unul dintre cei care a testat maşina, are doar 1,72 cm. Mă gândesc cum se descurcă persoanele de peste 1,85 cm la volanul noului Jetta. Portbagajul este probabil cel mai mare câştig al noului model, cu cei 527 de litri fiind o referinţă în domeniu. În România, cel mai ieftin Jetta Trendline costă 13.809 euro, fără taxe, în dotarea de serie fiind incluse ABS, aer condiţionat, airbag cap, faţă/spate, inclusiv airbaguri laterale faţă, airbag frontal şofer şi pasager. Actualul model Jetta a fost introdus pe piaţă din România în august 2006, fiind înregistrate în total 503 livrări, din care 259 în 2007.
Toyota Corolla a ajuns la episodul zece
Începând cu 1966, anul lansării sale, Toyota Corolla a fost cea mai bine vândută maşină la nivel mondial, cu un număr de aproape 32 milioane de unităţi. În 2005, Corolla a fost modelul cu cele mai bune vânzări, cu o cifră totală de 1.400.000 de unităţi vândute în întreaga lume, din care 850.000 de unităţi au fost modelul sedan. Odată cu lansarea noii generaţii de sedan în Segmentul C, Toyota urmăreşte atingerea unei cifre de peste un milion de unităţi vândute anual.
Pentru Corolla a rămas disponibilă doar versiunea de caroserie în trei volume. Toyota şi-a propus să vândă, la nivel mondial, 89.000 de unităţi în acest an. Iar pentru România, importatorul Toyota spune că se aşteaptă să vândă noul model în peste 2.500 de exemplare. În viziunea celor de la Toyota România, clientul noului model Corolla are vârsta cuprinsă între 30-45 ani, familist, deschis câtre nou. Acesta are nevoie de o maşină de familie, drept pentru care va face o alegere pragmatică. Din orice unghi ai privi Corolla, aceasta seamănă destul de mult cu fratele mai rafinat, Lexus IS, modelul vechi. Şi asta se vede la aripile faţă, capota şi oglinzile exterioare. Materialele de interior sunt la calitatea cu care niponii ne-au obişnuit, poate o notă proastă pentru plasticul de pe interiorul uşilor, unde sunt poziţionate butoanele pentru deschiderea geamurilor. Scaunele sunt comode şi au multiple reglaje. Versiunea testată de noi, cu motorizarea de benzină de 1.6 şi 124, este destul de "puturoasă". Motorul se simte bine, evident, ca orice propulsor pe benzină, undeva la peste 4.000 de turaţii. Logic dacă ne gândim că abia pe la 5.700 rot/min se atinge cuplul maxim. Asta înseamă consum mărit de combustibil. Izolarea fonică a habitaclului este destul de bună, nu însă dacă se depăşeşte pragul celor 3.500 de turaţii pe minut. Suspensia amortizează destul de bine denivelările din carosabil, poate un pic cam rigidă caroseria, iar sistemul de frânare este eficient. La interior, poate cel mai interesant detaliu îl reprezintă ceasurile de bord, cu un aspect futurist, existând chiar şi o denumire a acestora: Optitron. Sistemul iluminării ceasurilor de bord se regăseşte pe toate versiunile. La detalii avangardiste poate fi trecut şi sistemul de pornire a motorului. Noua Corolla nu are contact şi nici cheie de contact, ci doar telecomanda şi deja celebrul buton Start/Stop. Pentru a porni motorul trebuie să apăsaţi pedala de ambreiaj, iar în interiorul acestui buton se aprinde un led verde, după care apăsaţi. Dacă vreţi doar să "puneţi contactul", apăsaţi scurt acest buton. Probabil că nu reprezintă o revoluţie în domeniu, dar primeşte o notă bună la capitolul "impresie artistică", alături de sistemul de iluminare a ceasurilor de bord.
Lista de dotări opţionale, mulţumitoare
Noua Corolla este echipată cu un nou sistem de frânare, ce permite atingerea unui nivel crescut de siguranţă activă, indiferent de condiţiile de drum. Controlul sistemului de frânare este asigurat de Sistemul Pentru Prevenirea Blocării Roţilor la Frânare (ABS), cu Sistem Electronic de Distribuţie a Forţelor de Frânare (EBD) şi Sistem de Asistenţă la Frânare (BA), oferite ca dotare standard. Sistemul de Control al Stabilităţii Vehiculului (VSC), adică ESP în varianta Toyota şi Sistemul de Control al Tracţiunii (TRC) sunt disponibile în funcţie de nivelul de echipare. Motorul pe benzină de 1.6 litri este un nou motor dual VVT-i cu performanţe excelente şi consum rezonabil. Noua tehnologie dual VVT-i ajustează permanent timpii de deschidere ai supapelor de admisie şi ai supapelor de evacuare, pentru a asigura o eficienţă maximă, indiferent de condiţiile de exploatare a motorului. Am testat această versiune de motorizare în aglomeraţia din Bucureşti, consumul fiind destul de redus, între 9,5 şi 9,7 litri în ciclu urban. Versiunea testată a fost cea mai scumpă variantă pe benzină, ce costă 19.349 de euro, cu toate taxele incluse. Pentru aceşti bani primiţi aer condiţionat automat, radio CD cu MP3 player, şase boxe, comenzi audio pe volan. Lista dotărilor de siguranţă este şi mai lungă. Airbaguri frontale pentru şofer şi pasager, airbaguri laterale faţă, airbaguri tip cortină şi pentru genunchi. Poate cea mai interesantă "găselniţă" a celor de la Toyota este sistemul Smart Entry & Push Start, util mai ales pentru doamnele şi domnişoarele care nu-şi găsesc cheia în "haosul" din geanta proprie, uneori valabil şi pentru domni.
Preţuri între 14.756 şi 20.975 de euro
În România, cea mai ieftină Corolla este versiunea "Terra" 1.4 VVT-i 97 CP, care costă 14.756 de euro. Dacă vă orientaţi către motorul mai mare pe benzină, de 1.6 şi 124 CP, trebuie să scoateţi din buzunar cel puţin 16.957 de euro, contravaloarea echipării "Luna". Pentru doritorii de propulsoare diesel, motorizarea 1.4 D4D pe varianta de echipare Terra de 90 CP este cea mai ieftină şi costă 16.273 de euro, iar dacă nu vă mulţumiţi doar cu consum redus şi doriţi şi performanţă, atunci puteţi opta pentru varianta de 2.0 echiparea Sol de 126 CP, ce reprezintă şi cea mai scumpă versiune la 20.975 de euro. Preţurile includ toate taxele, mai puţin cea de primă înmatriculare, de care nici nu vom scăpa prea curând. Întreţinerea unei Toyota Corolla nu este deloc usturătoare pentru proprietar. Dacă alegeţi varianta de motorizare 2.0 D4D de 126 de CP, prima revizie, cea de 15.000 de km, vă costă 115 euro, fără TVA. În aceşti bani sunt incluse schimbul de ulei, filtru de ulei şi manopera. Următoarea revizie, de 30.000 de km, este ceva mai costisitoare, 273 de euro, pentru că sunt schimbate filtrul şi uleiul de motor, filtrul de aer, filtrul de combustibil, cel de polen şi lichidul de frână. Dacă o să folosiţi maşina până la 90.000 de km, atunci totalul costurilor cu reviziile ajung să vă coste aproape 1.500 de euro.
Renault Megane şi Ford Focus, principalii concurenţi
Volkswagen Jetta şi noua Toyota Corolla vor avea de "furcă" în continuare cu o serie de berline compacte care au deja un nume în România. Aici trebuie să amintim de veteranul şi liderul incontestabil al gamei, Renault Megane Sedan. Varianta de bază, 1.4 Authentique 100 CP, costă 13.749 euro. Varianta în trei volume a Meganului s-a vândut în 2006 în 5.612 exemplare. Ford Focus Sedan este un alte concurent serios, care în varianta de bază, 1.4 Ambiente 80 CP, costă 13.101 euro, cu toate taxele incluse. Poate alţi doi concurenţi să fie Mazda 3 Sedan alături de Honda Civic Sedan, însă vânzările nu le propulsează în postura de candidaţi serioşi.