Matizul pleacă, cine-i ia locul?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa "Micului gigant" este disputată practic de toţi producătorii, dar aceştia vin cu preţuri de cel puţin 1.000 de euro în plus De la sfârşitul acestei luni, "Micul gigant" iese din

Piaţa "Micului gigant" este disputată practic de toţi producătorii, dar aceştia vin cu preţuri de cel puţin 1.000 de euro în plus

De la sfârşitul acestei luni, "Micul gigant" iese din producţie la uzina de la Craiova. Mulţi dintre cei 100.000 de clienţi români îi vor duce dorul.

Doralina Buga, 28 de ani, din Bucureşti, conduce Matizul familiei din martie 2006. L-au cumpărat la mâna a doua, cu 4.000 de euro, când maşina (model cu aer condiţionat, fabricaţie 2004) avea deja 40.000 de kilometri la bord. "În doi ani, am făcut vreo 20.000 de km, cea mai mare parte în Bucureşti. Nu mă pricep la tehnică, ştiu doar că, în doi ani, ca reparaţie mai importantă, am schimbat ambreiajul.

M-a costat 800 de lei, cam mult după părerea mea. În rest, bugetul mediu pentru benzină este de 200 de lei, în condiţiile în care merg aproape zilnic 30 km prin oraş. Nu ştiu, poate or fi alte maşini care consumă mai puţin, dar mie mi se pare excelent în oraş. Când toţi stau blocaţi în trafic, pur şi simplu poţi să te strecori cu el. În afara oraşului însă, nu prea îţi dă siguranţă, mai ales când trece un TIR pe lângă tine", spune tânăra şoferiţă.

După ce familia şi-a vândut cea de-a doua maşină din dotare, un Logan, acum ar vrea să renunţe şi la Matiz. Ţinta este să achiziţioneze o nouă maşină de familie, nici prea mare, nici prea mică, probabil străină şi la mâna a doua. " E costisitor cu două maşini. Cred că o să iau 3.500 de euro pe Matiz. Dar, dacă aş avea bani, l-aş păstra doar pentru oraş".

Născut pentru oraş

Doralina se încadrează în profilul cumpărătorului-ţintă vizat de coreenii de la Daewoo când au lansat Matizul, în urmă cu mai bine de zece ani: clientul, mai degrabă clienta, care caută o maşină pentru a se descurca în aglomerările urbane. Matizul ar fi fost maşina de oraş a familiei, alături de autoturismul spaţios (şi cu portbagaj), preferabil de la acelaşi producător (Cielo, Nubira, Tacuma…).

Coreenii nu au rămas în istoria auto de la noi prin preţurile mici. Cine lua în anii "90 un Cielo ştie de ce. În schimb, cu Tico şi apoi cu Matiz, s-au impus la capitolul maşini de oraş, bune pentru traficul infernal şi potrivite în special pentru bugetul unei familii tinere. Caracteristici care nu se găsesc acum chiar pe toate drumurile.
În urmă cu şapte ani, în mai 2001, uzina de la Craiova anunţa noile preţuri pentru Matiz - între 5.790 şi 6.990 de dolari.

Nivelul de top era cu 2.000 de dolari mai puţin decât cel mai ieftin Cielo. Se pare că preţurile nu prea erau pe placul pieţei, 2001 fiind unul din cei mai grei ani ca vânzări pentru Daewoo România (numai 6.648 de modele vândute, cu o cotă de 11% din piaţa de autorturisme - potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor). Piaţa din 2001 (cu mai puţin de 100.000 de autovehicule vândute în total ) avea să devină însă repede istorie. Iar, odată cu încălzirea pieţei, Matizul avea să-şi îndeplinească rolul de motor al vânzărilor (mai ales după ieşirea Tico din producţie).

Mic la stat, mare la vânzări

În 2002, vânzările Daewoo aproape se dublează, producătorul reuşind astfel menţinerea cotei de piaţă. În 2003, vânzările se dublează din nou, iar cota de piaţă trece de 20%. Practic, Matizul nu se ieftinise, înlocuind doar preţurile, din dolari în euro.

Piaţa însă se ambalase, economia se încălzise, apăruseră segmente puternice de clienţi, precum firmele de taximetrie din provincie şi firmele de distribuţie din marile oraşe. Cu toate acestea, încep să se facă simţite şi la noi ecourile giganticului faliment al Daewoo.

În 2004, Craiova nu reuşeşte să vândă decât 27.000 de autoturisme, pe o piaţă care se apropia de 150.000 (numai autoturisme!) Uzina din care pleacă şi ultimii manageri coreeni reuşeşte să mai menţină producţia la peste 20.000 de bucăţi/an până în 2007. Cu toate acestea, onorabilul Matiz se descurcă bine - 63% din piaţa clasei A, potrivit datelor departamentului de marketing de la Craiova.

De la începutul anului, când în uzina de la Craiova nu se mai producea decât Matiz şi, practic, toată lumea se gândea doar la "ce va face Ford", s-au vândut 2.343 de bucăţi. Astfel vânzările, începând cu 1 ianuarie 1998, ajung până la 99.104 (date la 6 mai 2008). Se aşteaptă însă că nivelul rotund de 100.000 de bucăţi să fie lejer depăşit, întrucât uzina va intra în programul rabla (avans 3.000 de lei pentru un autoturism nou). O ieşire din scenă onorabilă pentru cel care a fost "micul gigant".

În cărţi pentru cota de piaţă

Spark, un moştenitor cu haine de firmă

Primul model care, teoretic, poate emite pretenţii pentru piaţa Matizului este …urmaşul lui Matiz - Spark. Când americanii de la General Motors au preluat o parte din rămăşiţele falitului Daewoo Motor, au păstrat proiectul Matizului. După o şedinţă de cosmetică, americanii l-au scos pe Spark să cucerească în special piaţa europeană, obişnuită deja cu Matiz. Modelul se produce acum la uzina din Polonia. În România, modelele se comercializează acum la 7.000-7.300 de euro, cu circa 1.000 de euro mai mult decât actualul Matiz.

Fiat, în campanie de redescoperire a esenţelor mici

Distribuitorul în România al mărcii italiene n-a intrat practic în competiţie directă cu micuţele coreene. De altfel, şi pe piaţa italiană, expertă în maşinile de mic litraj, Matizul a reuşit să aibă un real succes de vânzări, fiind chiar desemnată maşina de oraş, de publicaţia "Quattroruote". În prezent, cel mai ieftin Fiat comercializat la noi este Panda, la un preţ de vânzare care pleacă de la 7.700 de euro. De notat însă că, la sfârşitul lunii trecute, italienii au anunţat preluarea Zastava, constructor auto din Serbia, şi vor investi 700 de milioane pentru o producţie de modele low-cost (primul model va fi Topolino, de două locuri).

Sandero, cu gândul la titlul de "micul Logan"

"Credem că Sandero va putea lua o parte din piaţa actuală a Matizului", spune Constantin Stroe, vicepreşedinte al Dacia Piteşti. Cel mai mare producător de automobile din ţară va lansa în scurt timp un "Logan mai mic", mai apropiat de idea de "maşină de oraş". Preţurile de vânzare pentru echiparea medie vor depăşi însă 7.000 de euro. Dacia pleacă de la experienţa Logan pe piaţa internă, unde vânzările sunt asigurate în principal de modele peste 7.000 de euro. "Au crescut pretenţiile clientului, caută acum echipare superioară", spune Constantin Stroe. În plus, Dacia mizează şi pe avantajele pe care le poate oferi un producător naţional (în primul rând, o largă reţea service).

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite