Noul Jeep Grand Cherokee, modelat după gustul criticilor
0Conducerea Chrysler pare să fi modelat noul SUV Grand Cherokee după sugestiile şi reclamaţiile primate în cinci ani de producţie de la clienţi. Reprezentanţii constructorului spun că noul model nu mai suferă de “bolile copilăriei” precum dinamică modestă, consum foarte mare de carburant, calitate slabă a materialelor de interior şi, nu în ultimul rând, designul anost.
Reclamaţiile posesorilor de Grand Cherokee i-au pus la respect pe cei de la Chrysler, care au redesenat în totalitate noul SUV. “Grand Cherokee nu a fost niciodată un aspirant la poziţiile deţinute de SUV-urile BMW sau Lexus”, a declarat Phil Jansen, inginerul şef al modelului Grand Cherokee. “Fiecare dintre noi a avut o imagine a ceea ce va trebui să demonstreze noul model pe piaţă”, a mai spun Jansen.
Vânzările încep de luna viitoare
Din vechea “bază de organe” nu mai rămâne decât arhicunoscutul propulsor Hemi de 5,7 litri, în configuraţie V8, cuplat la o cutie de viteze automată, cu cinci rapoarte. Tot vechi este şi sistemul de tracţiune integrală. În rest, tot ceea ce se găseşte pe viitorul Grand Cherokee este nou.
Dezvoltarea a fost axată pe cinci zone unde clienţii s-au arătat nemulţumiţi de-a lungul anilor: bancheta spate, calitatea materialelor folosite la interior, economia de carburant, dinamica şi designul anost. “Cei care au participat la proiect, n-au dorit o revoluţie a designului pentru Grand Cherokee, ci au avut viziunea unei maşini un pic mai elegante, cu forme ceva mai sculptate”, a ţinut să precizeze Phil Jansen, inginerul şef al modelului Grand Cherokee. Spaţiul insuficient pe bancheta din spate pentru genunchi şi picioare, în general, a fost rezolvat, spun cei de la Chrysler. Soluţia? Ampatamentul a fost mărit, acţiune în urma căreia spaţiul interior din spate a câştigat încă zece centimetri.
De asemenea, tot la interior, plasticul tare a fost înlocuit cu materiale moi şi plăcute la atingere. De exemplu, la viitorul Grand Cherokee, feţele interioare ale panourilor de la uşi sunt capitonate cu piele. Un alt exemplu de schimbare în bine este la varianta de top Overland, care la viitoare generaţie va beneficia de inserţii de lemn pe planşa de bord şi pe volan, nu din imitaţii ieftine, ca la actualul Grand Cherokee. De asemenea, Overland va avea şi inserţii din crom, nu din plastic.
“Vrem să ne asigurăm că folosim cele mai bune materiale şi cea mai înaltă calitate de fabricaţie, pentru a readuce Grand Cherokee printre SUV-urile premium”, a declarat preşedintele Jeep, Michael Manley.
Vechiul sistem de suspensii a fost înlocuit cu unul nou, cu suspensii independente pe puntea faţă, dar şi pe spate. Fapt care îi va conferi lui Grand Cherokee o stabilitate superioară pe drumurile asfaltate. De asemenea, inginerii au modificat şi structura caroseriei, care acum este mult mai rigidă. Totodată, noul SUV beneficiază de materiale care au menirea de a reduce considerabil zgomotul perceput de pasageri în habitaclu.
Motorizarea economică, asigurată de un propulsor pe benzină în configuraţie V6 are o putere cu 11% mai mare, faţă de precedentele agregate. Actualul V6 Pentastar are o cilindree de 3,6 litri şi dezvoltă 290 de cai-putere. Comparativ cu vechea motorizare, actuala are cuplul maxim cu 11% mai mare, iar putere cu 38%.
Alte componente care vor duce la scăderea consumului de carburant sunt reprezentate de noul design, mai fluid, care reduce rezistenţa la înaintare a maşinii, dar şi utilizarea de materiale foarte uşoare.
Proiectul de dezvoltare a noii generaţii a început când Jeep era parte a concernului Daimler-Chrysler. Grand Cherokee şi Mercedes ML vor folosi elemente la comun. Astfel, coloana de direcţie, elementele care susţin motorul, cele de caroserie şi alte componente vor fi prezente şi pe viitoarele SUV-uri ale celor doi constructori auto. Ca un fapt divers, ambele companii au acelaşi furnizor de scaune.
Dotări notabile
Noua suspensie pneumatică, se reglează pe şase înălţimi, cu diferenţe de 10 centimetri. La cea mai înaltă valoare, garda la sol a maşinii ajunge la 25 de centrimetri. Alte dotări de top sunt adaptive cruise control, avertizare la detectarea unui impact şi pronirea motorului din telecomandă. Noul Grand Cherokee mai beneficiază şi de dotări normale pentru orice SUV de ultimă generaţie precum, tetiere active, ESP cu asistenţă la frânare, scaun şofer cu opt regaje electrice, volan îmbrăcat în piele, cu comenzi pentru sistemul audio şi lămpi speciale de ceaţă.
Piaţa, în scădere
Jeep a comercializat 50.328 de uităţi de Grand Cherokee în 2009, cu 32% mai puţine faţă de anul precedent. Totuşi, în luna mai vânzările au fost în creştere cu 16%, ajungând la 22.550 de unităţi.
“Am auzit mereu din partea proprietarilor de Grand Cherokee, “vă rugăm, nu faceţi maşina prea mare, vrem să aibă loc în garaj”, spune Mark Alles, şeful departamentului de design. El este ferm convins că Jeep a rezolvat problemele.
Totuşi, în pofida faptului că multe dintre criticile aduse modelului au fost rezolvate, rămâne problema consumului redus, mai ales când ai în ofertă un propulsor V8 de 5,7 litri.