Piesele de schimb, coşmarul şoferilor din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Diferenţele dintre preţurile practicate de dealeri şi alte magazine care comercializează piese auto pot ajunge şi la 80% O maşină nouă reprezintă un vis frumos, ba chiar un scop în

Diferenţele dintre preţurile practicate de dealeri şi alte magazine care comercializează piese auto pot ajunge şi la 80%

O maşină nouă reprezintă un vis frumos, ba chiar un scop în viaţă pentru mulţi români, fie că au ori nu disponibilităţi materiale pentru a-şi putea permite aşa ceva. Totuşi, visul frumos numit maşină nouă se poate transforma foarte repede în coşmarul numit întreţinerea ei.

De obicei, înainte de a ne decide să cumpărăm un autoturism, ar trebui să ne interesăm şi de costurile întreţinerii acestuia. Oricum, până să vă hotărâţi să cumpăraţi o maşină, este foarte important să solicitaţi şi să discutaţi foarte atent absolut toate condiţiile de garanţie. Asta pentru a preîntâmpina situaţii în care o să fiţi neplăcut surprinşi că garanţia, de fapt, nu prea acoperă componentele de care eraţi sigur. Concret, dacă vă cumpăraţi o maşină, o luaţi ca să o folosiţi.

Dacă aveţi "şansa" să se strice, trebuie să o reparaţi, pe banii dumneavoastră sau ai lor, în funcţie de contract. Motiv pentru care într-un contract trebuie specificat clar ce nu are garanţie. Asta, pentru că la un contract de asigurare sunt trecute toate excepţiile, la modul particular sau general.

Multe piese nu sunt acoperite de garanţie

Trecem de la contractele de garanţie la reparaţia propriu-zisă a maşinii. În cazul în care vehiculul este nou, sunteţi obligat să faceţi reviziile la importatorul de la care aţi cumpărat maşina. Totuşi, nu tema privind costurile reviziilor aş dori s-o abordez, cu toate că şi aceasta este de interes general, ci problema diferenţelor enorme între piesele comercializate în reţelele oficiale de service ale importatorilor şi tarifele practicate în restul unităţilor de acest gen.

Uneori, diferenţa nu este justificată, chit că vorbim de o maşină din clasa mică sau medie ori despre o limuzină. În periplul nostru am avut în vedere câteva dintre cel mai bine vândute modele de maşini noi, dar şi second-hand. Am reuşit să strângem date despre preţurile pieselor de schimb pentru Renault Clio Symbol, Opel Astra Classic şi Volkswagen Golf 4.

Dacă primele două sunt printre cele mai vândute maşini noi, cel de-al treilea este "vedeta" vânzărilor second-hand din România. Ce este important de reţinut, după ce maşina iese din garanţie, absolut nimeni nu vă obligă să mai reparaţi maşina în service autorizat, chiar dacă dotările şi pregătirea personalului dintr-o asemenea unitate vă atrag. Am luat în calcul un posibil accident, în care trebuie schimbate bara de protecţie faţă, un far, o aripă, radiatorul, şi un caz mai excepţional, pompa de combustibil.

Piesele de schimb, un lux din păcate necesar

Am hotărât să începem cu Renault Clio Symbol, pentru că este cel mai vândut model de import de mulţi ani încoace, iar posesorii se declară nemulţumiţi de preţurile pieselor de schimb, de calitatea lor, dar şi de service-urile agreate de constructorul francez în România.

La primul service la care am sunat, am reuşit să aflăm câteva preţuri, chiar dacă orientative, pentru că nu aveam talonul pentru a afla codurile pieselor. Bara de protecţie faţă costă între 9 şi 11 milioane, radiatorul ajunge undeva pe la 11 milioane, farul stânga faţă costă 6,5 milioane, în timp ce aripa stânga faţă are preţul de 4,7 milioane. Pompa de combustibil pentru motorul pe benzină de 1,4 litri şi 75 CP ajunge la aproape 11,5 milioane de lei vechi.

La un alt dealer Renault preţurile sunt aproape la fel ca la primul. Bara de protecţie faţă costă 11 milioane, radiatorul ajunge la aproape 9 milioane, farul stânga faţă are un preţ de 5 milioane, iar aripa stânga faţă este 3,6 milioane. După scurtul periplu pe la dealerii Renault, m-am orientat şi către alte firme care importă şi comercializează piese auto.

Din lipsă de spaţiu, am să fac un rezumat, pentru că diferenţele de preţ sunt minore. Astfel, bara faţă costă 4,9 milioane, radiatorul 5,5 milioane, farul stânga faţă ajunge la 2,4 milioane, aripa costă 2,2 milioane, iar pompa de combustibil este 4 milioane. Calculaţi dumneavoastră diferenţele de preţ! Opel Astra Classic reprezintă un alt model de care românii pur şi simplu nu mai vor să se despartă.

Marca germană este recunoscută drept una dintre cele mai ieftine, nu însă şi dacă eşti obligat să cumperi piese sau să repari maşina la unul dintre dealerii agreaţi Opel în România.

Tarife de câteva ori mai mari decât preţul pieţei

O bară de protecţie faţă costă 17-20 milioane, un radiator ajunge la aproape 9 milioane, un far 8-9 milioane, iar o aripă costă 3 milioane. La un alt dealer Opel, bara costă 19,4 milioane, radiatorul ajunge la 12 milioane, farul costă 8 milioane, iar aripa 7 milioane de lei vechi. Nu am avut curajul necesar să mă interesez de preţul pompei de combustibil.

La orice alt magazin de piese auto, Opel Astra Classic parcă revine la maşina ieftină cu care ne-am obişnuit. Astfel, o bară de protecţie costă între 2 şi 5 milioane, radiatorul poţi să-l cumperi cu preţuri cuprinse între 2 şi 5,5 milioane, aripa ajunge la aproape 2,5 milioane, însă poţi s-o găseşti şi la 1 milion, radiatorul costă până în 5 milioane, farul aproape 2 milioane, iar pompa de combustibil pentru propulsorul pe benzină de 1,6 litri ajunge să coste între 4 şi 17 milioane de lei vechi.

3.000 de lei reprezintă suma la care poate să ajungă înlocuirea unei bare de protecţie a unui autoturism

Service-ul de firmă, o alegere costisitoare

Probabil că mulţi dintre posesorii de Renault au constatat pe propria piele că una dintre strategiile constructorului francez o reprezintă piesele de schimb de origine, la preţuri mult prea mari.

Cu alte cuvinte, afacerea pieselor de schimb compensează enorm preţul redus al modelelor noi marca Renault. Totuşi, asemenea preţuri pentru o mână de piese, care valorează peste 25% din costul maşinii, sunt inadmisibile.

Lucian D., din Bucureşti, este posesorul unui Renault Clio din 2001 cu o motorizare pe benzină de 1,4 litri şi 75 CP. Maşina nu mai pornea şi a fost dusă la un service agreat de Renault România. După o primă analiză, care a durat câteva ore, s-a constatat că alternatorul autoturismului era defect. "Mi-au spus că trebuie schimbat, însă ei nu au piesa pe stoc. Soluţia propusă de reprezentanţii service-ului a fost să aştept 3-4 zile pentru comandă şi să plătesc 1.300 de lei pentru alternator", povesteşte Lucian. Doar că, în afară de releu, care era defect, alternatorul nu avea nimic.

Lucian a dus piesa la un alt service, unde releul i-a fost înlocuit şi astfel a rezolvat problema cu doar 300 de lei, plus manoperă. Între timp însă, mecanicii i-au găsit alte defecţiuni la maşină. "Mi-au spus că una dintre rolele din kitul de distribuţie este spartă şi că trebuie să cumpăr şi o curea de anexe. Am cumpărat cureaua, însă când m-am prezentat cu ea la service mi s-a spus că service-ul nu poate schimba kitul pe bucăţi, ci trebuie schimbat în întregime şi mă costă alţi 400 de lei.

Deci m-au pus să cumpăr cureaua degeaba", s-a plâns Lucian. Demontatul şi montatul alternatorului, plus kitul de distribuţie, au fost facturate cu 700 de lei, în condiţiile în care la un service obişnuit nu l-ar fi costat mai mult de 350 de lei piesele plus manopera.

Astfel, dacă o maşină este oricum ieşită din garanţie, apelul la service-urile agreate de producătorii de autoturisme se dovedeşte a fi o opţiune extrem de costisitoare. Un reprezentant al unui service autorizat Renault care a dorit să-şi păstreze anonimatul ne-a explicat de ce o vizită la acest service este extrem de costisitoare: "Noi nu avem voie să reparăm. Această operaţiune nu poate fi facturată. Dacă o piesă dintr-un sistem este defectă, noi suntem obligaţi să schimbăm tot sistemul", a declarat acesta.

Alternative există mereu

Nici proprietarii de Volkswagen nu au parte de un tratament ceva mai bun. Andrei V., posesor de Volkswagen Golf 5, este cât se poate de tranşant şi declară răspicat: "Feriţi-vă de service-urile autorizate, pentru că sunt foarte scumpe". "M-am dus pentru un schimb de ulei plus filtru la ei şi timp de 30 de minute am stat degeaba, fiindcă nimeni nu m-a băgat în seamă, pentru că aveau treabă, se jucau pe calculator Solitaire şi intrau pe pagini de internet sau vorbeau pe Messenger", povesteşte Andrei.

"Când le-am spus ce vreau, unul dintre angajaţi imediat a mai adăugat schimb filtru polen, schimb ulei cutie de viteze, şi lista continua. Atunci, l-am întrerupt şi i-am spuns să calculeze numai ce am cerut", mai spune posesorul de Golf.

"Atunci, povesteşte Andrei, tipul mi-a făcut un calcul din care a rezultat că maşina avea nevoie de 4,5 litri de ulei, filtru plus manoperă, în total 620 de lei.

Mai mult, spune Andrei, voiau să mă programeze peste o săptămână la schimbul de ulei. "Deci timp de 7 zile să aştept să-mi ia banii, când operaţiunea de schimb de ulei durează 10-15 minute şi este inclusă în lista de service rapid", adaugă Andrei V. Aşa că m-am dus la un alt service, unde toată operaţiunea m-a costat 320 de lei, iar uleiul era exact acelaşi ca în service-ul autorizat", spune posesorul de Golf.

Dacă alegeţi un service autorizat de importatori, trebuie să vă pregătiţi pentru o factură cu 40-50% mai mare decât la alt service. Din lipsă de spaţiu, ne-am ocupat doar de câteva cazuri, însă problema diferenţei dintre piesele de origine şi "celelalte" se extinde la orice model importat în România.

Auto



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite