VIDEO Maşinile de mic litraj au tot mai mare căutare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Automobilele de mari dimensiuni pierd teren în favoarea celor de oraş, costurile reduse fiind principala atracţie. Fabricanţii nu stau cu mâinile în sân, introducând în ofertă motorizări cu trei cilindri. Românii se reorientează către maşini de dimensiuni reduse, cu motor mic, pentru că preţul de achiziţie, dar şi taxele şi impozitele plătite la stat sunt mult mai mici.

Maşinile de clasă mică au câştigat, cel puţin pe moment, bătălia cu limuzinele sau cu giganticele SUV-uri. În perioade de criză, consumul mic şi utilitatea autoturismului în oraş îi fac pe tot mai mulţi români să-şi calce pe orgoliul de a avea cât mai mulţi cai-putere sub capotă. Dacă în primele şase luni din 2008 autoturismele din clasa mică (A) deţineau o cotă de 3,67% din piaţă, anul trecut valoarea a ajuns până la 5%. În primele şase luni ale acestui an, cota acestor modele a depăşit 6%.

Avantaje şi dezavantaje

Cele mai mici maşini comercializate sunt echipate, în proporţie covârşitoare, cu motoare la fel de mici, alimentate cu benzină. Astfel, primele trei modele din clasamentul vânzărilor clasei A, Hyundai i10, Fiat Panda şi Chevrolet Spark, au fost echipate, cu precădere, cu cele mai mici motoare din ofertă, propulsoare de 0,8 până la 1,2 litri. Chiar şi în clasele B şi C, aflate în regres, motorizările preferate sunt tot cele pe benzină.

Propulsoarele cu trei cilindri prezintă numeroase avantaje, printre care consumul de carburant redus, scăderea masei şi cheltuieli de producţie mai mici. Există, însă, şi dezavantaje: zgomotul şi vibraţiile produse în timpul utilizării. Un model de oraş celebru este Smart, în primul rând prin dimensiunile demne de o motociletă, dar şi prin cea mai mică motorizare de pe piaţa auto.

Motorul cu trei cilindri de la Smart are doar 800 de centimetri cubi şi 54 de cai-putere. Deşi e greu de crezut, nu acesta este cel mai mic propulsor cu trei cilindri folosit până acum pe un model de serie. Japonezii de la Toyota au venit şi ei cu o soluţie împreună cu grupul Peugeot-Citroön. Aceştia au dezvoltat o unitate cu trei cilindri de 1.000 de centimetri cubi, capabilă să dezvolte 68 de cai-putere. Propulsorul se găseşte în ofertă pentru modelele Peugeot 107, Citroen C1, Toyota Aygo, Yaris şi IQ.

Cel mai de succes este Peugeot 107, în 2009 fiind vândute 251 de unităţi, iar în primele şase luni ale acestui an 67 de unităţi. Din cele comercializate în 2010, numai 20 de automobile au fost vândute în regim de flotă, restul de 47 fiind în regim retail. Nici taxele, nici ofertele speciale la aceste modele de mici dimensiuni nu au reuşit să întreacă Peugeot 308, cel mai comercializat model în 2009 şi 2010 al francezilor de pe piaţa noastră. 308 este un model din clasa compactă, cu dimensiuni cu mult peste cele ale lui 107, iar oferta nu cuprinde motoare în trei cilindri.

În anul 1979, japonezii de la Suzuki au introdus o unitate de 543 de centimetri cubi odată cu debutul modelului Alto. Tot atunci constructorul auto nipon a mai lansat încă un propulsor, tot pentru acelaşi model. Numai că, de data aceasta capacitatea cilindrică era doar de 539 de centimetri cubi. Maşina avea trei uşi, iar puterea era cuprinsă între 28 şi 31 CP. Fabricantul a reuşit în acest răstimp să vândă peste 10 milioane de unităţi Alto în întreaga lume, o reuşită care pune în umbră chiar şi succesul celebrului Fiat 500.

Doi cilindri, motorul viitorului

Italienii au lansat în această vară noile motoare de 900 de centimetri cubi, cu doar doi cilindri. Noul agregat va fi disponibil în trei versiuni de putere (65, 85 şi 105 cai-putere).

AutoItalia, importatorul Fiat în România, nu ştie sigur când va fi lansat acest motor şi pe modelele comercializate la noi. Oricum, reprezentativ pentru România, cel mai comercializat model Fiat din 2009 a fost Linea, o maşină calapodată pe clientul român.

Mai mic nu înseamnă neapărat mai ieftin

Dealerii auto spun că noile motorizări de mici dimensiuni includ tehnologie de ultimă oră, care are costuri destul de ridicate. Aşa că ne avertiează că nu trebuie să ne aşteptăm la preţuri foarte mici de achiziţie.

Chevrolet spark

Smart for two

Fiat 500 twin air

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite