Motorul TDI aniversează 20 de ani de piaţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trei litere care au făcut istorie şi au devenit aproape sinonime cu ideea de motor diesel performant. Prescurtarea a apărut pe piaţă în urmă cu exact 20 de ani când Audi a introdus Audi 100 Avant TDI.

Acronimul definea o nouă generaţie de motoare diesel, prevăzute cu turbină de supraalimentare şi injecţie directă de carburant. La vremea respectivă acest tip de injecţie era folosită doar la vehiculele comerciale grele pentru că oferea putere litrică mare, cuplu mult mai favorabil, însă erau foarte zgomotoase şi nerafinate în exploatare.

Constructorii utilizau pe scară largă atunci propulsoarele diesel cu injecţie indirectă. Audi a reuşit însă să stăpânească secretele injecţie directe şi împreună cu Bosch au patentat un nou tip de injector cu control electronic, al cărui ac era acţionat de un arc dual foarte sofisticat ce permitea injectarea motorinei în mai multe faze.

Astfel, în loc de o cantitate mare injectată deodată, sistemul lui Audi aducea în cilindri o cantitate de motorină dozată mult mai progresiv, ceea ce mărea drastic confortul, dar avantaja şi consumul specific de motorină.

Astfel, propulsorul cu cinci cilindri instalat pe Audi 100 Avant oferea 2461 cmc şi era capabil de 120 CP la 3800 rot/min şi un cuplu maxim de 265 Nm la 2250 rot/min. Maşina atingea o viteză maximă de 200 de km/h în condiţiile în care consumul mediu se situa la 5,7 l/100 de km, cifră aproape de neimaginat acum 20 de ani. 

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite