SIAB 2007 s-a transformat din expoziţie auto în târg de maşini
0Ceea ce ar fi trebuit să arate ca o "vitrină" tehnologică de ultimă oră a sfârşit prin a deveni un bâlci ieftin care a lăsat un gust amar participanţilor la eveniment. Pentru 10 zile,
Ceea ce ar fi trebuit să arate ca o "vitrină" tehnologică de ultimă oră a sfârşit prin a deveni un bâlci ieftin care a lăsat un gust amar participanţilor la eveniment.
Pentru 10 zile, SIAB 2007 ar fi trebuit să fie punctul de referinţă pentru industria auto şi pasionaţii acesteia, scopul principal al evenimentului fiind schimbul de informaţii între clienţi şi producători. Însă deficienţele organizatorice au făcut ca salonul auto să devină un eveniment cu iz balcanic.
Aglomeraţie, nervi, locuri de parcare limitate şi scumpe, acces greoi, WC-uri insalubre, căldură insuportabilă în corturi, şi foarte mult timp pierdut. Cam aşa poate fi caracterizată a şasea ediţie a Salonului Internaţional Auto Bucureşti. Prin unele state mai dezvoltate, un salon auto este conceput strict pentru ca producătorii să îşi poată etala diversele modele, iar clienţii să vină în contact cu maşina la care, nu doar visează, ci doreşte s-o şi cumpere.
Chestia cu achiziţionatul maşinii nu se întâmplă exact la salonul auto. Însă cum SIAB 2007 se desfăşoară în România, influenţele trebuiau să capete iz mioritic, aşa că importatorii s-au pus pe oferte speciale, care să atragă cât mai mulţi clienţi. Oricum, cei care au avut răbdarea necesară să se deplaseze până în Otopeni, nu erau hotărâţi ce marcă ori model îşi doresc.
Majoritatea vizitatorilor vor doar să prospecteze piaţa, în vederea achiziţionării ulterioare a unui automobil, nu se ştie care. Printre românii de rând, am găsit sâmbătă şi oameni de afaceri de succes, care, evident, au avut prioritate în achiziţionarea de maşini.
Toţi vor maşină, însă nu sunt decişi care anume model
Nu doar VIP-urile au fost interesate de maşini, ci şi românii de rând, şi asta s-a văzut în contractele de vânzare deja încheiate de mulţi dintre importatorii cu stand la SIAB. Mitsubishi România a vândut în primele două zile peste 25 de maşini, şi speră ca până la sfârşitul expoziţiei să încheie 150 de contracte de vânzare. Şi Hyundai stă binişor la vânzări, având încheiate 40 de contracte, în două zile, şi un target de 200-250 de unităţi, până se termină SIAB.
Importatorul Kia este ceva mai rezervat, şi are o ţintă de numai 100 de unităţi, din care a încheiat deja 28 de contracte. Şi mărci premium precum Jaguar sau Range Rover au speranţe de vânzări destul de ridicate cu ocazia salonului, importatorul fiind convins că va comercializa peste 100 de bucăţi din cele două mărci.
Dacă la majoritatea importatorilor se practică reduceri, iar SIAB este un mijloc de creştere a vânzărilor, reprezentanţii Porsche România sau Autoitalia au declarat că SIAB 2007 este un show în care clientul face cunoştinţă cu oferta constructorilor, şi atât. Şi chiar aşa ar trebui să fie, pentru că la saloane auto, precum cele de la Frankfurt, Paris ori Geneva, clienţii vin, se informează, iar comanda se face ulterior, la dealer, nu pe loc, la stand, cum de atâţia ani se practică pe la noi.
Cei doi importatori nu şi-au prea respectat promisiunea, pentru că multe dintre modelele expuse erau deja cu biletul "vândut" aplicat pe parbriz. Un aer aparte, foarte rarefiat, "à la Monte Carlo", l-am simţit la cele două standuri unde sunt expuse modele de top, Porsche, Lamborghini şi Bentley.
Aici, vizitatorul de rând, cel care doar visează la astfel de modele, trebuie să se mulţumească doar cu o amarâtă de poză, şi aia de slabă calitate, făcută de la distanţă. Am întrebat un oficial al importatorului, de ce nu sunt deschise publicului larg cele două standuri, şi mi s-a răspuns foarte sec: "asta e politica firmei"! Păi, domnilor care vindeţi Porsche, dacă tot aveţi astfel de criterii de eligibilitate, de ce aţi mai expus aceste modele la SIAB, un eveniment destinat tuturor, chiar şi celor ajută la prsoperitatea grupului, atunci când cumpără Skoda sau Volkswagen.
Oricum, aveţi unde să vă duceţi dacă nu sunteţi pasionat de bolizi destinaţi latifundiarilor sau finanţatorilor.
Vizitatori puţini, rezultate financiare la fel ca în 2005
Ediţia de anul acesta a Salonului Internaţional de Automobile s-ar putea să aibă doar 250.000 de vizitatori, sub estimarea de 300.000, realizată înainte de debutul evenimentului de reprezentanţii organizatorilor. "Până sâmbată seara am avut 220.000 de vizitatori.
Estimăm că în total, dacă luăm în calcul şi ultima zi de salon, 14 octombrie, vom atinge un număr de 250.000 de persoane, la fel ca la ediţia din 2005", a declarat Thierry Hesse, vicepreşedinte AMC APIA Expo, organizatorul SIAB. Firma este un joint-venture între firma franceză AMC Promotion, organizatoarea salonului auto de la Paris, şi Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.
Înainte de începerea evenimentului, vicepreşedintele AMC APIA Expo estima un număr de 300.000 de vizitatori pentru SIAB 2007.
Ceea ce nu ştia domnul Hesse, dar sigur a aflat ulterior, este că DN1 reprezintă coşmarul zilnic al şoferului bucureştean, şi nu numai, iar în timpul desfăşurării SIAB s-a transformat în infern. Dacă aţi avut calmul necesar deplasării la Metro Otopeni, locul de desfăşurare a SIAB 2007, clar trebuia să vă înarmaţi cu multă răbdare, ceva biscuiţi de ronţăit şi eventual nişte combustibil în plus. Pentru că a durat o veşnicie să parcurgeţi tot drumul, de la ieşirea din Bucureşti şi până la Metro Otopeni.
Odată ajunşi acolo, problemele nu luau sfârşit, pentru că începea calvarul accesului în incinta parcării SIAB, care se făcea exact din DN1. Şi ca poliţia rutieră să-şi facă simţită prezenţa, în cazul în care veneaţi dinspre Bucureşti, nu aveaţi posibilitatea să viraţi stânga "în scurt", chiar pe sub podul Otopeni, ci trebuia să mergeţi până la sensul giratoriu din faţa Aeroportului "Henri Coandă".
Odată ajuns aici, trebuie să vă aşezaţi comod şi să luaţi în piept altă coadă, cea de la semaforul destinat celor care vor să iasă în DN1.
După ce ajungeţi la semafor, faceţi stânga şi vă aşezaţi la coada de acces, care se mişca mult mai încet decât cârdul de maşini de pe Magheru la ore de vârf. În cazul în care aţi răzbătut până la poarta de acces, nu acolo era finalul calvarului, pentru că trebuia să prezentaţi biletul de acces şi cel de parcare, pentru că altfel făceaţi cale întoarsă, pentru că bodyguarzii nu stăteau la discuţie.
Dacă aţi avut ghinionul să vă deplasaţi cu scuterul sau motocicleta, sigur aţi plătit un loc de parcare, însă aceiaşi bodyguarzi au avut grijă să vă invite "respectuos" să nu ocupaţi un loc întreg, "ca să mai intre şi alţii"! Dacă aţi trecut de accesul în parcare şi aţi reuşit să vă aventuraţi în cele trei corturi în care se desfăşoară SIAB 2007, aţi descoperit o imagine care este oarecum schimbată, comparativ cu precedentele ediţii, chiar dacă cea de anul acesta se desfăşoară în nişte corturi, evenimentul semănând cu o mare sărbătoare câmpenească.
Organizarea deficitară la mai toate capitolele se traduce în rezultate financiare destul de precare, oricum sub aşteptările organizatorilor.
Chiria la un stand a fost între 50 şi 90 de euro metrul pătrat
În ceea ce priveşte rezultatul financiar al ediţiei din acest an, Thierry Hesse spune că profitul obţinut va fi similar cu cel înregistrat în 2005, în condiţiile în care costurile au crescut cu peste 30%, din cauza schimbării locaţiei. Iar costurile pentru a avea un stand la SIAB 2007 nu au fost deloc neglijabile. Preţul pe metru pătrat pentru realizarea unui stand s-a situat între 250 şi 445 de euro, spun expozanţii. "Standurile pentru mărcile noastre au fost aduse din afara ţării.
Costul mediu pentru construcţia lor a fost de 445 de euro pe metru pătrat", a declarat Brent Valmar, director general al importatorului Porsche, care a avut cel mai extins stand de la salon. Reprezentanţii BMW spun că valoarea standului de 800 de metri pătraţi s-a ridicat la aproape 200.000 de euro. Chiria medie pentru expozanţi s-a situat între 50 şi 90 de euro pe metru pătrat.
Dacă luăm în considerare o suprafaţă închiriată de 50.000 de metri pătraţi, AMC APIA Expo ar cam trebui să încaseze, numai de la participanţi, între 2,5 şi 4,5 milioane de euro. Surse din piaţa auto spun că participare la SIAB pentru expozanţi a avut costuri ce au depăşit 200.000 de euro, pentru un stand de 1.000 de metri pătraţi. La o suprafaţă de 50.000 de metri pătraţi, costul total a fost de peste 10milioane de euro.
În total, organizarea SIAB a costat între 12,5 şi 14,5 milioane de euro. Importatorul Porsche, care a avut cea mai mare suprafaţă de expunere, 3.000 de metri pătraţi, a plătit, aproximativ 1,55 milioane de euro pentru participarea la SIAB, aici fiind incluse chiria şi preţul de achiziţie al standului.
La toate aceste calcule mai sunt incluse şi costurile cu aducerea la standuri a unor femei de prima pagină a revistelor pentru adulţi ori, pentru cine nu şi-a permis, fotomodele închiriate de la diverse agenţii de modeling. Oricum, nu contează cine e, ci faptul că te costă să stea opt ore în faţa maşinii la pozat.
Pentru ediţia din 2009, organizatorii speră să găsească o locaţie mai potrivită pentru un salon auto. "România are nevoie de o locaţie specială pentru expoziţiile de mărimea SIAB şi sperăm ca ediţia viitoare să se desfăşoare într-un astfel de loc", consideră preşedintele AMC Promotion, Thierry Hesse.
Acesta a mai spus că o soluţie ar fi organizarea la Romexpo, însă numai dacă se va mări capacitatea de expunere şi vor fi oferite tuturor expozanţilor condiţii egale. Nu cred că asta să fie chiar un capăt de ţară, pentru că importatorii mari, precum Porsche Romania sau Autoitalia, au de expus câte 30-40 de modele, în timp ce importatorii ceva mai mici au nevoie de un spaţiu numai pentru câteva modele.
Condiţii mai bune la salonul din 2009
O altă soluţie, cam costisitoare, ar fi construirea unui centru complet nou, una dintre locaţii fiind chiar actuala zonă în care s-a desfăşurat SIAB anul acesta (Metro Otopeni). Nici asta nu pare a fi soluţia optimă, pentru simplul motiv că în următorii doi ani numărul înmatriculărilor va creşte, iar DN 1 va deveni o alee înghesuită, de la un capăt la celălalt.
Or, anul acesta, distanţa dintre Băneasa şi Otopeni s-a parcurs chiar şi în peste două ore. Nu cred că mai există vreun amator de senzaţii tari care să-şi consume nervii, energia şi combustibilul pe o astfel de pierdere de timp. Cât despre mijloacele de transport în comun, poate doar o linie de metrou să facă faţă traficului, pentru că autobuzele tot pe DN1 se deplasează.
Poate pe viitor, organizatorii se vor gândi şi la confortul vizitatorilor, nu doar la rezultatele financiare, pentru că dacă anul acesta au reuşit să "păcălească" aproape 250.000 de români, peste doi ani, numărul acestora ar putea să scadă dramatic, dacă nu se vor schimba condiţiile de desfăşurare a unui eveniment auto care se vrea de amploare internaţională.