Revoluţia conceptelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modelele prezentate la Salonul de la Frankfurt propun în mare parte soluţii care vor schimba lumea automobilului. De la propulsia bazată pe clasicele motoare cu ardere internă la cea hibridă sau exclusiv electrică până la ideile inovatoare ce reamenajează habitaclul, revoluţia pe patru roţi se apropie rapid.

La Internationale Automobil-Ausstellung (IAA), producătorii europeni s-au întrecut în prezentarea unor concepte adaptate noii ere a propulsiilor hibride. 

Citroën REVOLTE

Citroën a ieşit în lumina reflectoarelor de la IAA cu un concept ce reînvie mitul popularului 2CV. Proiectată în 1935, „maşina foarte mică” („Tres Petite Voiture” – TPV) era destinată fermierilor şi familiilor cu venituri mici şi răspundea sintagmei „patru roţi sub o umbrelă”. Acum, Citroën revine cu proiectul REVOLTe. Prin design şi dimensiuni (3,68 metri în lungime, 1,73 metri în lăţime şi 1,35 metri în înălţime), vehiculul iese din codurile austere şi stricte ale luxului tradiţional. Fie că este vorba de pasajele roţilor bine marcate, de capota curbată sau de desenul lateralelor care completează rotunjimea pavilionului, REVOLTe se inspiră din alura legendarului 2CV, dar dezvăluie contururi puternice ce denotă hotărârea de a reuşi. REVOLTe este propulsat de un sistem hibrid format dintr-un motor termic clasic, de mică cilindree, şi de un motor electric - alimentat de bateriile disimulate sub bancheta spate.

Uşile cu deschidere antagonică facilitează accesul la bord, în interior dezvăluindu-se un spaţiu multicolor, subliniat de detaliile din piele neagră, catifea roşu-carmin şi inserţii metalice strălucitoare. ­REVOLTe inovează, prezentând un habitaclu cu trei locuri, conceput în stilul „lounge”, ce oferă volume apropiate de cele ale mobilierului de interior. Spaţiul dedicat pasagerilor este compus dintr-o meridiană cu linii fluide care învăluie partea din spate şi spaţiul dedicat în mod obişnuit pasagerului faţă. În acest spaţiu, unul dintre pasagerii de pe locurile din spate îşi poate întinde picioarele. De asemenea, este posibilă poziţionarea, în acest spaţiu, a unui scaun pentru copil, cu spatele la direcţia de mers. În bord, „touch-screen-ul” (ecranul tactil) este învăluit într-un fascicul de cristale. De un roşu intens, acestea proiectează literalmente informaţiile de pe ecran în habitaclu.

Peugeot BB1

image

Peugeot BB1


Francezii de la Peugeot au prezentat un concept tineresc ce încearcă să unească spiritul automobilului cu cel al motoretei. Autovehiculul electric, alimentat cu baterii, poate transporta patru persoane. În interior, volanul a fost înlocuit cu un ghidon. Luminile sunt asigurate de LED-uri, iar acoperişul este acoperit cu panouri solare care au scopul de a încărca setul de baterii pentru propulsarea motorului.

VW L1

image

Volkswagen L1


Volkswagen a scos din nou în lumina reflectoarelor un concept mai vechi, maşina cu un consum de un litru la 100 km. Conceptul denumit „VW L1” este proiectat după reguli de aerodinamică foarte dure, având o înălţime de doar 1.143 de milimetri. Astfel s-a obţinut un coeficient aerodinamic (Cx) de doar 0,195. Conceptul oferă doar două locuri, cel al pasagerului fiind plasat în spatele şoferului, iar accesul se face prin ridicarea într-o parte a plafonului.

Propulsia hibridă este asigurată de un motor diesel TDI, de 800 cmc şi 27 CP/4.000 rpm, cu un cuplu maxim de 100 Nm/1.900 rpm - cuplat la o transmisie DSG cu şapte trepte, dar şi de un motor electric. Ambele propulsoare sunt plasate în partea din spate a automobilului. În modul „Sport”, puterea maximă atinge 39 CP/4.000 rpm şi asigură o viteză maximă de 160 km/h. Oficialii anunţă pentru VW L1 un consum mediu de doar 1,38 litri/100 km şi emisii de CO2 de 36 grame/km.

VW E-Up

image

Volkswagen E-Up


Volkswagen a prezentat şi un E-Up Concept, o maşină electrică extrem de compactă, de doar 3,19 metri lungime şi un ampatament de 2,19 metri, capabilă să ofere spaţiu pentru 3+1 pasageri. E-Up Concept este animat de un motor electric de 40 kW (54 CP), care poate atinge, pentru scurt timp, o putere maximă de 60 kW (81 CP), în timp ce cuplul maxim atinge 210 Nm. Transmisia se face la roţile faţă, prin intermediul unei cutii de viteze cu variaţie continuă. E-Up sprintează de la 0 la 100 km/h în doar 11,3 secunde, iar de la 0-50 km/h în doar 3,5 secunde, o valoare excelentă pentru o citadină. Autonomia anunţată este de aproximativ 180 de kilometri.

Renault Zoe Z.E. Concept

image

Renault Zoe Concept



Unul dintre cele patru concepte electrice „Zero Emision” (Z.E.) prezentate de Renault la Frankfurt este şi Zoe Concept. Maşina este alimentată de un motor electric de 95 CP şi de o baterie litiu-ion, cu o autonomie de până la 160 de kilometri. Zoe Concept oferă spaţiu pentru patru pasageri care pot urca la bord prin două portiere uriaşe. Un element inedit este sistemul avansat de aer condiţionat care poate hidrata, detoxifia şi parfuma habitaclul.

Renault Twizy Z.E.Concept

image

Renault Twizy


Conceput în manieră „neo-power-flower” şi proiectat special pentru traficul aglomerat, Twizy Concept este o jucărie urbană ce măsoară doar 2,30 metri lungime şi 1,13 metri lăţime, dimensiuni în care pot să încapă comod două persoane, un şofer şi un pasager aşezat în spatele său. Propulsia este asigurată de un motor electric capabil de 20 CP cu care se pot atinge 75 km/h. Autonomia bateriilor litiu-ion este de aproximativ 100 de kilometri.

Slalom

Preţurile maşinilor electrice devin atractive

image

Într-un interviu acordat publicaţiei „Le Journal de Dimanche”, Carlos Ghosn, preşedintele Renault, a anunţat care va fi soluţia prin care viitoarele concepte „Zero Emissions” (Z.E.) vor fi lansate pe piaţă la un preţ mult mai accesibil decât modelele echivalente de pe piaţa actuală.

Secretul: bateria nu se va vinde împreună cu maşina, aceasta urmând să fie închiriată clienţilor pentru mai puţin de 100 de euro pe lună. În aceste condiţii, preţul final al unei maşini electrice ar putea coborî sub 15.000 de euro. În preţul închirierii bateriei este inclus şi serviciul de schimbare în regim de urgenţă - pe mini-platforme speciale pe care Renault intenţionează să le monteze, într-o primă fază, în oraşele  mari. Reîncărcarea la priză a bateriei se plăteşte suplimentar costul curentului electric consumat.

Fiat, Smart şi Mini, cel mai puţin poluante

image

Baremul de maximum 130 de grame de CO2 per kilometru fixat de Comisia Europeană pentru 2015 constructorilor de automobile a fost deja atins de câteva mărci. Astfel, potrivit analizelor publicate de cartech.fr, modelele din gama Fiat, Smart şi Mini au niveluri de poluare inferioare acestui prag încă din primul semestru al acestui an.

Cele mai mari reduceri ale emisiilor de carbon le-au înregistrat Chevrolet (-15,2), Audi (-14,4) şi Toyota (-13,6). Cu toate acestea, Audi rămâne în topul celor mai poluante mărci. Îmbucurător este şi faptul că toate cele 25 de mărci prezente în clasament au scăderi ale emisiilor, exceptând Skoda, care a avut o creştere de +0,7. Dacia se situează pe penultimul loc înaintea Skoda, cu o scădere a emisiilor de CO2 de la 153,1 în 2008, la 152,4, în 2009.

Audi e-Tron, vedetă Playstation 3

image

Spectaculosul concept Audi e-Tron prezentat la Frankfurt va apărea şi într-un joc video pentru consola Playstation 3. Astfel, jocul „Vertical Run”, care va fi disponibil gratuit din luna decembrie, va beneficia de noul concept de la Audi. Jucătorii vor trebui să culeagă cât mai multă energie pentru a merge cât mai repede, iar scopul este să evite accidentele. Conceptul Audi e-Tron este echipat cu patru motoare electrice, care propulsează toate cele patru roţi şi dezvoltă 313 CP şi oferă un cuplu maxim de 4.500 Nm, o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în doar 4,8 secunde şi o viteză maximă de 200 km/h.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite