Motorina scumpă reduce vânzările de maşini diesel

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Achiziţionarea unui autoturism diesel nu mai reprezintă "o afacere" decât pentru şoferii care parcurg peste 30.000 de km pe an În ultimele luni, preţul la motorină l-a depăşit cu mult

Achiziţionarea unui autoturism diesel nu mai reprezintă "o afacere" decât pentru şoferii care parcurg peste 30.000 de km pe an

În ultimele luni, preţul la motorină l-a depăşit cu mult pe cel al benzinei, iar tendinţa pare că va continua. Astfel, motorizarea diesel a ajuns să nu mai fie aşa de rentabilă ca în anii trecuţi. La un rulaj de 20.000 de kilometri, cât reprezintă media anuală din România, diferenţa de preţ dintre maşinile pe benzină şi cele diesel se recuperează în 4-5 ani.

Diesel sau benzină? O întrebare cu răspuns ce pare să fie dictat doar de latura practică, şi care, evident, macină nervii oricărui viitor poseor de maşină. Dacă nu rulezi maşina cel puţin 35.000-40.000 de kilometri anual, atunci varianta diesel nu reprezintă o alegere practică.

La preţul combustibililor mai trebuie să adaugi şi preţul de achiziţie, pentru că maşina diesel costă, în medie, cu 1.500 de euro mai mult decât una cu motor pe benzină. Un alt impediment îl reprezintă costurile de exploatare, şi aici merită menţionate reviziile şi preţul pieselor de schimb, cu 30% mai mari, comparativ cu o maşină propulsată de motor pe benzină.

Tehnologia face diferenţa

De ceva timp s-a ajuns la situaţia în care motorina costă mai mult decât benzina. Astfel, cel mai ieftin litru de benzină costă la staţiile Petrom 3,72 lei, faţă de un litru de motorină ce ajunge la aproape 39 de lei litrul. Astfel, ajungi să te întrebi dacă merită să-ţi cumperi o maşina cu motor diesel. În ultimii ani, vânzările de maşini echipate cu propulsoare diesel au crescut spectaculos.

Ca urmare a introducerii de tehnologii noi de construcţie a motoarelor diesel, cum ar fi rampa comună (common rail), acestea au ajuns la fel de performante şi silenţiozitate apropiată de cele Otto. Totodată, motoarele diesel şi-au păstrat avantajul unui consum mai redus. Însă, toate acestea cer bani în plus, pentru că o maşină diesel va costa întotdeauna mai mult decât una propulsată de un motor pe benzină, cu putere şi performanţe echivalente.

Un prim factor demn de luat în considerare este cel financiar. De obicei, maşinile cu motorizare diesel sunt mai scumpe, în medie, cu 1.500-2.000 de euro, iar în unele cazuri diferenţa ajunge chiar şi la 3.000 de euro. Tot considerent de ordin financiar este şi preţul combustibilului în România, dar şi consumul. Cele două, cumulate, duc la un cost mai redus pe perioada de viaţă a maşinii, pentru că un diesel consumă cu până la 30-40% mai puţin decât un motor cu aceleaşi caracteristici pe benzină.

Revizii mai scumpe la propulsorul pe motorină

Tot aici intră şi costurile de service, mult mai mari la o maşină pe motorină decât la una pe benzină, care nu compensează câştigul oferit de combustibil. O maşină diesel este mai uşor de întreţinut dacă luăm în calcul consumul de combustibil, dar nu şi costurile de service sau preţul de achiziţie, fie că este vorba de maşină nouă ori rulată.

Reviziile pentru un diesel sunt mai dese, uleiul este mai scump, iar piesele de schimb, la fel. Unii importatori recomandă schimbarea uleiului şi a filtrului de ulei la 7.500 de kilometri, iar a celui de motorină la 15.000. Asta se întâmplă şi pentru că motorina românească este de multe ori de o calitate îndoielnică.

Un diesel nu se împacă foarte bine cu temperaturile scăzute. Chiar şi cele mai moderne motoare tot au probleme la pornire, în cazul unor temperaturi de -10 grade Celsius sau mai scăzute. La capitolul performanţe dinamice, o maşină trebuie sa aibă un raport putere-greutate cât mai mare.

Motoarele diesel sunt, în medie, cu 60-80 de kilograme mai grele decât cele pe benzină de capacitate cilindrică identică. Asta se datorează modului de funcţionare a motorului, care necesită piese mai grele pentru a rezista forţelor de frecare mai mari întâlnite într-un motor diesel.

Consum redus, costuri mai mari

Aşa că, pentru a obţine aceleaşi performanţe dinamice ca o maşină pe benzină, dieselul trebuie să dezvolte o putere mai mare. Aceasta este o combinaţie de cuplu şi turaţie, iar maşinile diesel stau bine la acest capitol, pentru că dezvoltă cupluri mari la turaţii joase.

În schimb, propulsoarele pe benzină au cuplul maxim mai redus, obţinut numai la turaţii mari. De obicei, propulsorul diesel începe să "tragă" de pe la 1.800-2.000 de turaţii şi se comportă bine până undeva la 3.500 rotaţii pe minut. În schimb, la motorul Otto lucrurile sunt total diferite, pentru că propulsorul se simte bine abia de la pe 4.500-5.000 de rotaţii pe minut.

Puterea dezvoltată de motoare care au aceeaşi cilindree au nivel apropiat la cele două tipuri de combustibil, asta dacă discutăm doar de maşinile de serie. Teoretic, datorită faptului că un diesel cântăreşte mai mult, performanţele dinamice mai bune se obţin cu o maşină pe benzină. Sigur că este necesar să existe o curbă de cuplu destul de bună pentru maşina pe benzină. Un model pe benzină de 125 de cai putere vi se poate părea că este mai încet în reacţii decât unul ce dezvoltă 100 de cai putere, însă dintr-un propulsor diesel.

Cuplu motor maxim la turaţii joase, marele avantaj

Asta datorită cuplului motor, aşa că fiţi atenţi la valorile cuplului şi la turaţiile care le dezvoltă atunci când alegeţi o maşina. De exemplu, la un diesel, cu cât cuplul motor este dezvoltat pe o plajă de turaţii mai întinsă, cu atât propulsorul este mai elastic şi vă permite să rulaţi fără să fie necesară schimbarea deasă a treptelor de viteză.

Dacă vreţi demaraje şi reacţii rapide alegeţi un model pe benzină cu un cuplu rezonabil. De exemplu, o maşina de 110 cai putere cu propulsor pe benzină, ce are cuplul undeva între 170-210 Newton metru şi o greutate de 1.200 de kilograme, va avea performanţe dinamice bune.

Ca să obţii aceleaşi performanţe cu una pe motorină ar trebui să aibă 120 de cai putere, 210-270 Newton metru cuplul şi undeva pe la 1.300 kilograme greutate. Am încercat să vă prezint doar nişte puncte de vedere fără a încerca să va influenţez. Decizia vă aparţine până la urmă tot dumneavoastră.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite