„Rabla 2010“ are succes doar pe hârtie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dintre cele 160.000 de tichete valorice emise, numai 67.694 au fost autentificate, pe piaţa liberă existând peste 92.000 de vouchere. Doar Ministerul Mediului este în câştig, până acum, reuşind să scoată din uz 115.000 de hârburi. Importatorii auto n-au vândut decât 22.816 unităţi, iar previziunile sunt sumbre.

Succesul programului „Rabla 2010" poate fi trecut numai în dreptul Ministerului Mediului, nu şi al importatorilor auto. Din cele 114.764 de hârburi casate de români, numai 67.694 au fost transformate în maşini noi.

Anul trecut, prin programul „Rabla" au fost disponibile 60.000 de locuri, reuşind să fie transformate în maşini noi 32.327 de hârburi. Dacia, constructorul care a beneficiat cel mai mult de pe urma programului, a vândut anul trecut 18.000 de maşini. La începutul programului pe 2010, oficialii Dacia dădeau ca sigură comercializare a 20.000 de unităţi prin „Rabla".

Statisticile nu arată tocmai bine

În actualele condiţii de piaţă, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, se arată mult mai rezervat, şi spune că speră ca producătorul piteştean să reuşească să-şi atingă ţinta. „Rabla 2010" este un succes incontestabil, din punct de vedere al casărilor de maşini vechi", a declarat pentru Adevărul, Constantin Stroe.

El mai spune că, în situaţia precară actuală a pieţei auto româneşti, dacă nu ar fi existat programul „Rabla", în 2010, vânzările totale de automobile din România abia ar fi ajuns la 70.000-80.000 de unităţi. Cu ajutorul programului, Stroe spune că am putea ajunge la 100.000-110.000 de automobile vândute anul acesta în România.

„Nu putem avea pretenţia ca tot ce se vinde să se facă exclusiv prin acest program. Este dificil de să faci previziuni, în momentul de faţă", a mai declarat Constantin Stroe. Nicolae Sorescu, director de vânzări la Rădăcini Motors, dealer de Opel, Chevrolet, Suzuki şi Mazda, spune că, pentru compania din care face parte, „Rabla 2010" este un succes. Până acum, Rădăcini Motors a comercializat prin intermediul programului naţional de înnoire a parcului auto puţin peste 1.000 de maşini.

„Din păcate, chiar dacă „Rabla" e în plină desfăşurare, am intrat în perioada concediilor de vară, în care nu se vând maşini prea bine nici în perioade economice mai bune", a declarat pentru Adevărul Nicolae Sorescu.

TVA pentru maşinile second-hand

Reprezentantul Rădăcini Motors spune că, un alt impediment în calea succesului „Rabla" şi a deblocării vânzărilor de maşini noi, îl reprezintă impozitarea comerţului cu maşini second-hand.

„O idee bună ar fi ca, atunci când intri cu o maşină în ţară, să plăteşti TVA-ul pe ea", susţine Sorescu. El a făcut şi un calcul pentru ziarul „Adevărul".

„În primele trei luni, au intrat în România 45.000 de maşini second-hand. Valoarea medie a unui automobil este de 7.000 de euro, aşa că, rezultă aproximativ 60 de milioane de euro, colectaţi numai din TVA", conchide Nicolae Sorescu. Şi directorul de vînzări de la Rădăcini Motors este rezervat în ceea ce priveşte volumul pieţei auto de la noi de anul acesta.

„Cu greu cred că vom ajunge să comercializăm 100.000 de unităţi anul acesta, valoare în care am inclus şi maşinile vândute prin programul de înnoire a parcului auto naţional. „Rabla 2010" a început la 18 februarie, iar termenul limită până la care poate fi folosit un cupon este luna noiembrie.

Speculă cu vouchere

O simplă căutare pe internet ne arată care este situaţia pe piaţa tichetelor valorice. Cei care dispun de un cupon sau mai multe nu lasă preţul mai jos de 1.600-1.800 de lei. Ofertele de cumpărare a cupoanelor se învârtesc în jurul sumei de 1.500 de lei.

Dacia, lider şi în 2010

Conform Ministerului Mediului, până acum, au fost comercializate, prin intermediul programului „Rabla 2010", conform autentificării tichetelor valorice, 22.816 automobile.

Dacia este lider, cu 10.650 de unităţi, urmată de de Opel/Chevrolet, cu 3.679 de unităţi, ultimul loc al podiumului fiind ocupat de francezii de la Renault, cu 2.243 de maşini. Urmează marca cehă Skoda, cu 1.515 unităţi şi Volkswagen/Audi, cu 1.021 de tichete confirmate.

Dintre cele 160.000 de tichete alocate, persoanele fizice au beneficiat de 155.800 de bucăţi, iar persoanele juridice au avut la dispoziţie 4.200 de vouchere.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite