Nissan Tiida, o surpriză plăcută în clasa compactă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modelul este construit în Mexic şi reprezintă dorinţa japonezilor de a avea un acces mai mare spre pieţele emergente din Europa de Est. Noul model al constructorului nipon face parte din

Modelul este construit în Mexic şi reprezintă dorinţa japonezilor de a avea un acces mai mare spre pieţele emergente din Europa de Est.

Noul model al constructorului nipon face parte din segmentul superior al clasei compacte şi se adresează unui public care doreşte, în primul rând, un automobil spaţios, dar cu dimensiuni ale caroseriei în limitele clasei.

În Europa constructorul japonez este cunoscut doar prin prisma modelelor 4X4, poate şi din cauză că oferta tot-teren este foarte bogată la Nissan. Cu toate acestea, marca niponă are şi altfel de modele în ofertă, însă, prea puţin cunoscute publicului larg şi cu un succes foarte mic.

De când Carlos Ghosn deţine controlul total al afacerilor Renault-Nissan, marca japoneză a avut numai de câştigat. Şi aici pot fi menţionate succesele de piaţă precum Murano, X-Trail, Pathfinder, 350 Z sau arhicunoscutul Patrol. Dacă în SUA şi Asia, Nissan nu are niciun fel de probleme în a înregistra vânzări bune, în Europa lucrurile stau un pic altfel.

Asta pentru că publicul de pe Bătrânul continent are pretenţia ca maşina pe care o conduce să aibă gabarit mic, spaţioasă în interior, să aibă motorizări performante şi economice, şi să arate şi bine. Cam mofturos, ce-i drept, clientul european, însă, altfel nu prea poţi avea succes aici. Cum fostul model Nissan Almera nu a reuşit să devină succesul de casă pe care japonezii îl aşteptau, compania s-a hotărât să atace Europa cu un nou model în clasa compactă, Tiida.

Ce-i drept, numele nu este prea inspirat pentru Europa şi nici la capitolul design nu stă prea bine actualul model. Se vede treaba că, oricât de dedicat pieţei europene este un model al unui contructor japonez, acesta nu scapă de meteahna niponă: maşini fiabile, de calitate, dar anoste din punct de vedere al designului. Ori, europenii nu cumpără ca americanii, orice, numai să abunde în dotări de tot felul, mai mult sau mai puţin utile.

Tiida, gândit exclusiv pentru confort

Un exterior dinamic este obţinut deseori cu preţul reducerii spaţiului interior, confortului şi a practicului. Un acoperiş plonjat spre spate ar fi arătat bine, însă, ar fi rapit mult din spaţiul pentru cap al pasagerilor din spate, în timp ce un spate mai stilat ascunde lipsa unui portbagaj spaţios. Nissan Tiida nu a căzut în această capcană, aşa că de-a lungul procesului de proiectare, cerinţele pasagerilor au fost primordiale în mintea proiectanţilor.

Şi chiar se vede acest lucru, cu ochiul liber, pentru că maşina este urâţică în exterior, însă de notă maximă în interior, unde materialele sunt de foarte bună calitate, şi asta cu toate că Tiida este asamblat în Mexic. Designerii au adoptat multe din liniile de stil de la recentele modele Nissan. Grila radiatorului şi linia capotei, în trepte, amintesc de partea frontală robustă de la Murano, în timp ce stopurile de la versiunea hatchback sunt inspirate de la 350Z.

Atât la versiunea hatchback, cât şi la cea în trei volume, acoperişul urmează o linie care urcă uşor, în genul celei de la Nissan Note, creat cu scopul de a creşte spaţiul pentru cap în spate, oferind în acelaşi timp şi un stil distinctiv. Caracteristicile practice includ şi uşile de dimensiuni generoase, cu deschidere largă, pentru un acces şi ieşirea din maşină.

Uşile spate la ambele versiuni de caroserie au un cadru rectangular la geam pentru a maximiza accesul la locurile din spate. Capacul portbagajului, la versiunea în trei volume sau hayonul la hatchback, are o formă ce oferă o margine de încărcare joasă şi un excelent acces la zona de depozitare. Alte elemente practice se reflectă în faptul că designerii lui Nissan s-au asigurat că vizibilitatea este neobstrucţionată. În special vizibilitatea peste umăr, în spate, nu este obturată de montanţi.

Creşterea dimensiunii, peste media categoriei, se regăseşte în interior. Constructorul afirmă că Tiida este cea mai spaţioasă maşina din clasa ei, ba, mai mult, concurează cu maşini mai mari. Şi aici este menţionat un exemplu, Tiida având un interior mai lung decât Opel Vectra (- 49 mm) şi Volkswagen Passat ( - 52mm).

Interior calitativ şi de mari dimensiuni

Cu o lungime a interiorului de 1.836 mm, Tiida întrece cu uşurinţă alte modele din segementul C cum ar fi Volkswagen Golf (1.741mm) şi Peugeot 307 (1.720mm). Interiorul de mari dimensiuni este bine utilizat, Tiida oferind mai mult spaţiu pentru cap şi pentru genunchi, în faţă şi în spate, decât toţi competitorii. De asemenea, oferă un volum al portbagajului mai mare decât la majoritatea modelelor din segmentul D. Peste tot la interior, Tiida îţi inspiră un sentiment de calitate.

Rosturile dintre părţile componente din interior şi liniile despărţitoare sunt înguste, consistente şi complet integrate cu restul armăturilor interioare. Interiorul abundă în spaţii utile de depozitare, torpedoul având un volum util de 11,2 litri, suficient pentru manualul de utilizare, o geantă de mână şi un suport portabil de CD-uri.

Buzunarele din uşi pot găzdui o hartă în format A4 şi o sticlă pentru băuturi. Imprimările discrete pe cusături creează o impresie sofisticată, în timp ce materialele utilizate sunt de cea mai bună calitate. Spre exemplu, la plafon s-a utilizat o plasă de stofă moale, în timp ce stofă cu imitaţie de velur este folosită la îmbrăcămintea scaunelor la versiunile de bază.

Versiunile de top dispun de o combinaţie de stofa cu inserţii de piele. Ca şi Note, Tiida utilizează o versiune alungită a platformei B cu un ampatament de 2.603 mm, ideală pentru a atinge principalele două scopuri ale maşinii. Un interior spaţios şi un confort de primă clasă.

Trenul de rulare utilizează soluţia tracţiunii faţă, cuplată la suspensia faţă de tip McPherson, în timp ce suspensia spate este cu bară de torsiune.

Platforma tehnică este comună cu Renault

Sunt disponibile trei motorizări, două pe benzină şi un diesel, oferind o gamă de puteri de la 105 CP la 126 CP. Inginerii de la Centrul Tehnic European Nissan (NTCE) au îmbunătăţit calităţile la rulare, care rivalizează cu al altor maşini din clase superioare.

Spre exemplu, subcadrul faţă dispune de garnituri de cauciuc pentru a izola zgomotul la rulare şi vibraţiile de platforma maşinii, în timp ce utilizarea arcurilor pretensionate (soluţie întâlnită, de exemplu, la Infiniti FX45) la puntea spate şi a amortizoarelor cu controlul frecvenţei amortizării au îmbunătăţit abilităţile de a absorbi mai bine denivelările mici şi de a oferi o mai bună stabilitate în line dreaptă. Nici manevrabilitatea nu a fost uitată, inginerii reglând trenul de rulare pentru cerinţele europene, prin modificarea arcurilor şi a puterii de amortizare.
Chiar dacă are amapatamentul destul de mare, maşina este manevrabilă, diametru de bracaj fiind de 10,4 metri. Tiida are servodirecţie electrică de ultimă generaţie, cu o bună stabilitate în jurul punctului mort, la viteze mici, pentru un condus mai uşor în oraş. Discurile de frână faţă şi spate şi sistemul ABS sunt standard la toate versiunile şi, în plus, maşina are asistenţă la frânare şi distribuţie electronică a forţei de frânare. Sistemul de control al stabilităţii (ESP) este disponibil în standard pentru nivelul de echipare Tekna.

Cele trei motorizări corespund normelor Euro 4. Propulsoarele pe benzină, de 1,6 şi 1,8 litri cilindree sunt nou dezvoltate de Nissan, în timp ce motorul diesel de 1,5 litri, commonrail a fost proiectat de partenerul Renault. Ambele motoare pe benzină au arhitectură clasică, 4 cilindri în linie şi sunt proiectate pentru a oferi performanţe bune, economie de combustibil dar şi emisii scăzute.

Motorul de bază este de 1,6 litri şi dezvoltă 110 CP şi un cuplu de 153 Nm. Blocul motor fiind din aluminiu, este net mai uşor decât alte motoare cu cilindree similară. Cuplat la o cutie manuală cu cinci trepte sau una automată cu patru trepte, Tiida 1,6 poate atinge 186 km/h şi consumă, în medie, 6,9 l/100 km, în timp ce schimbul de ulei este necesar la intervale de doar 30.000 km.

Echipare bogată în versiuni standard

Versiunea de top Tiida pe benzină este propulsată de un motor complet nou de 1,8 litri.
Având caracteristici similare cu cele ale propulsorului de 1,6 litri, noul motor dezvoltă 126 CP şi un cuplu de 173 Nm/4.800 rpm.

Disponibil doar cu cutie manuală cu 6 trepte, Tiida 1,8 atinge o viteză maximă de 195 km/h. Are nevoie în medie de 7,8 l de combustibil la 100 km, iar schimbul de ulei se efectuează la 30.000 km. Motorul diesel, avansat tehnologic, cu turbocompresor şi intercooler, de 1,5 litri, a fost dezvoltat de Renault şi este capabil de 105 CP şi un cuplu de 240 Nm la 2.000 rpm. Cea mai nouă versiune a motorului Renault de 1.461 cmc cu 8 supape dispune de ultima generaţie a sistemului de injecţie commonrail de la Siemens.

Constructorul spune că viteza maximă este de 186 km/h, motorul având un consum mediu de 5,2 l/100 km.
Versiunea diesel a lui Tiida este cuplată la o cu cutie manuală cu 6 trepte, oferită standard. Nissan Tiida este disponibil în trei niveluri de echipare, care urmează practica tradiţională Nissan. Nivelul de bază este Visia urmat de Acenta şi Tekna ca model de vârf.

Echiparea standard include, la varianta Visia, aer condiţionat manual, închidere centralizată cu telecomandă pe cheie, geamuri electrice faţa şi spate, cu funcţie one-touch la geamul şoferului, oglinzi reglabile electric şi scaun şofer reglabil pe înălţime. De asemenea, standard se oferă un sistem audio cu radio FM şi CD player, cu patru boxe cu Digital Sound Processing (DSP).

Comenzile pentru sistemul audio sunt integrate în volan. Cel mai ieftin model Tiida costă 15.900 de euro, preţ cu TVA, iar cele mai scumpe versiuni şi cele mai bogat echipate, costă 20.069 de euro, cu TVA.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite