România pierde investiţia Mercedes

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avem aici un Renault, un Ford, nu putem avea toţi constructorii din lume. Cu aceste vorbe a explicat, ieri, premierul Tăriceanu pierderea finalei la campionatul "investiţie Mercedes de 800 de

Avem aici un Renault, un Ford, nu putem avea toţi constructorii din lume. Cu aceste vorbe a explicat, ieri, premierul Tăriceanu pierderea finalei la campionatul "investiţie Mercedes de 800 de milioane de euro".

Câştigătoarea investiţiei a fost desemnată Ungaria, care a oferit facilităţi fiscale, sprijin pentru pregătirea personalului şi subvenţii, după cum a declarat premierul maghiar, Ferenc Gyurcsany.

Coincidenţa face ca, tot ieri, guvernul de la Bucureşti să anunţe că reglementările privind stimularea investiţiilor - care vizează acordarea de facilităţi şi ajutoare de stat în mai multe sectoare - vor fi promovate, săptămâna viitoare, prin ordonanţă de urgenţă. Mercedes n-a mai avut, se pare, timp să vadă "noutăţile".

Aşa cum n-a mai avut timp să-i aştepte pe români să construiască şi ei o autostradă care să-i lege de pieţele din Vest.

România a pierdut la graniţa de Vest o investiţie germană de 800 milioane de euro perntru producţia de automobile

Oficialii români au spus hop înainte să sară Mercedes cu investiţia. Nemţii ar fi vrut însă mai puţine vorbe din partea românilor şi mai multe fapte, eventual autostrăzi.

"Viitoarea uzină de la Kecskemet oferă cele mai bune perspective de afaceri. Zona îndeplineşte toate cerinţele calitative şi cantitative necesare pentru producţia de automobile Mercedes-Benz", a declarat ieri directorul operaţional de la divizia Mercedes-Benz Cars, Rainer Schmückle.

Cu această declaraţie, gigantul auto Mercedes a pus punct speculaţiilor privind amplasamentul noii uzine de asamblare a modelelor Clasa A şi B - va fi în Ungaria, în oraşul Kecskemet, la circa 160 de km de Budapesta. Cam 200 de kilometri despart oraşul maghiar şi de zona Timişoara-Arad, unde, potrivit declaraţiilor oficialilor români din ultimele luni, Mercedes era ca şi instalat.

Îmbătaţi cu ... pânza freatică

Ministrul pentru comerţ, Ovidiu Silaghi, declara luna trecută că "cei de la Mercedes găsiseră un loc la Oradea, unde totul părea în regulă. Până la urmă au constatat că pânza freatică de acolo este foarte subţire şi asta i-ar fi împiedicat să-şi înceapă activitatea de producţie. Din câte ştiu, se pare că s-au orientat către Timişoara", spune Silaghi.

În orice caz, adăuga acelaşi ministru, "după părerea mea, în ceea ce priveşte Mercedes, nu se mai pune problema dacă mai vine sau nu în România, problema este unde vine".

Înainte de alegeri, nici preşedintele Consiliului Judeţean Timiş nu piredea "oportunitatea" de-şi anunţa alegătorii că vine Mercedes. Ba şi la Cluj ar fi trebuit să vină, spuneau la Reuters oficialii Consiliului Judeţean Cluj, făcând deja actele pentru extinderea celebrului parc industrial de la Jucu-Nokia.

E drept, zvonurile privind o posibilă venire a Mercedes în România nu erau neîntemeiate. Au fost întreţinute chiar de investitor.

"E ceva adevăr în asta", era citat prin aprilie, Klaus Maier, vicepreşedintele grupului pe probleme de marketing, lăsând să se înţeleagă că în cursă pentru această investiţie sunt doar România şi Polonia. Între cele două au ales însă ... Ungaria, o alternativă vehiculată pentru prima dată de-abia în urmă cu trei zile.

Aceasta arată discreţia maximă din jurul proiectului, pentru că, e clar, decizia alegerii Ungariei nu a fost luată peste noapte - spune Constantin Stroe, vicepreşedinte al Dacia.

Recunoscut pentru experienţa sa în industria auto, Stroe a consiliat investitorul german pentru o eventuală venire în România. "Căzusem chiar de acord asupra unor terenuri din zona Timişoara-Arad, la preţuri accesibile, situate într-un bazin important pentru recrutarea forţei de muncă", spune consultantul.

Doar la ei vin "toţi producătorii"

Cum de a picat însă România testul? E clar că, până la urmă, cuvântul hotărâtor nu l-a avut pânza freatică subţire. "Ungaria a oferit facilităţi fiscale, sprijin pentru pregătirea personalului şi subvenţii", a declarat ieri premierul maghiar, Ferenc Gyurcsany, vizibil mulţumit că a reuşit atragerea celei mai mari investiţii de până acum din ţara sa - 800 de milioane de euro, care va crea în total 10.000 de locuri de muncă (2.500 numai în uzină).

"Poate fi şi o problemă de facilităţi oferite de Ungaria. Dar, probabil că Mercedes a găsit acolo şi elemente concrete privind reducerea costurilor energetice şi, în primul rând logistice.

Contează enorm că, în Ungaria faţă de România beneficiază de autostradă, pentru că aceasta ajută la scăderea costurilor de transport", spune Constantin Stroe. Şi, adaugă el, "poate au iritat şi declaraţiile cu iz electoral din România".

Dar, desigur, alta este explicaţia oficială pentru pierderea acestei investiţii. În mod fatal, "dacă credeţi că toată industria automobilistică mondială o să investească în România, vă spun clar că vă înşelaţi.

Nu o să putem să luăm toţi constructorii din lume", a spus Călin Popescu Tăriceanu presei, la finalul şedinţei de miercuri a guvernului. De notat că Ungaria asamblează acum modele Audi, Opel, Fiat şi Suzuki. România produce acum doar familia Logan, iar în câţiva ani şi un model Ford.

A contat enorm că în Ungaria pot beneficia de autostradă, având astfel costuri reduse de transport
Constantin Stroe, consultant

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite