Senzorii de presiune în pneuri scumpesc maşinile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drumurile proaste din România scurtează durata de viaţă a pneurilor cu 15%
Drumurile proaste din România scurtează durata de viaţă a pneurilor cu 15%

Din noiembrie 2011, pneurile vor fi etichetate obligatoriu în funcţie de consumul de carburanţi. Maşinile se vor scumpi odată cu instalarea senzorilor de presiune în pneuri, însă consumul de carburanţi în România nu va scădea semnificativ.

În contextul în care Uniunea Europeană şi-a propus reducerea consumului de energie şi a emisiilor poluante cu 20% până în anul 2020, Parlamentul European a adoptat, la finele lunii trecute, regulamentul privind clasificarea pneurilor noi pentru maşini în funcţie de consumul de carburanţi pe care îl determină, obligatoriu din noiembrie 2012.

Studiile Comisiei Europene arată că şoferii sunt direct interesaţi să-şi micşoreze cheltuielile cu carburanţii, iar societatea este interesată să reducă emisiile poluante provenite din transportul rutier, care generează un sfert din noxe.

Dotări obligatorii

Pe lângă etichetarea anvelopelor, măsura prevede instalarea obligatorie a sistemului de monitorizare a presiunii pneurilor la bordul autoturismelor. În prezent, acest sistem se regăseşte, în majoritatea cazurilor, la autoturismele premium, astfel că obligativitatea echipării tuturor autovehiculelor va creşte preţul maşinii. Sistemul poate fi montat din fabrică sau poate fi cumpărat de pe piaţă, pentru cel mult 600 de lei.

Daniela Copaciu, şef de produs la Automobile Dacia, a declarat pentru „Adevărul" că „automobilele produse la Colibaşi se vor alinia la toate reglementările UE".

Deja în SUA, începând cu luna octombrie 2005, constructorii au fost obligaţi să-şi doteze noile modele cu senzori de presiune. Aproape 10% dintre accidentele mortale au fost provocate de explozia uni pneu. Securitatea Rutieră franceză a constatat că mai mult de jumătate dintre şoferi verifică presiunea cauciucurilor doar de două ori pe an. Tocmai de aceea constructorii de automobile au început să includă în lista de dotări senzorii de presiune.

Aceştia se bazează pe semnale radio trimise de patru dispozitive aplicate în interiorul pneurilor şi care trimit semnale unui modul central, aflat în compartimentul motorului. În funcţie de complexitatea dispozitivului, acesta afişează în bord fie un semnal de alertă, atunci când un pneu este dezumflat, fie informaţii legate de presiunea fiecărui cauciuc în parte.

Pentru autoturisme, diferenţa dintre cel mai performant şi cel mai slab set de pneuri poate aduce o economie la combustibil chiar şi de 10%.

La nivel european, măsura ar putea însemna un consum de carburanţi mai mic cu o valoare cuprinsă între 2,4 milioane de tone şi 6,6 milioane de tone în 2020, adică mai mult decât piaţa anuală din România, care în 2008 a ajuns la 5,2 milioane de tone. „Reducerile de dioxid de carbon sunt estimate la 1,5-4 milioane de tone pe an, ceea ce echivalează cu scoaterea din circulaţie a 0,5-1,3 milioane de maşini anual", au arătat, pentru „Adevărul", reprezentanţii CE.

Impact minim pentru România

Totuşi, experţii estimează că influenţa asupra consumului de carburanţi din România este nesemnificativă. „Reducerea consumului de carburanţi va fi de maximum 1%", ne-a declarat Andrei Chirilescu, director general adjunct al Lukoil România.

Acesta a explicat că studiile realizate la nivel european nu pot fi aplicate în România, unde consumul mult mai mare este cauzat de infrastructura proastă. „Dacă s-ar rezolva problemele legate de infrastructură, consumul de carburanţi în România ar scădea cu 5-6%", a adăugat Chirilescu.

Pneurile influenţează consumul

Anvelopele determină între 20% şi 30% din consumul total de carburanţi al maşinilor. Dacă presiunea normală a unui pneu, în cazul autoturismelor, este de 2,2 bari, o scădere de 0,2 bari duce la un consum mai mare cu 1%.

Şi ESP-ul va fi obligatoriu

Obligativitatea dotării autovehiculelor noi cu sistemul ESP este o altă măsură prin care UE urmăreşte creşterea siguranţei rutiere şi reducerea consumului de combustibil. Astfel, din noiembrie 2011, toate autoturismele şi autovehiculele utilitare noi, care vor fi înmatriculate în UE, trebuie să fie dotate cu acest sistem de siguranţă activă. Din noiembrie 2014, prevederea va fi extinsă pentru toate autovehiculele nou-înmatriculate.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite