Suzuki Swift şi Peugeot 207, alternativa la maşinile germane din clasa mică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu preţuri competitive, design interesant şi motorizări performante, atacul francezo-nipon asupra teutonilor poate fi încununat de succes Maşinile de dimensiuni medii şi mici fac furori

Cu preţuri competitive, design interesant şi motorizări performante, atacul francezo-nipon asupra teutonilor poate fi încununat de succes

Maşinile de dimensiuni medii şi mici fac furori pe piaţa auto europeană, motiv pentru care în bătălia pe acest segment sunt prezenţi toţi producătorii auto care se respectă. Fie că e vorba de Volkswagen, Opel, Peugeot sau Toyota, Hyundai sau Suzuki, clasa mică reprezintă un tort din care toţi vor o felie cât mai mare.

Dacă modelele germane şi franceze sunt arhicunoscute pe piaţă autohtonă, Suzuki este cunoscut de majoritatea românilor doar prin motociclete de excepţie. Totuşi, compania niponă are cu ce să concureze şi în industria auto, japonezii fiind prezenţi pe piaţa românească printr-o gamă bogată de modele. Poate cel mai cunoscut, evident, şi cel mai vândut, la noi, este Suzuki Swift, model ce a înlocuit vechea serie care s-a produs timp de aproape douăzeci de ani, din 1985 şi până în 2004. Un adevărat record în industria auto internaţională unde un model este prezent pe piaţă cel mult şapte sau opt ani.

Designul, inspirat prea mult de la Mini Cooper

Designul maşinii, cunoscut din conceptele S şi S2, dezvăluite de-a lungul anilor la saloanele auto, este criticat de unii, care consideră că Swift este o copie palidă a mult mai celebrului Mini Cooper. Alţii sunt atraşi de acest desen al caroseriei şi spun că lasă impresia unei maşini simpatice. Modelul a obţinut patru stele la testele EURO NCAP. Ca dotări de siguranţă, în echiparea de bază, Swift oferă sistem ABS cu distribuţia forţei de frânare EBD, airbag şofer şi pasager, bare laterale de protecţie în uşi, centuri retractabile, pretensionate, imobilizator motor, sistem decuplare pedalier în caz de accident sau sistemul ISO-FIX de prindere a scaunului pentru copii.

Motorul diesel este puternic şi consumă puţin

Noul Swift are două propulsoare pe benzină, de 1,3 şi 1,5 litri, de 92 CP, respectiv 102 CP. Pentru primul, producătorul anunţă un consum de 8 l/100km urban şi 5.1 l/100km extraurban. Motorizarea diesel are 1,3 litri şi dispune de 69 CP, care îşi fac treaba din plin, pentru că la volan simţi că ai cel puţin 90 de CP disponibili sub capotă. Suzuki Swift are disponibile două transmisii, o cutie manuală şi una automată, ambele cu cinci viteze. Motorul diesel cu turbo intercooler are emisii reduse de gaze poluante şi un consum foarte mic, undeva pe la 6,7 litri în traficul din oraş şi 5-5,5 litri extraurban. Transmisiile au fost alese pentru a pune accent pe plăcerea de a conduce. Cutia manuală cu cinci viteze, montată pe motoarele pe benzină de 1,3 şi cel diesel este precisă, rapidă, iar cea automată, disponibilă pe motorizarea de 1,5 şI 102 CP oferă avantajele manevrării automatizate, dar şi manuale, pentru un condus economic şi relaxat. Asta dacă deţineţi puteri supranaturale să ajungeţi să conduceţi relaxat în iadul traficului din Bucureşti. Stabilitatea acestei maşinuţe este de invidiat, pentru că la viteze de peste 150 de km/h vă simţiti ca într-o compactă din clasa C, Suzuki Swift reuşind să rămână lipită de şosea.

Habitaclu spaţios, cu materiale de bună calitate

Spaţiul interior a fost bine gândit, nu există artificii inutile de design, desenul interior fiind cât de poate de simplu, însă spaţios, având în vedere dimensiunile mici ale maşinii. Planşa de bord nu este încarcată, comenzile fiind simplificate şi amplasate ergonomic, astfel încât nu apeşi pe trei butoane în acelaşi timp ca la alte modele. Plasticul de pe bord şi portiere este de bună calitate, chiar dacă odată cu trecerea timpului îmbinările încep să scarţâie, zgomotul devenind dernajant. Problema o puteţi rezolva, cel puţin temporar, prin pornirea instalaţiei audio de bună calitate pentru o maşină din clasa mică. Am întâlnit modele cu pretenţii de lux, la care instalaţia audio reda mai slab calitativ decât patefonul bunicilor.

Portbagajul are o capacitate de 213 litri, deci nu este o referinţă în domeniu. În schimb, bancheta din spate se pliază, iar, ca o dotare de confort, haionul beneficiază de deschidere electrică. De la intrarea oficială pe piaţa auto din România, din 2005, Suzuki Swift a reuşit să încânte 182 de clienţi. Puţin, ar spune unii, însă parcă sunt pline străzile de Skoda Fabia, VW Polo sau Opel Corsa. Cu Swift ieşi un pic în evedenţă, însă, cel mai important, maşina surprinde plăcut la mai toate capitolele. Primele trei revizii vă scot din buzunare 96, 107 şi 183 de euro, la care mai adăugaţi ora de manoperă, încă 55 de lei, plus TVA.

Dacă aveţi ghinionul să spargeţi un far, trebuie să scoateţi din buzunare 125 de euro, în timp ce pentru un parbriz vă aşteaptă o factură de 191 de euro. Tabla este ceva mai ieftină, pentru că o aripă faţă costă doar 83 de euro, comparativ cu cei 106 euro, cât trebuie să plătiţi pentru o oglindă retrovizoare.

Peugeot 207, design spectaculos, dar nu şi practic

Actualul model al francezilor în clasa mică are de onorat o carte de vizită impresionantă. Producţia record obţinută de Peugeot cu modelul 205, 5 278 000 de unităţi vândute între anii 1983 şi 1998 a reuşit să fie depăşită de cea înregistrată de modelul 206. Lansat în luna septembrie 1998, Peugeot 206 a atins cifra magică de şase milioane de unităţi vândute, la sfârşitul lui aprilie 2007.

Vânzări la care visează mulţi dintre actorii principali de pe piaţa auto europeană. Sarcină dificilă pentru Peugeot 207 cu aşa "strămoşi" care se pot lua la "trântă" cu mai marii vânzărilor din Europa, mai ales că modelul 206 încă se află în producţie. Comparativ cu precedentul model, 207 reprezintă un pas înainte pentru cei de la Peugeot.

Designul măşinii este în tendinţele lansate de fratele mai mare, 407. Micul leu se prezintă cu linii fluide, îndrăzneţe, care au reuşit să se distanţeze de celelalte modele ale clasei, unele mult prea banale.

La capitolul ergonomie 207 nu stă prea bine

Dacă desenul este, să zicem, de nota 9, nu acelaşi lucru se poate afirma despre ergonimie. Aceasta a fost sacrificată în detrimentul designului, spaţiul interior fiind destul de mic, comparativ cu modele concurente, unele reuşind să ofere spaţiu interior demne de clasa superioară.

Lăsăm spaţiul interior pentru a trece la comportamentul rutier al maşinii. La acest capitol 207 te impresionează în mod plăcut, pentru că se aşează surprinzător de bine pe şosea, chiar şi la viteze cu mult peste cea legală. Stabilitatea maşinii în curbe este de lăudat, chiar dacă modelul testat nu beneficia de multiplele sisteme de siguranţă, ci doar de ABS cu EBD. Modelul testat era înzestrat cu un propulsor diesel de 1,6 litri ce dezvoltă 90 de CP la 1.750 de rotaţii pe minut, în timp ce cuplul maxim, de 215 newton metru este atins la 4.000 de rotaţii pe minut. Motorul trage foarte bine cele aproape 1.400 de kg ale maşinii, consumul înregistrând valori rezonabile. Peugeot 207 nu a vrut să consume mai mult de 7 litri de motorină, în oraş, iar pe şosea a avut nevoie de cel mult 6 litri. Portbagajul are o capacitate de 300 de litri, normală pentru gama sa. În portbagaj o să găsiţi două carlige pentru agăţarea genţilor de mână şi o bandă elastică în lateral. Primele trei revizii pentru un 207 cu motor pe benzină de 1,4 litri şi 90 CP, ajung să fie una singură, pentru că cea de 10.000 şi de 30.000 de km sunt gratuite. Aşa că râmâne doar cea de la 20.000 de km, pentru care trebuie să pregătiţi 185 lei, fără TVA, dar cu manopera inclusă. Dacă de două, din primele trei revizii scăpaţi, cea de la 40.000 de km vă solicită ceva mai mult bugetul, adică, 564 de lei, fără TVA, dar cu manopera inclusă în preţ.

Reviziile nu vă golesc buzunarele de tot

Pentru aceşti bani vi se schimbă uleiul, filtrul de ulei, filtrul de benzină, filtrul de aer şi setul de bujii. Dacă vă îndrăgostiţi de Peugeot 207 şi vreţi să-l exploataţi până la 100.000 de kilometri, costurile legate de revizii se ridică la 2.218 lei. Bineînţeles, cu condiţia să nu fiţi "lovit ne noroc" să schimbaţi diferitele peise ale maşinii, pentru că bugetul va fi serios afectat. Un far costă 700 de lei, o aripă faţă 280 de lei, oglinda retrovizoare, manuală 250 de lei, iar cea cu reglaje electrice 771 de lei. Surpriza emisiunii o reprezintă parbrizul, care costă 1.261 de lei, aşa că vedeţi cum vă "înţelegeţi" cu copii de la bloc să nu joace fotbal pe lăngă maşina dumneavoastră.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite