Mitsubishi Outlander şi Nissan X-Trail, două SUV-uri cu reale veleităţi off-road

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tracţiunea integrală, habitaclul foarte spaţios, confortul unei limuzine şi motorizările sportive sunt câteva dintre atributele celor două modele Dacă acum 10 ani, aceste modele erau

Tracţiunea integrală, habitaclul foarte spaţios, confortul unei limuzine şi motorizările sportive sunt câteva dintre atributele celor două modele

Dacă acum 10 ani, aceste modele erau prezenţe rare pe şosele, cel puţin în Europa, acum, numărul acestora este în creştere vertiginoasă. Şi au şi de ce să fie dorite de şoferi, pentru că oferă spaţiul interior comparabil cu modelele break, confortul unei limuzine şi măcar 50% din capacităţile unei maşini de teren.

Evident, SUV-urile nu au reuşit să atingă perfecţiunea în industria auto. Ce penalizează un SUV în faţa cumpărătorului european, şi implicit a celui român, sunt dimensiunile, destul de mari, consumul de carburant, de multe ori apropiat de cel al microbuzelor, şi, nu în ultimul rând, preţurile, piperate.

Cu toate acestea, SUV-urile se vând ca pâinea caldă în Europa, cât despre România, cifrele spun totul. Anul trecut s-au vândut 11.000 de maşini de teren, cu 43% peste cele aproape 7.800 vândute în 2005. Creşterea segmentului SUV a fost accelerată şi în 2005, când vânzările au crescut cu 65% peste anul 2004.

În primul trimestru din 2007, în România s-au vândut aproape 3.300 de SUV-uri, cele mai de succes fiind Hyundai Santa Fe, 617 unităţi, Volkswagen Touareg 403, Toyota RAV4 (302) şi Hyundai Tucson (225 de unităţi). În Europa, cifrele sunt la fel de evidente ca la noi.

Astfel, dacă în 1997 pe bătrânul continent se vindeau 300.000 de SUV-uri, ceea ce le conferea o cotă din piaţă de 1,9%, anul trecut, vânzările de astfel de vehicule au ajuns la 1,2 milioane de unităţi, adică 6,6% din vânzările totale de maşini. Estimările arată că, în 2011, în Europa se vor vinde 1,4 milioane de maşini de teren, iar cota lor de piaţă va fi de 7,4%. În România, anul trecut, 4% din autoturismele vândute au fost SUV-uri.

La asemenea vânzări, două dintre mărcile de tradiţie în off-road, Nissan şi Mitsubishi, nu puteau să admire cum adversarii câştigă teren.

Prezentat la Salonul Auto de la Paris 2006, Mitsubishi Outlander are de apărat onoarea casei, multiplă câştigătoare a Raliului Paris-Dakar, evident cu fratele mai mare, Pajero. Dacă modelul anterior nu s-a bucurat de un succes prea mare, cel puţin în Europa, actuala generaţie se vrea o lovitură de imagine.

Iar la capitolul design chiar reuşeşte, Mitsubishi Outlander aducând în clasa SUV-urilor liniile fluide, fără artificii inutile de design. Inspirat de conceptul Mitsubishi Pajero Evo 2+2 din anul 2002 până la montanţii A şi parbriz, designul frontal al Noului Outlander, reprezentat de aripile robuste cu contraaripi supradimensionate şi linii precise, evidenţiază fără echivoc abilităţile sale dinamice.

Linii fluide, elegante, fără artificii inutile de design

Linia ridicată a geamurilor, farurile puternice, stopurile cu leduri şi jantele din aliaj uşor de 20 de ţoli, cu şase spiţe, creează impresia mişcării permanente. Alţii au interpretat spatele modelului drept o copie palidă de Lexux RX, însă mai mereu designul unei maşini împarte clienţii. Liniile fluide ale exteriorului se regăsesc şi la interior, unde consola centrală are un desen simplu, însă cu un aer modern, iar comenzile sunt dispuse ergonomic.

Instrumentarul de bord este compus din două cadrane. O problemă ar fi cu display-ul sistemului audio, care este foarte greu vizibil pe timp de zi. Ceasul este, de asemenea, plasat pe acest display, iar dacă aprinzi faza scurtă, sistemul reduce luminozitatea display-ului şi acesta devine aproape invizibil. Sistemul audio este excepţional în ceea ce priveşte sunetul, însă la capitolul design păleşte. Subwoofer-ul de 600 de watti este amplasat în portbagaj, motiv pentru care trebuie să încărcaţi bagajele cu grijă.

Dacă daţi muzica la volumul maxim, nu puneţi copiii pe locurile din portbagaj, pentru că sigur o să aibă probleme cu auzul.

Partea bună o reprezintă materialele folosite la consola centrală şi pe feţele interioare de uşi, de foarte bună calitate, comparabile cu cele din berlinele din clasa compactă. Chiar dacă s-a folosit foarte mult plastic în interior, de remarcat este faptul că îmbinările nu scârţâie, decât în momentul în care treci cu maşina peste denivelări serioase, condiţii în care orice maşină de teres se comportă la fel.

Chiar dacă se laudă cu şapte locuri, ca la multe alte SUV-uri, cele din spate sunt utile numai pentru trasportat copiii. Acestea sunt îmbrăcate în pânză. Ar fi fost de preferat ca în locul lor să existe un spaţiu de depozitare, însă marketingul celor de la Mitsubishi a hotărât să nu dea clienţilor posibilitatea de a alege echiparea maşinii.
Motorizare diesel performantă şi destul de economică

Noul Outlander este propulsat de un derivat din motorul diesel furnizat de Volkswagen, cu capacitate cilindrică de 1.968 de centimetri cubi, turbocompresor şi intercooler, 16 supape, conform cu normele Euro 4. Propulsorul reuşeşte să tragă bine cele aproape două tone ale maşinii.

Comportamentul lui Outlander pe şosea este destul de slab, mai ales în privinţa stabilităţii, asta cu toate că maşina testată dispunea de ASC (sistemul tracţiunii) şi tracţiune integrală. Parcă mai bine se mişcă pe şosea rivali precum Hyundai Tucson sau Honda CR-V, modele care au reuşit să se impună pe piaţă.

În teren accidentat se schimbă foaia, Outlander reuşind să urce pantele înclinate foarte uşor, chiar dacă trăgeau doar roţile din faţă. Tracţiunea integrală şi gabaritul maşinii nu vă ajută deloc să obţineţi consum de carburant în cote rezonabile, mai ales dacă conduceţi prin Bucureşti.

În timpul testului, cea mai mare valoare afişată de computerul de bord de fost de 16,5 litri la sută, iar cel mai puţin a consumat la drum, 8,5 la sută. Valori rezonabile pentru un propulsor de 2.000 de centimetri cubi şi 140 de cai putere. În luptă cu rivalii, Outlander reuşeşte să se facă atractiv şi prin preţuri, cât se poate de atrăgătoare. Astfel, cel mai ieftin model costă 22.550 de euro, preţ fără TVA, în timp ce versiunea de top costă 28.589 de euro, fără TVA.

Nissan X-Trail, un succes de casă

Prima generaţie X-Trail s-a bucurat de un real succes în Europa, fiind comercializată în aproximativ 54.000 de unităţi anual. Noul model are un aspect restilizat, chiar dacă nu reprezintă o revoluţie faţă de cel anterior, şi numeroase îmbunătăţiri tehnice. X-Trail împarte aceeaşi platformă cu Nissan Qashqai şi dispune de un şasiu complet nou.

Ampatamentul mărit la 2,63 metri, a lăsat loc de dimensiuni generale mai mari comparativ cu prima generaţie. Noul model dispune de un volum al spaţiului de depozitare de 555 litri, cu 145 litri mai mult decât în cazul precedentei generaţii. Caracterul off-road al noului X-Trail este, după cum era de aşteptat, la cote înalte.

Modelul dispune de suspensie îmbunătăţită şi un nou sistem de tracţiune integrală, care include programe de asistare la manevrele de urcare şi coborare. Unghiurile de trecere sunt, de asemenea, schimbate: atac 28 de grade şi degajare 23 de grade.

Sistemul "All Mode" merită toţi banii

Principala atracţie este sistemul "All Mode", prin care şoferul poate alege tipul de tracţiune prin simpla rotire a unei buton de comandă. Alte dotări ale sistemului sunt DDS (Downhill Drive Support) şi USS (Uphill Start Support). USS este un sistem automat care se activează atunci când rampa este mai abruptă de 10 grade, iar maşina frânează până când şoferul porneşte maşina.

Controlul DDS poate fi operat de pe consola centrală, ce menţine o viteză constantă de 7 km/h la coborârea pe pante, oferind şoferului libertatea de a se concentra exclusiv pe volan.

Propulsoare împrumutate de la Renaultâ

Nu este o noutate în domeniul 4X4 şi nici o revoluţie a sistemului, însă în clasa SUV-urilor compacte aceste sisteme sunt cu greu regăsite pe lista opţionalelor.

Gama de motorizări este mai largă decât la modelul anterior, fiind oferite două propulsoare pe benzină şi două diesel. De la modelul anterior a fost păstrat numai motorul pe benzină de 2,5 litri, cu 16 valve, celelalte trei fiind noi. În premieră, X-Trail oferă două niveluri de putere turbodiesel. Acestea sunt versiuni ale motorului de 2,0 litri, dezvoltat cei de la Renault.

Motoarele diesel disponibile pentru noul X-Trail au puteri cuprinse între 150 şi 173 de cai putere şi cupluri de 320 Newton metru, respectiv 360 Newton metru. Ambele sunt prevăzute cu filtre pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon.

Pentru ambele versiuni diesel, în echiparea standard este montată o cutie de viteze manuală, cu 6 trepte, iar, opţional, pentru versiunea de 150 de cai putere este montată cutia de viteze automată cu 6 rapoarte. Noul motor pe benzină disponibil pentru acest model este unul de 2,0 litri, cu 16 valve, capabil să producă 160 de cai putere şi un cuplu de 193 Newton metru.

Design robust şi solid

Având în vedere că aspectul robust şi solid al modelului X-Trail anterior s-a bucurat de mult succes, constructorul a încercat să păstreze acelaşi spirit. Adică, aripi puternice, grila faţă cu aspect destul de "fioros", profil dinamic, portiera din spate extinsă până aproape de bară, stopuri înalte integrate în cadru. Materialele folosite la interior sunt moi şi plăcute în toate punctele în care şoferul intră în contact cu maşina.

Ceasurile de bord sunt poziţionate, de data aceasta, în spatele volanului multifuncţional, permiţând o versatilitate crescută a consolei centrale, care acum poate cuprinde un ecran de navigaţie mai larg, aşezat la nivelul ochilor. Portbagajul este mult mai mare comparativ cu seria anterioară a modelului X-Trail, având acum capacitatea de 603 litri, cu 193 mai mult decât predecesorul său.

Câteva linii ieşite în relief asigură stabilitatea obiectelor, care astfel vor fi împiedicate să se mişte în timpul mersului. Pentru partea din spate nu s-au folosit covoare, asta pentru că majoritatea clienţilor folosesc acest SUV pentru a transporta animale de companie sau obiecte mari, cum ar fi echipamentele sportive. Scaunele se pot lăsa pe spate cu o înclinaţie maximă de şapte grade, pentru a spori confortul pasagerilor, şi se pot rabata complet pentru transportul obiectelor voluminoase.

Dotările standard pentru fiecare versiune includ aer condiţionat, patru oglinzi electrice, conectivitate bluetooth, airbaguri frontale şi laterale, ABS şi EBD. Ca opţiuni, sunt disponibile faruri cu xenon, computer de bord cu navigaţie prin satelit sau cameră video pentru parcarea cu spatele. Cel mai ieftin X-Trail costă 17.595 de euro, fără TVA.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite