Test „Adevărul“: Mitsubishi i-MIEV, test cu emisii zero
0„Adevărul“ a fost pentru două zile proprietarul uneia dintre puţinele maşini electrice din România, Mitsubishi i-MIEV. Autoturismul le aduce şoferilor adevărate provocări.
O maşină electrică este diferită din toate punctele de vedere faţă de una normală, senzaţiile sunt ciudate, de la lipsa sunetului motorului, tipul de frânare până la constanta grijă de a te uita la autonomie. La volanul unei astfel de maşini, fiecare drum mai lung se transformă în calcule complexe de optimizare, iar pornirea de a apăsa pedala de acceleraţie este domolită de raţionamentul „cu cât o apăs mai mult, cu atât se vede cum scade autonomia".
Strictul necesar pentru şofer
La exterior, i-MIEV arată ca o maşină normală de oraş, dar preţul este acela al unei limuzine din clasa medie din segmentul premium sau chiar al unui SUV al unui brand normal. Proporţiile sunt scuzate de faptul că trebuie ca maşina să fie cât mai compactă pentru a folosi cât mai eficient curentul din acumulatori. Instrumentarul de bord este special proiectat pentru maşinile electrice, având indicator pentru consum, autonomie şi dacă se rulează „Eco" sau „Power". Având în vedere preţul maşinii, aveam aşteptări mai mari la materialele şi finisajele din interior, dar să nu uităm că i-MIEV este bazată pe o tehnologie nouă, iar aceasta este una mai scumpă.
Ne aşteptam ca interiorul să fie ceva mai high-tech şi să aibă o mulţime de luminiţe ciudate, dar acestea consumă curent
În interior, şoferul regăseşte strictul necesar: geamuri electrice faţă, climatizare automată (pe care te gândeşti de două ori înainte să o foloseşti din raţiuni economice), un radio-CD after-market şi câteva spaţii de depozitare. Scaunele sunt destul de confortabile, iar în partea spate este suficient loc pentru două persoane chiar şi la drumuri mai lungi. În ciuda faptului că undeva jos sunt acumulatorii, portbagajul oferă şi el spaţiu pentru două trollere.
150 de kilometri cu 8 lei
Comportamentul dinamic al i-MIEV este unul bun, în ciuda faptului că acumulatorii schimbă un pic modul de construcţie. Acceleraţia este asemănătoare cu cea a unui vehicul cu motor termic cu putere mai mare de 110 CP, cuplul maxim la propulsoarele electrice fiind disponibil instant. În ciuda roţilor de dimensiuni mai mici, maşina eco trece peste denivelările drumurilor din oraş cu brio şi fără a-i deranja prea mult pe cei din interior.
i-MiEV este un automobil de aproape 2,5 metri lungime şi 1,5 m lăţime. Este echipat cu un motor electric de 67 CP (47 CP - putere maximă continuă) şi o autonomie de 150 de kilometri. Un plin de curent pentru această autonomie ia cam opt ore şi costă în jur de 8 lei. În cazul unei maşini clasice, 150 de kilometri ar presupune un consum de 12 litri de benzină şi ar costa peste 50 de lei. La aceste costuri se adaugă uzura maşinii şi reviziile lunare, acestea fiind evitate în cazul unui motor electric care este foarte fiabil.
Costurile pentru mediu sunt minime, acestea fiind prezente doar dacă luăm în calcul amprenta de carbon rezultată în urma producerii curentului electric care a încărcat acumulatorii maşinii.
+
- Disponibilitatea imediată a cuplului maxim.
- Comoditate în conducere.
- Costul per kilometru.
-
- În portbagaj nu este foarte mult loc.
- Grija de a te uita la autonomie.
- Preţ destul de mare, dar există o subvenţie.

Mitsubishi i-MIEV
0-100 km/h: 15,9 secunde
Viteza maximă: 130 km/h
L/l/î: 3.475/1.475/1.610
Putere maximă continuă: 35 kW
Putere maximă: 49 kW/2500 - 8000 rpm
Cuplu maxim (Nm): 180 Nm/0 - 2000 rpm
Cutie de viteze: automată (electrică)
Autonomie: 150 km
Preţ: 36.640 de euro cu TVA
